Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:04

Ik zit al jaren bij een dierenarts die als duur te boek staat. Ik heb dat zelf echter nooit zo ervaren; veel dingen zijn service maar als er echt iets aan de hand is Ja, is een kostenpost.

Vorig jaar moest ik mijn merrie laten gaan met een spoedeuthanasie vanwege een , overduidelijk, gebroken been. Stalgenoot had in de paniek haar dierenarts gebeld waar ik haar enorm dankbaar voor ben geweest. Spoed euthanasie kostte mij toen ruim 300,-. Bij mijn eigen had het 175,- geweest... oliebol happens.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:05

Dierenarts, voorrijkosten in weekend 60 euro....maar als ze een uur later nog eens moeten komen, nog eens 60 euro.... {:)-:(

Maar als we bv inentingen met de hele stal doen, dan rekenen ze geen voorrijkosten.....en dan denk ik, 2 euro pp extra....boeien.....

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:58

A3a1 schreef:
Dierenarts, voorrijkosten in weekend 60 euro....maar als ze een uur later nog eens moeten komen, nog eens 60 euro.... {:)-:(

Maar als we bv inentingen met de hele stal doen, dan rekenen ze geen voorrijkosten.....en dan denk ik, 2 euro pp extra....boeien.....


Dus die tweede keer moet de dierenarts maar gratis rijden? :j
Denk je dat de huisarts ook gratis werkt als jij voor de tweede keer met een probleem komt?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:36

Jasmijn159 schreef:
A3a1 schreef:
Dierenarts, voorrijkosten in weekend 60 euro....maar als ze een uur later nog eens moeten komen, nog eens 60 euro.... {:)-:(

Maar als we bv inentingen met de hele stal doen, dan rekenen ze geen voorrijkosten.....en dan denk ik, 2 euro pp extra....boeien.....


Dus die tweede keer moet de dierenarts maar gratis rijden? :j
Denk je dat de huisarts ook gratis werkt als jij voor de tweede keer met een probleem komt?

Hij moet al een eind komen rijden wil je 60 euro verrijden.Dus in mijn ogen zou dat minder mogen,

Mijn dierenarts is niet de goedkoopste uit de omgeving maar ook niet de duurste ,in mijn ogen wel de beste.Hij komt als ik bel en zeg dat het dringend is.Denkt met mij mee, zoekt dingen op en is betrokken bij mijn dieren.Als hij terug moet komen of wat langs moet brengen, rekent hij geen kosten aan.
Na een koliek komt hij meestal de andere dag als hij in de buurt van de stal is langs gereden en kijkt zelf even of ik nu thuis ben of niet hoe het met de patient gaat.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:42

Het is 5 minuten rijden, als het niet minder is....

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:57

060606 schreef:
Wat jullie zeggen met consult erbij in dan kan ik het beter begrijpen. Maar zeg dan ook geen voorrijkosten want dan denk ik echt uh, hoe dan? Consult klinkt toch ook beter en eerlijker, als je op loopafstand zit haha.

In dit geval ging het duidelijk om een verstopping, toen het mijzelf niet lukte toch maar gebeld. Prikje voor sedatie, prikje voor slokdarm te laten ontspannen, slang erin en water in en uit laten lopen, heel snel liep het al door kwestie van paar minuten, prikje antibiotica en weg was DA dus ik vond het allemaal best snel verdiend.

Ik heb wel vaker dierenartsen gehad en op praktijken geweest, voor echo's foto's of iets waar ze duidelijk toch wat werk aan hadden en soms vind ik het bedrag ook dubbel en dwars waard maar soms denk ik echt, moet dit echt zo duur zijn allemaal? Ik ben ook regelmatig verhuist, dus geen vaste DA, misschien scheelt dat idd, maar moet dat schelen? Snap wel dat ze dan misschien is makkelijker zijn, maar prijs blijft hetzelfde toch?


Mijn pony had begin oktober ook een verstopping.
Mijn rekening van bijna €400 en daar zat in.
1× buscopan spuiten op praktijk in de avond. Omdat dat niet hielp:
1x spoed weekend spoelen sederen pijnstiller en buscopan.30 minuten werk.
Voor 5 dagen 2x daags zelf antibiotica spuiten en naalden
Voor 5 dagen metacam

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:05

Hier was, 2x weekendtarief a 60=120 euro
2x bucoson 125 euro.

Dus dan is het 175 euro voor metacam en AB, voor 5 dagen.
Als ik het omreken.

Ik heb dat nog nooit nodig gehad maar dat lijkt me redelijk aan de prijs.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:10

Dat zijn de normale prijzen die gehanteerd worden. Het ligt er maar net aan in welke regio je woont. Ik betaal aan voorrijkosten 40 euro. Bij spoed in het weekend wordt het dubbele tarief berekend. Ik vind het vergelijkbaar met de huisarts die is ook niet gratis en heb je toch wel eens nodig. Voor niets gaat de zon op.

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:41

Aangenomen dat die op de praktijk was is het misschien 5 minuten rijden.
In het weekend is het spoed/oproepdienst, daar hangt nu eenmaal een extra prijskaartje aan vanwege de beschikbaarheidsdienst van de dierenarts.

En het kan maar zo zijn dat die ondertussen aan de andere kant van het praktijkgebied was en dus langer dan 5 minuten onderweg was. Het zijn standaardtarieven die de kosten moeten dekken, ongeacht welke collega er in de praktijk dienst heeft en hoever er daadwerkelijk gereden moet hebben.
De collega die dienst heeft moet wel continue bereikbaar zijn en klaar om in de auto te springen als je belt met een ziek dier.

Ja het is zuur dat je in het weekend de dierenarts 2x nodig hebt, niet in de minste plaats voor je zieke paard.
Maar een dierenarts is nu eenmaal geen filantropische instelling, die moet ook gewoon zijn/haar geld verdienen om van te leven.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:48

Na een periode van steeds vaker koliek, heb ik uiteindelijk in augustus mijn paard in moeten laten slapen.
Voorbeeld van een rekening:
Afbeelding

zo ging het dus door tot aan augustus, minstens 2 x per maand en de laatste weken meerdere keren per week. De veearts liep de spuiten Buscopan achter met de opdracht dat ik een beslissing moest nemen ;(

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:05

Hier is de visite kost 35€, inentingen kosten 15€ per paard/hond/kat
Ontwormingen hangt er vanaf welke. En deze laat ze achter. Ik woon in het Belgische Limburg.

pien_2010

Berichten: 43288
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:46

Thioro schreef:
Ach het meeste is al wel gezegd.
Je kan prijzen vergelijken door een rondje klinieken te bellen of mailen.
Waar de prijsverschillen vandaan komen is idd vaak simpelweg te verklaren door het materiaal en de kosten daaraan verbonden.
Een DA alleen in z'n auto met weinig materiaal heeft minder kosten dan een grote kliniek met alles er op en er aan. Maar dezelfde eenmanszaak kan voor bepaalde medicatie toch duurder zijn dan de grote kliniek, simpelweg omdat de leveranciers ook hun prijzen variëren naargelang de klant. Een kliniek heeft een grotere omzet en kan grote hoeveelheden inkopen waardoor de prijs gedrukt wordt. De eenmanszaak met z'n kleinere omzet kan simpelweg niet aan dezelfde prijs inkopen.
Het blijft simpele economie van vraag en aanbod.

Het hele taxe/btw verhaal is niet interessant voor particulieren. DA heeft daar niets over te zeggen en zowel hij als de klant moeten het toch sowieso betalen. Als bedrijf (DA of veehouder) kan je de btw dan wel weer declareren. Btw is idd gewoon een ronddraaiend molentje om geld (voor de staat) te genereren maar de ondernemer heeft daar geen enkele invloed op dus als particulier is het nutteloos om naar de prijs zonder btw te kijken.

Vind het ook altijd maar vreemd dat er over de prijzen bij een DA geklaagd moet worden. Het is een onderneming die zich economisch gezien gewoon overeind moet houden.
Over de prijsverschillen in supermarkten of garages wordt toch ook niet zoveel geklaagd? Wil je goedkoper dan kijk je even rond. Blijkt achteraf dat de kwaliteit niet voldoet dan weet je dat je niet persé voor het goedkoopste moet gaan.
En je zou idd eens de rekeningen van dokters/tandartsen (of loodgieters/slotenmakers) moeten bestuderen, en dan vooral hoeveel het echt gekost zou hebben als er via het zorgstelsel niet zoveel terugbetaald zou worden .
Dan blijkt meestal die van de DA peanuts.


Thioro, ik beleef dit topic zelf helemaal niet als klagen, maar als vergelijken. Ik vind mijn dierenarts niet te duur. Wel zie ik verschillen tussen de een en de ander die niet helemaal goed te verklaren zijn. Zo vroeg ik bijvoorbeeld in de praktijk laatst waar die 50% korting op de foto's vandaan kwamen. Ik was er natuurlijk heel blij mee, maar ik was nieuwsgierig. Dat had de dierenarts dus zelf besloten en dat maakte wel heel veel uit voor de nota. Een echte verklaring was er niet voor.

De rekening van de artsen probeer ik hier ook wel alert op te zijn, door kort maar krachtig te formuleren (doe ik ook bij de dierenarts) en zo spoedig mogelijk weer weg te zijn (dierenarts van het terrein af). Dat scheelt heel veel geld.

Ooit toen onze paarden gekeurd moesten worden om naar Frankrijk te mogen, heb ik tegen die dierenarts gezegd dat hij welkom is om zijn brood bij ons op te eten met een bakkie koffie, maar dat ik dat niet gerekend wilde zien in het consult, want hij was nog geen 10 minuten op het terrein toen de keuring al voorbij was. De man moest er hartelijk om lachen en gaf me groot gelijk, want het loopt echt op.

Wij leven zo sober mogelijk zodat we altijd onszelf en de paarden de zorg kunnen geven die we of zij nodig hebben. Maar ik hou het zo goed koop mogelijk en dat geldt dus zowel voor de tijd als ook voor de foto's of echo's die gemaakt worden, want ook daarin zijn wij super terughoudend. Gelukkig onze dierenarts ook die ook al paar keer aangegeven heeft dat een foto van het een of ander, niets toe zal voegen. Blij mee.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:53

Voorrijkosten betalen? Prima en terecht?

Een dierenarts had in dat halve uur gewoon kunnen verdienen ipv naar je toe te rijden.

Als ie per dag 3 bezoekjes doet van pak hem beet x 20 minuten ( feitelijk is zijn werk effectief gezien langer onderbroken ).

Is toch al snel 1,5 uur per dag dat ie dus niet had verdiend. Tja..

Ik reken als ingenieur ook gewoon mijn uurtarief a 110 euro door als ik moet reizen voor de klant.
Dus mag hij dat ook bij mij.

Anders had je de boel maar in moeten laden en lekker naar hem moeten rijden.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:23

Uiteraard moet een da ook zn boterham verdienen, maar wij hebben een hond bij wie regelmatig de anaalklieren geleegd moeten worden. Klusje van 3 minuten. Grote kliniek kosten: €11, kleine zelfstandige €47. Wij rijden tegenwoordig wel weer verder naar de grote kliniek.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:25

daantjuhhh schreef:
Tja ik heb een keer de DA gehad die niks meer kon doen voor het paard.

DA zei, doe maar paar passen naar voren dan zal ik zijn temperatuur even opnemen.
Ik deed 2 passen en mijn paard viel dood neer.
Hij had een inwendige bloeding.

Maar ook toen moest ik logisch voorrijkosten betalen, maar daarnaast ook nog consult kosten.
Er is geen consult geweest, DA had de thermometer nog niet eens uit zijn borstzakje gehaald.


Jeetje dat vind ik wel heel grof hoor van die consultkosten. Heb je daar nog op gereageerd naar je dierenarts toe?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:46

Grin, snap ook nooit dat mensen zich in het zak gezet voelen door spoed prijzen.

Stel je bent boekhouder. Een klant levert zijn stukken niet aan, waardoor opeens de deadline om alles in te dienen voor de belasting oid opeens allemaal heel nipt/eigen te laat wordt. Jij hebt keurig je 8-9u gedraaid, bent eindelijk thuis met het hele huishouden/eten/whatever, ligt lekker in je bedje... Vervolgens wordt je door die klant uit je bed gebeld of je echt het niet kan komen doen. Bedenk hier bij dat jouw leven ook gewoon doorgaat, dus om 7u moet je met je goede gedrag weer in de auto om je uren te gaan kloppen. Wat is de prijs waarvoor je dat doet? Je bent toch boekhouder geworden omdat je zo van boekhouden houdt? Dat doe je toch wel even voor die lieve goede klant...?
Tuurlijk wil je voor een goede klant je goed hart wel eens laten zien, maar vaak beseffen mensen niet dat ook dat een grens heeft.
(mss is het geen goed voorbeeld oid, ik weet niets van boekhouden)

Kijk in eigen boezem, als jij zoals in bovenstaand voorbeeld niet eens uit je nest zou komen... Betaal dan gewoon keurig zonder morren je dierenarts, if anything, geef die mens een bak thee oid.

In al de tijd dat een DA met je bezig is, zou die in theorie er ook 3 geholpen kunnen hebben. Helaas werkt dat niet zo, want met een dier komt altijd een eigenaar die vaak veel tijd verspilt met nietszeggende info, al een hele week iets aan het aankijken is, maar op vrijdagavond maken we ons toch wat zorgen wat ik had plannen van het weekend, ... Dierenarts staat zeker in de top 3 van meest ondergewaardeerde beroepen hoor.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:50

Ik weet zo even niet wat er aan voorrijkosten betaald moet worden, ze komen eigenlijk nooit :') . Wel betaal je niks extra's snachts en in het weekend en kun je de voorrijkosten delen met anderen. Dus als ze hier 10 paarden zien van 10 verschillende eigenaren, wordt het bedrag ook door 10 gedeeld.
De hoogste rekening die ik ooit van hun gehad heb, was 80€ en dat was een spoedje voor koliek van een veulen met bijbehorend onderzoek, pijnstilling en medicatie en inclusief een wormenkuur.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:58

Tja.... ik heb een vaste dierenarts. Voor alle huis-tuin-keuken dingen. Het is een goede dierenarts. Ze kennen ons en onze beesten. Als er echt wat is zijn ze er binnen een kwartier. Telefonisch overleg is altijd gratis. Ik geef ze koffie en ze mogen mee-eten als ze willen.

Ze zijn niet goedkoop (maar ook niet extreem duur), maar ik ben erg blij dat er een dierenartsenpraktijk in de buurt is. No way dus dat ik ga shoppen. Ik zie hier in het noorden steeds meer vacatures die niet worden opgevuld. Dat is de andere kant....

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:03

Ik betaalde voor een complete keuring inclusief hals en rugfoto's € 600 in Moergestel. Bij DAP Bodegraven betaal je daar € 900 voor.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:05

Ach ja, ik heb naast mijn werk ook een eigen bedrijf, en ik doe niet aan dubbele voorrijkosten voor 2x op een dag rijden, trouwens 30 of 60 euro zou ik ook niet in mijn hoofd halen.
Er wordt bij mij 19 cent per km betaald.

Maar ik krijg vaak een bloemetje, bonbons of flesje wijn van klanten.
Dat vind ik vele malen belangrijker.

Maar mijn dierenarts, die krijgt dat niet meer.
Terwijl we vroeger als we erg blij of juist verdrietig waren wel bv zelfgemaakte soesjes gingen brengen.

Het is kiezen voor zakelijkheid boven menselijkheid.
Ik kies voor menselijkheid.

En shoppen doe ik ook, het scheelt vaak honderden euro's de ene of de andere dierenarts.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:13

maar het is niet aan jou om te bepalen of die dierenarts 19 cent per km moet gaan rekenen. Dat kan ook niet uit trouwens. En van je klanten een fles wijn of bonbons etc. is wel een keer hartstikke leuk maar dat betaalt de rekeningen niet. Onze DAP is niet de goedkoopste, maar als er iets met onze koeien is midden in de nacht dan staan ze er heel snel.
Laatste rekening voorrijkosten op zaterdag (wel afgesproken), 30 euro (praktijk zit op zo'n 5 km afstand)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:36

Nee, ik geef alleen aan dat het ook anders kan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:46

A3a1 schreef:
Ach ja, ik heb naast mijn werk ook een eigen bedrijf, en ik doe niet aan dubbele voorrijkosten voor 2x op een dag rijden, trouwens 30 of 60 euro zou ik ook niet in mijn hoofd halen.
Er wordt bij mij 19 cent per km betaald.


Wat voor bedrijfje heb je? Gebeurt het je vaak dat je twee- of driemaal per dag naar dezelfde klant moet rijden? En doe je ook spoed of zijn alle afspraken netjes op voorhand ingepland?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:38

Vandaag is de dierenarts geweest.
67,50 euro inclusief consult- en voorrijkosten
verdoving in het bloed, haken op tanden weghalen en even aan de benen voelen (vocht maar bleken slecht gallen te zijn, dus verder niets nodig).

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:43

A3a1 schreef:
Nee, ik geef alleen aan dat het ook anders kan.


Jij suggereert dat het beter is dat ze kiezen voor menselijkheid ipv zakelijkheid zoals jij doet.
Waarom moet men dat doen? Ik hoef ook niet gratis te werken van mijn werkgever.