Oudere pony herhaaldelijk koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47398
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:30

Even interesse hoor, maar die yea sacc is als ik het goed begrijp(even op google gekeken) bakker/bier gist?
En dat werkt echt?.

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:36

Murosch schreef:
Zou bijvoorbeeld PPID ook een oorzaak kunnen zijn? Daar is ze niet op onderzocht maar dat zou wel een volgende stap kunnen zijn.


Dat zou zeker kunnen.

Muronia

Berichten: 19623
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 12:38

Wat ik tot nu toe begrijp zijn dit een beetje de dingen die ik mee kan nemen naar het gesprek morgen:
- bloedonderzoek (uitsluiten ppid/cushing)
- gebit (toch nog dingen die we daaraan kunnen verbeteren?)
- voeding (ruwvoer checken / meer vezels in krachtvoer, extra ondersteuning bij spijsvertering)

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:38

Heb je een pb gestuurd

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:40

Ik deed altijd, voor meer vezels, grasmix door de geweekte sp heen.

Hoeveel kilo hooi eet ze eigenlijk nog naast die 4 kg sp ?

Mizora hier op Bokt is altijd fan van nature's best van Pavo voor meer vezels + gelijk vit en min. MIsschien ook nog een optie ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 11-11-18 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:43

misschien een optie om probiotica bij te voeren om haar mest beter te krijgen?

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:45

Moet de prebiotica wel op orde zijn. Anders kun je niks met de pro.

En gezien colosan alles flink uitdrijft...
Zit er een dikke kans in dat het dier amper pre heeft dus ook geen pro kan onderhouden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:57

ellepel schreef:
Even interesse hoor, maar die yea sacc is als ik het goed begrijp(even op google gekeken) bakker/bier gist?
En dat werkt echt?.


Het merk dat ik noem is een probioticum.
Levende gist- & bacterie-culturen zijn er onderdeel van, maar wat het exact allemaal bevat zou ik je niet exact kunnen zeggen.
Er zijn veel van dit soort producten op de markt, maar deze is wel echt heel erg goed.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:04

maralyn schreef:
Moet de prebiotica wel op orde zijn. Anders kun je niks met de pro.

En gezien colosan alles flink uitdrijft...
Zit er een dikke kans in dat het dier amper pre heeft dus ook geen pro kan onderhouden.

Dat is waar. Ik gebruik probiotica zelf bij de honden juist in geval van diaree. Vandaar het idee.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:08

Ninx schreef:
Marin_ka3 schreef:
Geloof me, probeer het uit. Geef elke dag een half theelepeltje gemalen komijn over haar voer. Dit bevordert haar spijsvertering, verwijdert gasvorming. En zorgt voor rust in de darmen. Ik gebruik het al jaren voor mijn 26 jarige merrie. Doet wonderen. <3


Grappig, nog nooit van gehoord.... hoe kwam je erop dit te geven?



Jaren geleden had ik zelf last van mijn darmen. Op advies van mijn man een theelepeltje komijn opgelost in water genomen. Ik moest me er wel toe zetten, smaakt nml bitter. Maar..., wat een opluchting.

Jaren later stelde hij het voor om Kacharell dit te geven. Om haar darmwerking te ondersteunen. Zodat ze, ondanks haar gevorderde leeftijd, toch heel veel hooi kan eten. Hoe meer hooi hoe beter.

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:20

kiwiwitje schreef:
maralyn schreef:
Moet de prebiotica wel op orde zijn. Anders kun je niks met de pro.

En gezien colosan alles flink uitdrijft...
Zit er een dikke kans in dat het dier amper pre heeft dus ook geen pro kan onderhouden.

Dat is waar. Ik gebruik probiotica zelf bij de honden juist in geval van diaree. Vandaar het idee.



*\o/* het idee is super hoor! Niks mis mee!

Toevoeging niet op basis van bovenstaande
Voor een oudje als dit zou ik juist een volledig iets pakken. En niet een beetje van de dit en een beetje van de dat.

Lindsey_99
Berichten: 2514
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:48

Sinds wanneer staat ze 's nachts binnen? Is het daaraan gerelateerd? Bewegen is wel van belang voor de darmwerking. Als er een verband is, dan zou ik haar buiten laten, zo nodig met deken, op een paddock en bij voorkeur met schuilmogelijkheid of in een heel grote stal zetten (of binnenbak oid) waar ze in kan lopen.

