Terugkomende gaskoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 11:45

Hallo medebokkers,
Ik weet het momenteel echt niet meer met mijn 18-jarige KWPN ruin aan moet.

In de afgelopen 3 maanden heeft hij tot 4x toe gaskoliek gehad. Soms moet de dierenarts komen en de andere keer is hij na een dosis Colosan en wandelen weer helemaal de oude.

We hebben zijn voerschema aangepast maar ook nu was het weer (licht) raak...De situatie van mijn paard is nu zo:

Hij staat elke dag een aantal uur op een nog heel goed stuk gras (dus geen gestresst kort gras). Daarnaast beschikt hij 24/7 over slowfeeders met hooi. Hij krijg 2x per dag 300 gram Equifirst Vital Mix, 1x een handje luzerne en savonds en bak slobber met lijnzaadolie en zeewier.

Hij staat op stal op stro en krijgt 6x per week beweging in de vorm van longeren of rijden. Daarnaast komt hij nog 2x per dag op de paddock. Hij staat overigens niet alleen maar met zijn maatje op de wei en paddock en beschikt in stal over een luik naar buiten en kan snuffelen met zijn buren.

Momenteel ben ik bezig met een extra ronde mestonderzoek en zand. Ook wordt er gewerkt aan voedingsadvies.

Wie heeft we nog meer een paardje die zo last heeft van zijn buik terwijl het management goed lijkt te zijn (?) Wat mis ik, wat doe ik verkeerd?

HELP! Ik hoor het graag!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:54

Het gras.

Het is warm, nat, vochtig, droog, benauwd.

Als je paard er gevoelig voor is zal dat zich uiten in gaskoliek.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:08

Staat je paard relaxed te eten, of te schrokken?
Ik heb een paard gehad dat op gras echt stond te schranzen, en daarmee ook veel lucht binnen kreeg. Dit ondanks 14 uur per dag paddock, en in de 10 uur op stal altijd hooi beschikbaar. Een graasmasker dragen op de wei was hier de oplossing, daardoor ging hij "netter" eten in plaats van als een grote stofzuiger alles naar binnen slurpen :+

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:09

onali,ja maar toch is dat niet normaal.

ik zou zeker gaan kijken of de koliek op vaste tijden komt.
na de wei,of juist er voor.
smorgens of juist savonds, heeft je paard die dag veel of juist weinig bewogen?
hoe is de mest na de koliek, drinkt je paard genoeg.

als het vaker voorkomt misschien een idee om eens een echo te laten maken van de buik om te kijken of er misschien wat aan de hand is waardoor die gaskoliek komt?

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:25

Dankjulliewel voor de snelle berichten! Omdat er altijd voer beschikbaar is schrokt hij het niet naar binnen.

Wat betreft de vaste tijden is het 9/10 keer sochtends vroeg na de nacht dat hij last krijgt.

Hij staat de nacht wel binnen maar wel weer met onbeperkt hooi en een automatische drinkbak beschikbaar.

Hij mest overigens gewoon normaal. Ook met buikpijn komen er normale hopen uit...

Wij dachten ook al aan het gekke weer tegenwoordig (veel regen en dan ineens weer 27 graden).

Ik weet niet zo goed of hij genoeg drinkt..hij krijgt wel expres de slobber erbij voor extra vocht maar misschien is dat niet genoeg?

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:43

en is die buikpijn dan meteen als hij uit de stal komt of als hij al even buiten geweest is.
gaat hij eigenlijk meteen de wei op na stal?

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:45

Ik heb dit vorig jaar gehad met mijn senior shet met PPID. Ik heb uiteindelijk professioneel voeradvies gevraagd, geef hem speciaalvoer en sindsdien is het over.

Dat voer wil hij laatste tijd niet meer echt eten, dus voorzichtig gewisseld maar was gelijk weer raak.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:47

Krijg hij echt hooi of voordroog?

Nat gras kan een veroorzaker zijn.

Ik had een paard die ook zo gevoelig was voor gaskoliek, bij hem was echt hooi (geen voordroog) belangrijk. En Gastro + van Havens deed wonderen. Dat in combinatie met regelmatig bewegen was de oplossing tegen de gaskoliek.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:47

Is er een mogelijkheid om hem in de nacht buiten te zetten, op een paddock met schuilstal bijvoorbeeld?
Mijn paard is enorm gevoelig voor stilstaan. Als het een dag slecht weer was, en de paarden op stal bleven, dan had hij heel vaak dezelfde dag al koliek. Zelfs bij 24/7 buiten en heel slecht weer en een te kleine uitloop liep hij te weinig en kreeg hij koliek. 12 uur op stal, en het was weer raak..
Kun je je herinneren hoe laat hij de avond voorafgaand aan de koliek voor het laatst de stal uit is geweest?
Als het mogelijk is om dat te testen dan zou je dat eens kunnen proberen, meer/langer buiten.

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:52

ellepel schreef:
en is die buikpijn dan meteen als hij uit de stal komt of als hij al even buiten geweest is.
gaat hij eigenlijk meteen de wei op na stal?


Het valt de eigenaresse steeds op sochtends vroeg als ze de eerste voerbeurd krijgen (rond 6 uur). Pas om 7 uur gaat hij de wei op.

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:53

8nnemiek schreef:
Is er een mogelijkheid om hem in de nacht buiten te zetten, op een paddock met schuilstal bijvoorbeeld?
Mijn paard is enorm gevoelig voor stilstaan. Als het een dag slecht weer was, en de paarden op stal bleven, dan had hij heel vaak dezelfde dag al koliek. Zelfs bij 24/7 buiten en heel slecht weer en een te kleine uitloop liep hij te weinig en kreeg hij koliek. 12 uur op stal, en het was weer raak..
Kun je je herinneren hoe laat hij de avond voorafgaand aan de koliek voor het laatst de stal uit is geweest?
Als het mogelijk is om dat te testen dan zou je dat eens kunnen proberen, meer/langer buiten.


Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht maar dat is hier helaas geen optie. Mocht niks anders helpen wordt het misschien verhuizen naar een pensioenstal waar hij 24/7 buiten zijn oude dagje mag rondlopen. Voor nu is het timen misschien wel een goed idee inderdaad.

Verhuizen doen we nu nog niet omdat hij top fit is. Hij glimt, staat dik in de spieren en doet alles nog...alleen die gaskoliek steeds :(
Laatst bijgewerkt door JackiePlug op 14-08-23 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:54

Er wordt nu inderdaad gewerkt aan proffesioneel voeradvies dus ik hoop dat daar nog wat uit komt!!

Ik zal de Gastro+ eens googlen. Klinkt in ieder geval ondersteunend, dankjewel!Hooi of voordroog verschilt vanuit stal. Vaak is het hooi maar elke baal is eigenlijk anders..dat maakt het ook niet makkelijker.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:41

Ik heb een 26-jarige KWPN-merrie die in het voorjaar van 2021 last is gaan krijgen van gaskoliek. In minder dan 6 maanden heb ik 3x de dierenarts erbij gehad, 2x naar de kliniek geweest en de keren dat ik koliek met colosan op heb kunnen lossen zitten hier niet bij.

De laatste keer op de kliniek heb ik veel uit laten zoeken. Zo heeft mijn merrie cyctes op haar eierstokken en een opvallend grote maag.

Tegenwoordig geef ik haar het volgende:
- Vanaf het voorjaar monnikspeper (zal voor jou niet nodig zijn)
- Op aanraden van de kliniek: Seniors Priors/bietenpulp met een kilo zemelen per dag (als ze in de winter op stal & paddock staan).

Voor mijn paard is het belangrijk dat ze veel moet bewegen (ze loopt zeker 3/4 dagen per week nogsteeds) en altijd onbeperkt te eten. Ik lees dat bij jou elke baal eigenlijk anders is. Toen ik verhuisde naar een andere stal waar ze onbeperkt ruwvoer van eigen land (= continu min of meer dezelfde soort balen) en elke dag op dezelfde tijden binnen & buiten werd gezet, ging het beter.

