Ben de hele avond bezig geweest met een mail om bij iemand voedingsadvies in te winnen. Nu dacht ik, waarom zet ik hem ook niet even op bokt. Misschien komt hier ook nog iets uit. Hier dus een flinke stuk uit de mail.
Wat informatie over het paard en de omstandigheden:
Ras: Haflinger
Geslacht: Ruin
Leeftijd: 8 jaar
Werklast: Hoe een week eruit kan zien:
Maandag: Longeren met bijzet (matig intensief)
Dinsdag: Dressuurles (zeer intensief)
Woensdag: Zelf rijden (matig intensief)
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Zelf rijden (matig intensief)
Zaterdag: Met trailer op pad: Wedstrijd/Springles/Crossles/Clinic/Flinke buitenrit of anders zelf rijden thuis, maar alles dus zeer intensief.
Zondag: Vrij
In april licht hoefbevangen geraakt, oorzaak niet precies duidelijk, maar in ieder geval niet van het gras.
Heeft een stal met verhard uitloopje, kan dus de hele dag buiten staan en dat doet hij dan ook graag. Afgelopen weideseizoen uiteindelijk nog enkele uurtjes erop kunnen staan zonder problemen. Buiten het weideseizoen staat hij 4-6 uur per dag met een maatje op de paddock. Hij vermaakt zich altijd wel, dus staat nooit lang stil.
Krijgt op dit moment ongeveer 10 kilo hooi per dag, verdeelt over 3 voerbeurten om 7 uur, 12 uur en 17 uur. Krachtvoer wordt in de voerbeurt om 7 en 17 uur ook gegeven.
Voer per dag:
300 gram Vitalbix Daily Compleet
700 gram Hipro Flexibele Move --> voer deze net een maand, nog zoekende naar de juiste hoeveelheid en nog niet over uit of ik deze blijf voeren. Hij kreeg daarvoor 300 gram Metazoa lucernebrok en 100 ml Vitalbix lijnzaadolie in plaats van de Hipro. Reden van deze verandering was dat ik van de vloeibare olie af wou en ik vond deze lucernebrok geen fijn product.
2 handen Vitalbix Luzerne
12 gram magnesiumchelaat van Paardnatuurlijk
12 gram vitamine E excellent van Pharmahorse --> is net op, heb de Chevital Motility gekocht om deze te vervangen. Dosering hiervan moet ik nog bekijken.
Voerde voor de bevangenheid al laag in suikers, doordat hij druk en explosief ervan wordt, maar ben hier nu nog strikter in.
Op de lijnzaadolie kon hij het werk iets beter langer volhouden, maar dus nog zoekende naar de hoeveelheid Hipro. Nu ook nog voldoende energie om het werk uit te houden, maar wel duidelijk dat het energieniveau sneller daalt dan voorheen, herstel duurt ook iets langer.
Hij is sneller dun dan dik, op dit moment netjes op gewicht. Instructie zou graag hem iets voller willen zien, want dit helpt mee in de spieraanmaak/training. Echter had ik in het voorjaar een mooie reserve erop gekregen (kon nog wel de ribben voelen) en toen werd hij bevangen, dus ik zie hem liever niet dikker.
Hij heeft zeer snel last van waterige mest, nu aardig onder controle door heel rustig voer te veranderen en het voeren van hooi. Maar door een weersverandering kan het zo weer raak zijn, alle gangbare kuurtjes en middeltjes al geprobeerd, tijdelijk iets verbetering maar helpt verder niet.
Maar het grootste probleem is toch wel dat hij heel erg achter blijft in bespiering, blijft heel erg schraal, snel last van zijn spieren, veel meer hersteltijd nodig dan elk ander paard. Overal wordt aangeraden om meer eiwitten te voeren, maar heb een tijd (zeker 3 maanden) 1 kilo Hartog grasbrok, 1 kilo Vitalbix luzerne en 1,4 kilo Vitalbix Active + gevoerd en dit hielp niet. Om andere dingen uit te sluiten komt met regelmaat de zadelmaker en osteopaat/fysio en deze Zijn altijd heel tevreden over hem.
Nog even een foto om een beeld te geven:

Ben zeer benieuwd of iemand nog ideeën heeft.