Gisteravond gaf mijn merrie aan dat ze ergens jeuk had en na wat zoeken bleek dat aan de uier te zijn. Precies op de buiknaad, dus echt in het midden in de "gleuf" halverwege. Ik heb de boel schoongemaakt en er wat op gesmeerd. Gisteravond in het donker kon ik niet goed zien wat het nou was, het voelde nattig (wondvocht). Ik mocht er wel aankomen, gráág zelfs, ze had er echt jeuk aan. Vanochtend ben ik op mijn rug onder mijn pony gaan liggen om te kijken wat het nou is, en het is een raar wondje. Lijkt wel een soort irritatie/schuurwondje. Alsof er een soort frictie is geweest tussen de twee uierhelften of dat er van buitenaf iets langs geschuurd heeft? Het bloedt niet, er komt wel nog steeds een soort serum uit. Dus ik heb er nu maar weer wat creme op gesmeerd in de hoop dat de jeuk in elk geval minder wordt.
Het is voor het eerst dat ze dit heeft. Ze heeft wel vaker last in dat gebied, van jeuk (ze heeft lichte zomereczeem) tot laatst een gekke bult. Leek wel een reactie op een steek van een beest.
Zijn er mensen die bovenstaande symptomen met elkaar in verband kunnen brengen? Of die een idee hebben hoe het wondje wat ze nu heeft ontstaan is? Mijn merrie is 28 en heeft in haar leven 16 veulens gehad (en ik neem aan dat ze die ook allemaal gezoogd heeft).