Connaisseur schreef:Het maagzweer topic heb ik gezien, echter heeft mijn paard een ander en misschien wel groter probleem namelijk zijn darm. De medicatie heb ik voorgeschreven gekregen van de internist van de Lingehoeve. Ik ga er dan ook vanuit dat dit juist is geweest, aangezien het om enkele kleine zweren ging en hij al eerder langere tijd omeprazol gehad heeft. Daarnaast heb ik ook sucralfaat gegeven voor zijn maagzweren, mag dus aannemen dat dit voldoende geweest is.
Hij is 24 uur nuchter gehouden, heeft suikerwater toegediend gekregen en hebben vervolgens ieder uur bloed getrokken om te meten wat de waardes in het bloed deden. Daarna hebben ze een scopie van de maag en darm gemaakt.
Jet schreef:Ik heb een paar vragen aan je.
Ten eerste: hoe is zijn mest? Hoe ziet zijn vacht eruit? Heeft hij ergens oedeemvorming ( bijvoorbeeld onder de buik)? Is hij wel eens ( licht) koliekerig geweest in de periode dat jij hem hebt? Is er één keer gekeken naar de maagzweren of is er een herhalingsonderzoek gedaan?
Ten tweede: is er ook een echo vanaf de buitenkant gemaakt van de dunne darm? Is er bloedonderzoek gedaan en zo ja, is dit meerdere keren geweest en wanneer was de laatste keer?
In dit soort gevallen is het voor dierenartsen ook vaak niet duidelijk wat er precies aan de hand is en zo kan het zijn dat de medicatie niet optimaal is voor dat wat jouw paard mankeert.
Connaisseur schreef:ikbencarmen schreef:Is er al gesproken over inflammatoir bowel disease? Want dat zou de slechte opname van nutrienten kunnen verklaren
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat is het?
Connaisseur schreef:De redenatie van de dierenarts was, verminderde darmopname dus dan zit er ergens een ontsteking en daarom geven ze prednison.
Ik zal eens overleggen wat zij er van denken om langere tijd omeprazol te geven. Blijft dan alleen nog dat er een deel met en zonder klieren is en je dan omeprazol moet combineren met sucralfaat om beide delen te kunnen behandelen. Hoe doen jullie dit?
Jet schreef:Het is een heel lastig probleem hoor, ik denk alleen dat zolang die darm het voer niet goed kan verwerken en de goede stoffen niet voldoende kan opnemen, je erin kan stoppen wat je wil, maar dat hij daardoor niet echt goed aan kan komen.
Jij doet enorm je best hoor, ik hoop voor je dat je er toch achter gaat komen wat er precies mis is.
Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 14 bezoekers