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:03

Zandkoliek is uit mestonderzoek niet uit te sluiten. Het zand wat eruit komt is immers het probleem niet, juist het zand dat erin blijft zitten zorgt voor problemen. Misschien toch een kuurtje overwegen :)
Hopelijk knapt ze snel op!

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:10

mariettek schreef:
Zandkoliek is uit mestonderzoek niet uit te sluiten. Het zand wat eruit komt is immers het probleem niet, juist het zand dat erin blijft zitten zorgt voor problemen. Misschien toch een kuurtje overwegen :)
Hopelijk knapt ze snel op!


Klopt helemaal!

Gekookt lijnzaad wil het zand wel naar buiten werken. Eventueel in combinatie met zonnebloemolie over het voer.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:32

Marin_ka3 schreef:
mariettek schreef:
Zandkoliek is uit mestonderzoek niet uit te sluiten. Het zand wat eruit komt is immers het probleem niet, juist het zand dat erin blijft zitten zorgt voor problemen. Misschien toch een kuurtje overwegen :)
Hopelijk knapt ze snel op!


Klopt helemaal!

Gekookt lijnzaad wil het zand wel naar buiten werken. Eventueel in combinatie met zonnebloemolie over het voer.


Beter 50 gram psyllium per 100 kg lichaamsgewicht.
Of bij ernstige klachten/ vermoedens 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht.

Het enige dat echt helpt en ook op de kliniek op deze manier wordt gedaan.
Flink hoeveelheden dus, maar eventueel te verdelen over 2 voerbeurten en door een slobber.

Muronia

Berichten: 19623
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 15:47

Bedankt voor alle tips! Ik ga morgen in overleg hoe we verder gaan.

Jet

Berichten: 12045
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:02

Ninx bedoelt denk ik deze: http://shop.sportpaardenarts.nl/nl/aude ... quantity=1 . Zo te lezen is dat een pre- en probiotica ineen. Hier staan ook de ingrediƫnten bij vermeld.
Audevard wordt door veel gerenommeerde dierenartsen verkocht, het is een goede productenlijn.

Als je meer inzicht wil krijgen in het zand in de darmen kan je beter een dag of 3-4 achter elkaar een paar ( 3-4) bolletjes mest oplossen in een emmer water, een kwartiertje laten staan en dan voorzichtig afgieten. Als er dan meer dan een theelepel zand achterblijft heeft ze teveel zand in de dikke darm. Zand komt er eigenlijk altijd met golven uit en is heel verraderlijk. Ook het wisselend goede mest en dunne mest komt vaak voor bij teveel zand. het afvallen past daar ook bij, net als de koliek. Ook si het dan niet zo gek dat de Colosan niet aanslaat.
Het advies dat ik destijds van Wolvega kreeg was zoveel mogelijk droog hooi voeren, geen voordroog. Dat wordt voor de jouwe lastig natuurlijk, maar de grasmix die iemand anders voorstelde kan dan vast ook. Droog hooi neemt zand mee uit de dikke darm. Verder moest ik 2 x per dag 100 ml. lijnzaadolie door haar "krachtvoer" doen, ook dat voert zand af. Zonnebloemolie werd destijds afgeraden vanwege de te hoge Omega 6 hoeveelheid daarin, die een paard niet moet hebben.

Ik weet niet hoeveel water je bij de SP doet, maar ik deed er altijd veel meer bij dan de aanbevolen hoeveelheid anders werd het me toch te droog. Het moet ook best lang staan, maar niet in een te warme omgeving. Wat ik wel deed was kort van te voren door de portie die ik voerde nog een sloot(je) warm water en dat goed door de SP roeren. Warm eet het lekkerder en ze krijgen op die manier ook weer meer vocht binnen als ze niet zoveel drinken.

Ze zal met haar gebit, ook al heb je het nu laten behandelen niet goed meer kunnen kauwen, dus minder speeksel aanmaken. Dat verhoogt de kans op maagzweren weer. Bovendien wordt wat ze eet dan ook minder goed verteerd. Toch zou ik niet op bietenpulp overgaan denk ik, dat is wel wat buikvulling, maar er zit niets in qua voedingsstoffen. In plaats van de grasmix ( daar zitten best grote brokken in) zou je ook lucerne kunnen gaan bijvoeren. Ik durf niet te zeggen of je dan die zonder of met melasse moet hebben voor haar, arm voeren doe je zonder, maar zij kan misschien wel met gebruiken.

Verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat ze haar leven heeft opgebruikt, erg lastig om te bepalen als ze verder buiten de koliek om fit oogt, maar wel iets om in je achterhoofd te houden. Het zou ook triest zijn als ze straks weer koliek krijgt en je haar dan ineens moet laten inslapen.

Die medicatie voor de PPID is best prijzig voor zover ik begrepen heb, dus je zou dat goed moeten afwegen of je dat gaat geven.
Maar als je daarop wil laten testen, kan je misschien ook gelijk een breedspectrum bloedonderzoek laten doen, zodat je weet of ze tekorten heeft ( vast wel) en tekorten van wat. Dan zou je gerichter kunnen gaan bijvoeren met supplementen.

Sterkte ermee hoor, het is heel lastig om zo'n oudere manegepony goed te houden.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:34

als je echt wil weten of er zand in pony zit, is een rontgenfoto de beste optie

Muronia

Berichten: 19623
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 11:37

Ik heb vanmorgen meteen even gebeld en als het goed is word ik voor de middag terug gebeld en kunnen we overleggen wat nu verder te onderzoeken.

@ sassefras, ik zou dan nog eerder gewoon uit voorzorg een zandkuur geven, dat kan sowieso geen kwaad, denk ik :)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:25

@ sassefras, ik zou dan nog eerder gewoon uit voorzorg een zandkuur geven, dat kan sowieso geen kwaad, denk ik :)

dat kan je doen natuurlijk, ik geef de paarden elke maand een zandkuur. toch zat er in onze pony goed 10 kilo zand ( en dat zie je dus op de foto wel, maar aan de buitenkant niet )

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:26

Murosch, zie net dat er echt gewaarschuwd wordt voor zand in de darmen, dus een kuurtje zeker te overwegen.
Verder is goed kunnen kauwen belangrijk en zouden grasbrokken geweekt met daar wat zemelen door ook nog kunnen helpen. Verder ga ik zeker mee dat wormei -telling niet betrouwbaar is.
En een goede olie bv omega gold is zowel voor het dikker worden als voor de darmen heel goed. Hoop zo dat het probleem opgelost kan worden

Muronia

Berichten: 19623
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 16:32

Nou ik heb de da telefonisch gesproken. Ik ga haar gebit nog eens weer laten bekijken/behandelen. In haar mest is te zien dat ze het hooi niet goed verteerd en waarschijnlijk door haar slechte gebit ook niet goed kauwt. De da denkt dat we nog meer nadruk op de slobber richting moeten gaan leggen. Ze raadt toch wel aan om bietenpulp bij de seniores priores te gaan geven. Eventueel kan er ook grasbrok bij (geweekt) en een olie als smeermiddel voor de darmen.

Qua hooi moest ik maar een beetje gaan puzzelen. Grover hooi kauwt lastiger en is voor de darmen heftiger maar fijn hooi kan ze makkelijker hap-slik weg eten en komt dan als grotere prop bij de darmen aan en dat kan ook verkeerd zijn.

We moeten kijken hoe we haar darmen het beste wat kunnen kalmeren, die zijn geprikkeld.

Ik heb deze 2 soorten hooi hier en de eerste krijgt de pony nu. Dat is een beetje gemengd wat zachter en grover door elkaar:
Afbeelding
Afbeelding

De andere soort is fijner, maar heel iets vochtig (ruikt trouwens heerlijk naar gras, niet zurig). Dit krijgen de andere paarden.
Afbeelding
Afbeelding

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:34

En ipv hooi compact gras bijvoorbeeld ?

Denk je trouwens dat het zin heeft nog een keer naar haar gebit te laten kijken ? Is het niet goed gebeurd dan de vorige keer ? Soms is er gewoon niets meer aan te verbeteren ....

En waarom pulp naast de sp ? Wat voegt dat toe ?

Muronia

Berichten: 19623
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 16:39

De da zegt dat je dan toch meer vezels geeft en die zijn nodig en dit is makkelijk te verteren in de darmen.

Ze had de vorige keer een paar kiezen die wat los zaten maar niet los genoeg om ze te trekken op dat moment. Daar zit nu misschien verandering in. Daarbij zou er nu wat ruimte tussen kunnen zijn gekomen, waardoor er misschien vuil tussen blijft zitten.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:41

Maar sp is ook al grotendeels pulp ?!

Diastases ( ruimtes tussen de kiezen ) kan idd. Kiezen trekken is zo simpel vaak nog niet, ik zou er eerst wat meer over lezen. Of ze moeten mega los zitten natuurlijk...