Op gras gaat ze voornamelijk goed en ik geef nu een paar maanden Havens senior crumbs ipv seniors priors, omdat dit een stuk minder lang moet weken. Van de winter ga ik weer terug naar de SP als ik het in bakken klaar moet zetten.

Het wordt echt uitzoeken wat voor jou paard helpt. In mijn geval zeggen bijvoorbeeld hartstikke veel mensen dat SP niet goed is voor een paard, maar mijn paard doet het daar toch echt het beste op. Dus dan maar blijven voeren. Het is heel erg trail and error geweest. Ik zou beginnen met onbeperkt ruwvoer (probeer hiervoor mogelijk even elke keer hetzelfde ruwvoer te krijgen. Eventueel onverpakt hooi) en bijvoeren van seniors priors voor de darmen. Je kunt overwegen om bij een volgende aanval naar de kliniek te gaan en te zeggen: Help, zoek alles uit wat je maar kan bedenken.

Oh, en: Colosan is mijn beste vriend. Van de combinatie colosan & pijnstilling (novacam, inflacam, metacam) knapt ze altijd goed op. Als ze hier nog doorheen komt, bel ik de dierenarts. Ik ga echt nooit van stal weg zonder colosan & pijnstilling en zorg in de winter dat ik altijd op voorraad heb liggen. Mijn merrie ken ik écht goed: Ik zie eerder dan wie dan ook dat zij last heeft van gas en ben door de colosan 9 vd 10 keer zeer op tijd erbij.

Edit: Ik haak toch nog even op dit bericht aan:

JackiePlug schreef:
ellepel schreef:
en is die buikpijn dan meteen als hij uit de stal komt of als hij al even buiten geweest is.
gaat hij eigenlijk meteen de wei op na stal?


Het valt de eigenaresse steeds op sochtends vroeg als ze de eerste voerbeurd krijgen (rond 6 uur). Pas om 7 uur gaat hij de wei op.


Ik vat dit op als dat hij altijd in de ochtend gaskoliek heeft? Je zou twee dingen kunnen proberen:
- Heeft hij écht de hele nacht te eten? De slowfeeder is niet leeg (= er zit nog eetbaar hooi in) in de ochtend? Kan je eventueel zonder slowfeeder of in een net met grote gaten hooi aanbieden, zodat hij zonder moeite in de nacht kan eten?
- Ik weet niet hoelaat jij elke dag beweging geeft: Je zou eens kunnen proberen om hem laat in de avond, zo tussen 20.00 en 22.00/sluitingstijd van stal beweging te geven.

Stuur mij gerust een PB ook als je verder wil sparren!
Laatst bijgewerkt door Freyr op 14-08-23 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:46

JackiePlug schreef:
Er wordt nu inderdaad gewerkt aan proffesioneel voeradvies dus ik hoop dat daar nog wat uit komt!!

Ik zal de Gastro+ eens googlen. Klinkt in ieder geval ondersteunend, dankjewel!Hooi of voordroog verschilt vanuit stal. Vaak is het hooi maar elke baal is eigenlijk anders..dat maakt het ook niet makkelijker.


Voordroog is vaak funest bij dit soort problemen.

Kun je kijken of je een tijdje alleen echt hooi kunt voeren ook?

Bietenpulp heb ik ook goede ervaringen mee, gaf altijd de Gastro vermengd met pulp. In bietenpulp zit pectine wat goed is voor de maag.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:34

Het kan ook nog zo zijn naast alles wat al genoemd is, dat hij 's nachts van zijn stro eet. Meestal geeft dat natuurlijk verstopping, maar in combinatie met de wisselende kwaliteit van het ruwvoer op stal kan dat ook nog een oorzaak zijn.
Heeft hij ook niet af en toe dunnere mest? Losstaand van de koliek? Dan zou zand in de dikke darm ook nog een probleem kunnen geven. Het gekke is dat ze dan maar heel af en toe dunnere mest hebben, maar wel vaker gaskoliekverschijnselen. 1 keer mest testen op zand is onvoldoende, zand komt er in golven uit, dan weer dagen niet en dan ineens weer wel.
Ik zou sowieso ook eens 5 dagen achter elkaar de mest op zand testen, dat kan je ook makkelijk zelf doen.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:41

