Paard met o.a. bloedarmoede, wat kun je doen?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, Coby, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Linde99

Paard met o.a. bloedarmoede, wat kun je doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 12:43

Woensdag is de DA langs geweest voor de jaarlijkse enting en hij heeft gelijk mijn paard onderzocht omdat ik vind dat ze de laatste tijd lusteloos is en snel moe wordt. Ook bloed afgenomen en heb vanochtend gebeld voor de uitslag.

Ze blijkt bloedarmoede te hebben en volgens de dierenarts komt dit door parasieten. Dus wormenkuur erin op zijn advies. Ook was het magnesium iets te laag, dit was niet schrikbarend want het was 0,73 en het moet minimaal 0,75 zijn. Het Aspartaat-AminoTransferase (ASAT) was ook verhoogd (spierweefselafbraak). Dit is op zich wel te verklaren met de geschiedenis van het paard. Verder gelukkig alles goed.

Nu heeft ze best een opdonder gehad de laatste maanden. Ze is 3 maanden geleden bij mij gekomen (bevallen in februari, gezoogd tot eind juni) als mager paard, nul bespiering en geen conditie. We hebben al heel wat voor de kiezen gehad samen maar inmiddels knapt ze goed op.
Uiteraard wil ik dat graag zo houden en was benieuwd of er eventuele dingen zijn die ik kan voeren of kan doen om haar extra te ondersteunen.

Ik hoor het graag :D

Ik geef trouwens als voer:
- 1 kg Speedibeet
- 500 gram Pavo Topsport
- 100 gram Pavo Vital

Suzanne F.

Re: Paard met o.a. bloedarmoede, wat kun je doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:46

Red cell is goed tegen bloedarmoede.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:46

Hier heeft Farnam Red Cell enorm geholpen!
Binnen een week zagen we al een flink verschil.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:49

Let op dat je na de wormenkuur, 6 weken nadat je die gegeven hebt opnieuw laat checken of de wormen verdwenen zijn en zo nodig dus nogmaals een kuur geeft. Dit omdat wormen in verschillende stadia leven en zodoende je niet alles dood met 1 kuur.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:07

Mijn jaarling had hetzelfde ik heb haar nu idd ook op de redcell staan op aanraadde van de dierenarts.

Voor degene die het aanraden hoeveel geven jullie? Ik geef 30 ml pd maar weet niet of dit voldoende is :+

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 13:12

Bedankt voor de snelle reacties :) inmiddels de Farnam Red Cell besteld, morgen in huis, ben erg benieuwd naar het resultaat.

@Ineke2, ik ontworm met Equest Pramox, dacht zelf dat die 3 maanden werkt? Of is dat anders?

@DonnnavZ, op de site waar ik Red Cell heb besteld staat:

Volwassen paarden in training
60 ml per dag

Volwassen paarden niet in training
30 ml per dag

Veulen's/Pony's in training
30 ml per dag

Veulen's/Pony's niet in training
15 ml per dag

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:37

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 13:40

Ineke2 schreef:
Je moet even met je veearts overleggen mbt ontwormen.

http://paardenpraktijkutrecht.nl/de-blo ... estrijden/

Ik heb overlegd met de dierenarts, hij zei 1 kuur Equest Pramox. We hebben in ieder geval afgesproken om even contact te hebben daarna als ik geen verbetering merk ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:46

Zo verschilt het dus per veearts ook al weer... want die van mij rade dus na 6 weken nogmaals een pramox te geven zodat de wormen die de eerste keer overleven er dan alsnog aangaan :Y)

Als je het verhaal in de link leest snap je denk ik wel waarom. Er staat bijvb ongeveer de volgende zin in: “ na het geven van de wormenkuur waarbij een groot deel van de volwassen bloedworm doodgaat, komen de ingekapselde larven ineens in actie en uit de darmwand tevoorschijn...”

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 14:04

Ja precies, altijd dan weer lastig waar je wijs aan doet. Omdat er altijd verschillende meningen zijn.

Persoonlijk zou ik dan zelf na 6 weken nogmaals 1 geven. Ze heeft al zoveel te verduren gehad..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:33

Gewoon overleggen met je veearts dat je dat graag zou doen ivm de overlevende wormen. Zo geef je de wormen juist minder kans om resistent te worden * erg goed argument*

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie