gevoelig voor suikers

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

abcxx

gevoelig voor suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 17:48

Ik heb het vermoeden dat de vage klachten van mijn paard worden veroorzaakt door zijn gevoeligheid voor suiker. Zijn er hier mensen met paarden die gevoelig zijn voor suikers? Wat voor klachten geeft dat bij jullie paarden? En wat doen jullie eraan om te zorgen dat je paard zo min mogelijk suiker binnenkrijgt?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:54

Ik heb hetzelfde vermoeden bij mijn pony dus ben ook wel geïnteresseerd in wat informatie/ervaringen.

Waaruit vermoed jij dit? Bij mij is het dat mijn pony een dikke en harde nek heeft.
Ze heeft ook wel wat overgewicht. Ik probeer haar nu ook te voeren dmv zo weinig mogelijk suikers te geven. Bijvoorbeeld droog hooi i.p.v. voordroog en geen onbeperkt meer maar meerdere keren per dag kleinere porties. Krachtvoer krijgt ze bijna niet, alleen een handje care4life (wederom door de lage suikergehalte) om de vitaminekorrel te geven want alleen lust ze dit niet zo graag. Ook vervang ik een deel van haar hooi door speedibeet en lucerne omdat hier minder suiker in zit en doe hier wat zemelen onder voor de calcium/fosfor verhouding alleen lees ik dan weer dat bietenpulp aanzet wat ik ook weer niet wil. Verder beperk ik de weidegang tot max 6 uur per dag. De rest van de tijd staat ze op een zandpaddock met schuilstal.
Rijden doen we niet veel, dit ga ik proberen op te drijven maar het zal nooit intensief worden wegens gebrek aan tijd langs mijn kant :(

Ik had mijn DA er als eens naar laten kijken en gevraagd of ik moest oppassen voor hoefbevangenheid en ze eventueel van het gras moest houden maar hij zag er nog geen reden voor. Moet enkel zien dat ze zeker niet dikker wordt en zeker vitamine supplement blijven geven omdat de dikke nek volgens hem ook kan wijzen op een vitamine e tekort. Alleen kan ik hierover geen informatie vinden om dit te onderbouwen.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:19

Ik heb een paard met een overgevoeligheid voor suikers. In het verleden vaak koliek aanvallen gehad. Naar klinieken geweest en verschillende onderzoeken ondergaan. Nooit is er wat naar voren gekomen qua diagnose.

Sinds April staat hij nu op een nieuwe pensionstal en in de eerste week was het alweer raak. (Nou hadden we dit deels op de stress van het verhuizen geschoven) Echter bleven de koliek aanvallen aanhouden.

Toen een andere dierenarts hem eens bekeek en gaf aan dat we voor een periode krachtvoer met een laag suikergehalte zouden moeten proberen. En raad eens.. Nergens meer last van. Met snoepjes e.d. waren we altijd al voorzichtig. Overigens gaf zij ook aan dat het meeste krachtvoer meer suikers bevatten dan dat de meesten mensen denken.

Verder is hij een stuk vrolijker en zit hij een stuk beter in zijn vacht.

Ik weet zo niet welk voor het exact is (ben nu niet op stal ) Maar weet wel van het Pavo is en er erg duidelijk opstaat dat het minder suikers bevat.

Dear baby boy, i am so excited to take on the world with you <09-06-2019

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:23

Je bedoelt alle suikers, dus alle koolhydraten incl zetmeel?

Suikers krijgen ze uit ruwvoer en uit krachtvoer. Het in Krachtvoer reduceren is nog wel te doen door bijv een arm vitaminebrokje te geven. Het uit ruwvoer halen is een flinke klus. Sowieso mogen ze dan niet meer op gras. Hooi kan je een tijd laten weken om zoveel mogelijk suiker eruit te halen. Houd er ook rekening mee dat het suikergehalte enorm kan wisselen. Partijen hooi testen voor je het voert is dan enorm belangrijk zodat je die met veel suiker kan vermijden, dit kan bij pavo.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie