Elk jaar weer schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:09

TS mijn merrie heeft laatst ook veel last gehad van schimmel die mocht ik in het begin ook niet wassen met imaverol ivm beginnende dracht bij haar werd alles wat zweette meteen schimmel. Toen de spannende tijd voorbij was heb ik haar 5x behandeld met imaverol zonder resultaat. Daarna ben ik begonnen met insmeren met MTG. Dit dit ik op een borstel en borstelde ik flink tegen de vacht in enz en na een week was alles weg! Zn fles kost 30€ maar doe ik echt wel ontzettend lang mee en het is overal goed voor bv ook mok het stinkt en het is ontzettend vettig maar het is geen agressief middel

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:28

Is maar een idee maar mijn oude ruin (met cushing) had ook vaker zo'n soort kale plekken in het najaar begin winter. Dieren arts wist het ook niet direct. Bleken het luizen te zijn. kan door verminderde weerstand bij oudere paarden. Ik heb ze uiteindelijk zelf gevonden toen ik met een vergrootglas rondom alle plekken ben gaan speuren. Hij had er ook geen jeuk bij maar kreeg wel kale plekken op hoofd hals en billen. Het waren bloedluizen die bijna doorzichtig zijn. Lastig te vinden. Lopen er ook kippen in de
buurt?

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:41

Is het geen optie om haar snachts op stal te zetten of zijn daar geen stallen? Dan kun je haar daar extra hooi geven. 24/7 buiten zonder schuilstal vind ik pittig voor een ouder paard. En een goedkopere oplossing dan al dat extra voer en de spuiten. Maar het moet ook mogelijk zijn natuurlijk.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:50

Poeh, lastige situatie hoor. Altijd vervelend als je gebonden bent aan de keus van de eigenaar, wat iemands goed recht is natuurlijk, maar soms wel dubbel voelt.

Qua voer zou je ook kunnen kijken naar een ruwvoervervanger zoals bietenpulp, senior priores of een grasbrok. Minder suiker en meer ruwvoer wat wellicht ook iets bijdraagt in de weerstand.

Verder kan je de deken ook handmatig insoppen en laten drogen als je nog een flesje imaverol hebt. Wordt mooi weer het weekend dus de zon kan z'n werk doen en daarmee bespaar je voorlopig kosten maar ga je iets minder twijfelend straks de winter in.

Ik heb weinig ervaring met schimmel dus lastig inschatten vanaf de foto's of dat het echt is, maar als de injectie ervoor bij een zelfde beeld zo goed heeft geholpen kan je er wel bijna vanuit gaan.

Roodvos

Berichten: 6687
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:57

MiekeFS schreef:
Is maar een idee maar mijn oude ruin (met cushing) had ook vaker zo'n soort kale plekken in het najaar begin winter. Dieren arts wist het ook niet direct. Bleken het luizen te zijn. kan door verminderde weerstand bij oudere paarden. Ik heb ze uiteindelijk zelf gevonden toen ik met een vergrootglas rondom alle plekken ben gaan speuren. Hij had er ook geen jeuk bij maar kreeg wel kale plekken op hoofd hals en billen. Het waren bloedluizen die bijna doorzichtig zijn. Lastig te vinden. Lopen er ook kippen in de
buurt?

Ja, ik dacht ook al aan luis. Ook al vanwege het schuren van de manen. Als mijn oude ruin (heeft ook cushing) luis heeft krijgt hij ook van die kale plekjes. En jeuk onder zijn buik.

Luis kunnen ze van kippen krijgen, maar kunnen ze ook gewoon in de weide krijgen van andere vogels. Zeker oudere paarden en paarden met verminderde weerstand zijn er gevoelig voor.

Na een tip op Bokt spuit ik in het weideseizoen wekelijks de staartwortel, voorpluk en manenkam (aan beide zijden) goed in met Veerust. Sindsdien heeft hij geen luis meer gehad.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:00

Maar zijn de plekken die we kunnen zien op de foto dan niet net de verkeerde plaatsen voor luis?