Hier ook een paard wat heel gevoelig is voor gaskoliek, uiteindelijk gemiddeld 1x per week de da erbij. Management helemaal om gegooid en over gegaan naar onverpakt hooi en Cavalor fiberforce gasto. Daarnaast krijgt ze nog een aantal supplementen welke worden uitgemeten door een holistisch dierenarts.
Sindsdien heeft ze geen koliek meer gehad.
Ik merk wel dat ze nu weer wat slechtere mest heeft door de vele regen, natte land en weersveranderingen.

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 18:48

Dankjulliewel allemaal voor de tips en ervaringen! Ik dacht dat ik gek werd maar er zijn dus veel meer die denken alles goed te doen en het dan alsnog puzzelen is...Zo zie je maar hoe complex het eigenlijk allemaal is en dat veel verbazingwekkend vaak maar gewoon goed gaat.

Ik ga aan de slag met jullie (voer)advies en hoop hem zo van zijn buikpijn af te helpen! THANKS!!

*Als iemand het zich nog afvroeg. Ik heb natuurlijk overlegt met de dierenarts maar die geeft heel beperkt advies. Ik waardeer de respons van jullie dan ook enorm!
Laatst bijgewerkt door JackiePlug op 14-08-23 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 18:52

Freyr schreef:
Ik heb een 26-jarige KWPN-merrie die in het voorjaar van 2021 last is gaan krijgen van gaskoliek. In minder dan 6 maanden heb ik 3x de dierenarts erbij gehad, 2x naar de kliniek geweest en de keren dat ik koliek met colosan op heb kunnen lossen zitten hier niet bij.

De laatste keer op de kliniek heb ik veel uit laten zoeken. Zo heeft mijn merrie cyctes op haar eierstokken en een opvallend grote maag.

Tegenwoordig geef ik haar het volgende:
- Vanaf het voorjaar monnikspeper (zal voor jou niet nodig zijn)
- Op aanraden van de kliniek: Seniors Priors/bietenpulp met een kilo zemelen per dag (als ze in de winter op stal & paddock staan).

Voor mijn paard is het belangrijk dat ze veel moet bewegen (ze loopt zeker 3/4 dagen per week nogsteeds) en altijd onbeperkt te eten. Ik lees dat bij jou elke baal eigenlijk anders is. Toen ik verhuisde naar een andere stal waar ze onbeperkt ruwvoer van eigen land (= continu min of meer dezelfde soort balen) en elke dag op dezelfde tijden binnen & buiten werd gezet, ging het beter.

Op gras gaat ze voornamelijk goed en ik geef nu een paar maanden Havens senior crumbs ipv seniors priors, omdat dit een stuk minder lang moet weken. Van de winter ga ik weer terug naar de SP als ik het in bakken klaar moet zetten.

Het wordt echt uitzoeken wat voor jou paard helpt. In mijn geval zeggen bijvoorbeeld hartstikke veel mensen dat SP niet goed is voor een paard, maar mijn paard doet het daar toch echt het beste op. Dus dan maar blijven voeren. Het is heel erg trail and error geweest. Ik zou beginnen met onbeperkt ruwvoer (probeer hiervoor mogelijk even elke keer hetzelfde ruwvoer te krijgen. Eventueel onverpakt hooi) en bijvoeren van seniors priors voor de darmen. Je kunt overwegen om bij een volgende aanval naar de kliniek te gaan en te zeggen: Help, zoek alles uit wat je maar kan bedenken.

Oh, en: Colosan is mijn beste vriend. Van de combinatie colosan & pijnstilling (novacam, inflacam, metacam) knapt ze altijd goed op. Als ze hier nog doorheen komt, bel ik de dierenarts. Ik ga echt nooit van stal weg zonder colosan & pijnstilling en zorg in de winter dat ik altijd op voorraad heb liggen. Mijn merrie ken ik écht goed: Ik zie eerder dan wie dan ook dat zij last heeft van gas en ben door de colosan 9 vd 10 keer zeer op tijd erbij.

Het valt de eigenaresse steeds op sochtends vroeg als ze de eerste voerbeurd krijgen (rond 6 uur). Pas om 7 uur gaat hij de wei op.



Dankjewel voor je ervaring! Ik weet dat hij nog genoeg te eten heeft want hij eet er overdag nogsteeds uit als ik aan kom. Daarbij krijgt hij snachts een extra net op een andere plek in stal met iets grotere mazen. Tevens heb ik met stal afgesproken dat ze hem bijvoert als zijn net leeg is :) Ik help hem nu al wat meer door plukjes los te trekken zodat hij een beginnetje heeft (slowfeeder is fijnmazig namelijk)

Dank voor het aanbieden van je hulp :) Vandaag kon ik hem inderdaad met Colosan en beweging van de pijn afhelpen. Daar koop ik binnenkort dus maar nog een flesje van, just in case

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:32

Je kunt ook een bak water in z'n stal zetten, sommige paarden drinken niet genoeg uit een electrische waterbak.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:54

Mijn merrie had ook elke 2 wkn gaskoliek, bleek maagzweren te zijn

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:35

Wat mij vooral opvalt zijn de vele veranderingen in een etmaal in voeding en beweging.Ik denk dat paarden het best floreren bij eenvoud.
Dus of gras of hooi .Het is nu hooi voer gras voer olie hooi enz.Dat zijn allemaal voedingsmiddelen die op een andere manier verteerd moeten worden en mogelijk ook zelfs nog per dag kunnen veranderen van samenstelling (zoals gras ).En dan is het fysiek Ook nog steeds weer anders .stil staan op stal beweging geven paddock lopen in de wei enz.Dit heeft allemaal invloed op de manier van vertering .
Ik zou zeker een wat ouder paard liever dag en nacht op het gras houden en dan s winters langzaam over voeren naar alleen hooi.Als dat niet kan zou ik voor nu zeker alle extra s weg laten dus voor nu alleen hooi en gras .
Iets gaat er niet goed dus daar moet je achter zien te komen wat dat is.Een soort eliminatie dieet.Er zijn trouwens mensen die beweren dat paarden olie niet goed kunnen verteren .

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:38

Hoe is het ondertussen? Heb je dat voeradvies teruggehad?

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 08:07

Freyr schreef:
Hoe is het ondertussen? Heb je dat voeradvies teruggehad?


Hij heeft tot nu toe gelukkig geen koliek meer gehad! Ik heb inderdaad het voeradvies terug en even met de deskundige gespart over hoe nu verder.

Ik heb inmiddels Havens Gastro+ aangeschaft en nu is het vooral even puzzelen wat het beste voor hem is. Hij krijgt minder dan 1.5 kilo krachtvoer per dag dus hij krijgt een balancer extra en meer luzerne per dag. Ook blijft hij op onbeperkt ruwvoer staan. Verder is het nog even aankijken of dit werkt maar we zijn er in ieder geval druk mee bezig :)

Voeradvies heeft veel inzichten gegeven. Kan het iedereen aanraden! Het is ook fijn om in een plaatje te zien wat je paard nu krijgt en wat de dagelijkse aanbevelingen zijn. Zo zie je meteen wat je paard teveel of juist tekort komt.

Bedankt voor je interesse!

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:51


Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:05

Mijn merrie had enkele keren koliek achter elkaar. Alle keren gaskoliek.
Moet wel zeggen dat het bij haar kwam door een warme zomer met kort gestrestst gras.

Toen heeft de dierenarts mij aangeraden om lijnzaad te gaan voeren. Ze krijgt nu iedere dag zo'n 60 gram lijnzaadbrok en sindsdien gelukkig geen koliek meer gehad.