Verkeerd ontwormt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Verkeerd ontwormt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 19:23

Hallo allemaal,

Mijn pony is door de staleigenaar (mee)ontwormt afgelopen weekend. Hij heeft ze ontwormt met Eraquell, echter kun je naar mijn weten in het najaar beter ontwormen met iets van een Equest Pramox voor lintwormen.

Wat zouden jullie doen over een aantal weken alsnog ontwormen met Equest Pramox?

Mizora

Re: Verkeerd ontwormt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:32

Is hij vorig jaar ontwormd met equest pramox of equimax? En is er geen reden om een lintwormbesmetting of een heftige bloedwormbesmetting te verwachten? Dan hoeft er nu niets gedaan te worden.

Eraquell is ivermectine. Dit is een middel dat vergelijkbaar werkt als moxidectine, maar met een iets kortere ei-vrije periode in een besmette omgeving en het bestrijdt niet de ingekapselde bloedwormen (het bestrijdt alleen de bloedwormen die echt in de darm zitten, in plaats van ook die in de darmwand). Ingekapselde bloedwormen zijn er meestal voornamelijk (meer dan een paar) als er een flinke bloedwormbesmetting is. Pony's die niet gewogen zijn en wel geschat worden onder de 250kg, doe ik zelf uberhaupt niet met moxidectine. Moxidectine mag je namelijk niet ruim (1.5x lichaamsgewicht) overdoseren, omdat het dan gevaarlijk kan zijn. Ivermectine is dat pas ruim boven de 5x lichaamsgewicht en dus veel veiliger.

De Pra van PraMox staat voor Praziquantel. Dit is het enige middel dat alle soorten lintwormen doodt. In Nederland is een lintwormbesmetting niet gebruikelijk, op het moment wordt eens per 1 a 2 jaar preventief lintworm ontwormen aangeraden. Bij dieren onder de 250kg gebruik ik daarvoor Equimax, dit is ivermectine+praziquantel, losse praziquantel is vaak lastig aan te komen (hoewel ik het in Engeland wel eens gevonden heb).

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 21:00

Ik heb de pony pas vanaf februari dus geen idee waar ze vorig jaar mee is ontwormt. Geen reden om aan te nemen dat ze een besmetting heeft op dit moment.

Mizora

Re: Verkeerd ontwormt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:27

In dit geval zou ik haar in februari/maart met Pramox ontwormen. Dan is het nog koud genoeg voor weinig eiproductie en ben je bijna een half jaar verder. En dan begin juni en begin september mestonderzoek (eigenlijk is het begin april, half juni, begin september en dan half november ontwormen met pramox of equimax. Maar omdat je nu al eind februari/begin maart ontwormt met pramox, is die eerste test bij geen indicaties niet nodig).