Hier ook sinds dit jaar ervaring met luis en een paard op leeftijd en inderdaad de manentop, manenkam en schoft werden geschuurd. De zijkant van haar billen helemaal niet, terwijl die op de foto van TS juist aangedaan lijken?

Koper

Berichten: 30311
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:09

RianneH schreef:
Maar zijn de plekken die we kunnen zien op de foto dan niet net de verkeerde plaatsen voor luis?

Hier ook sinds dit jaar ervaring met luis en een paard op leeftijd en inderdaad de manentop, manenkam en schoft werden geschuurd. De zijkant van haar billen helemaal niet, terwijl die op de foto van TS juist aangedaan lijken?

Precies. Ik denk ook niet dat 't luis is.

Mijn merrie heeft ook in deze tijd van het jaar aan de zijkant van de billen wat jeuk. Ik heb het nu weten te stoppen maar ieder jaar komt het weer terug. Twee jaar geleden had ze zelfs kale plekken. Was bij haar een weerstandsdingetje. In de eerste winter heb ik haar magnesium gegeven, dat hielp toen. Tweede jaar was dat niet meer genoeg, dus kreeg ze er vitamine E en seleen bij. Dat werkte toen. En sinds de derde winter heb ik een andere aanpak (gericht op weerstand vanuit de darmen) en dat werkt prima. Zodra ze begint te jeuken aan de zijkant van de kont en/of te mager word begin ik ermee en dan is ze er verder voor de rest van de winter van af.

JuliaJennah
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:32

Ik heb een Tinker (Jennah) die last heeft van zomereczeem, daar gebruiken wij dekens voor. Maar Jennah heeft ook last van jeuk in haar sokken, voornamelijk in de winter maar ook dit jaar af en toe in de zomer.
Vorig jaar dacht de dierenarts dat ze mok had.
Ik heb toen een soort “ gif “ gekregen om het te behandelen, dit werkte voor een paar dagen.
Het was vorig zo erg dat in haar kootholtes sneetjes kwamen (dus ook zand) en dat ging pijn doen met rijden.
Ze staat continu te stampen en bijt in haar sokken.
Haar sokken kammen vind ze ook niet fijn en als ik wil controleren en de haren in de tegenovergestelde richting kam, trekt ze haar been meteen op.
Ik wilde haar sokken er af gaan scheren maar ook dit laat ze niet toe, niet omdat ze bang is voor het apparaat maar ik denk dat het is omdat ze pijn of last heeft aan haar sokken.
Haar kootholtes zijn roze van kleur en ik denk dat deze gewoon enorm gevoelig zijn. Ze heeft tot nu toe geen wondjes, enkel alleen wat kleine schilfers.
Weet iemand hier raadt mee? Wat voor zalf of crème ik hier op kan smeren? Zodat de jeuk en de roodheid weg gaat.

Alvast bedankt :)

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:47

Paard op leeftijd neemt minder op uit het voer, vitamine korrel (en eventueel eerste week/maand of bij klachten dubbele dosering) en voor extra voer een snel te eten ruwvoervervanger als bietenpulp/grasbrok. half half doet het goed, beide geven nl wel eens klachten bij te hoge dosis (dikke benen of diarree).

@JuliaJennah eerste vermoeden is mijten en in het verlengde daarvan misschien CPL (zoekfunctie hier wijst je wel naar ervaringstopic) en dus behandelen met iets als cydectin pour on (is eigenlijk voor koeien, maar draait ook dit soort mijten bij paarden de nek om). Verder geldt ook hier , laag in suikers/zetmeel en hoog in de vitamines/mineralen. Samen met regelmatige arbeid en een gezond gewicht (o.a. kont dus als C op de puntjes en niet als een appel met deukje voor steel in het midden). ( https://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ )