Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 07:54

Ik vind beiden echt niet lijken op wat ze heeft. Alleen het afvallen komt overeen en het feit dat ze koliek gehad heeft (hele lichte mate), verder zijn geen van de andere symptomen zichtbaar bij haar.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:20

Als ze weer goed eet, mest en vrolijk is..zou ik eerst eens kijken wat de AB gaat doen.

Mocht dat niet aanslaan dan kun je verder gaan onderzoeken denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 10:09

Elisa2 schreef:
Als ze weer goed eet, mest en vrolijk is..zou ik eerst eens kijken wat de AB gaat doen.

Mocht dat niet aanslaan dan kun je verder gaan onderzoeken denk ik.


Dat is ook ons plan. Mijn man zei echt dat ze levendiger was als gister. Eten ging ook veel sneller. En meer mest. Stom dat je zo blij kan zijn als er poep uit komt. Vanmiddag weer er heen voor de medicijnen en pony knuffelen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:14

Haha, bij paarden helemaal niet zo stom.

Hopelijk blijft het de goede kant op gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 12:36

Nou tijdens het rijden vind ik het nooit zo leuk als ze mesten. Maar als ze niet meer mesten is niet goed natuurlijk.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:57

Het krachtverlies in de staart ging dat gepaard met hangende onderlip of kwijlen/verlies van speeksel?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:03

Het paard van mijn man had cushing en daar ging het afvallen ook echt ernstig snel met name de spieren op de rug en billen,en met name als het herfst was!.En ze had ook altijd verhoging. Ook zij at slecht, waar het eerst een veel vraat was.
beterschap!,een ziek paardekind is altijd vervelend!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 13:06

peach2001 schreef:
Het krachtverlies in de staart ging dat gepaard met hangende onderlip of kwijlen/verlies van speeksel?


Nee beiden niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 13:07

kwita schreef:
Het paard van mijn man had cushing en daar ging het afvallen ook echt ernstig snel met name de spieren op de rug en billen,en met name als het herfst was!.En ze had ook altijd verhoging. Ook zij at slecht, waar het eerst een veel vraat was.
beterschap!,een ziek paardekind is altijd vervelend!


Pony is 5 dus lijkt me heel onwaarschijnlijk. Ze heeft ook geen andere symptomen die daarop wijzen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:52

SusanH schreef:
Nou tijdens het rijden vind ik het nooit zo leuk als ze mesten. Maar als ze niet meer mesten is niet goed natuurlijk.


Toch juist goed als ze mesten? Dat betekent dat ze voldoende ontspannen zijn.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:56

Ninx schreef:
SusanH schreef:
Nou tijdens het rijden vind ik het nooit zo leuk als ze mesten. Maar als ze niet meer mesten is niet goed natuurlijk.


Toch juist goed als ze mesten? Dat betekent dat ze voldoende ontspannen zijn.

Ook bij stress kunnen ze juist gaan mesten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 19:19

De koorts is gezakt maar omdat ze nu ook dunne mest heeft en heeft gelegen vandaag (te zien aan haar vacht) overlegd met DA die vond het geen spoed omdat de pony goed alert is goed eet, geen koliekverschijnselen vertoont en de koorts minder is. Stukje lopen ging ook prima. Dus nu komt hij morgen. Tenzij het beeld natuurlijk verandert maar er gaat van ons nog iemand langs en verder wordt ze daar ook goed in de gaten gehouden.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:29

Het kan natuurlijk ook een virusinfectie zijn. Fijn dat de pony zich weer beter voelt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:12

Zou het iets hormonaals kunnen zijn?
Bekend met problemen rondom hengstigheid?
Problemen zoals bv. cystes op de eierstokken kunnen ook neurologische problemen geven zoals jij omschrijft met de staart en anus.
Bij een eisprong kunnen de symptomen verergeren en ook koorts en gewichtsverlies komen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:27

Bespiering deels weg, spierslapte en koliekachtig klinkt een beetje als pssm.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 21:48

Clasical schreef:
Zou het iets hormonaals kunnen zijn?
Bekend met problemen rondom hengstigheid?
Problemen zoals bv. cystes op de eierstokken kunnen ook neurologische problemen geven zoals jij omschrijft met de staart en anus.
Bij een eisprong kunnen de symptomen verergeren en ook koorts en gewichtsverlies komen voor.


Dat zou ook nog kunnen. Nemen we mee als da morgen komt.

Pssm lijkt echt totaal niet op het beeld wat ze laat zien.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:04

Ruim een jaar geleden heb ik mijn Welsh Cob van 5 jaar laten inslapen met heel veel dezelfde symptomen. Zij bleek na autopsie Cauda Equina te hebben gehad. Werd in eerste instantie in quarantaine gezet op de kliniek omdat ze dachten aan de neurologische vorm van Rhino.

Dinsdagavond kreeg ze de symptomen, vrijdag heb ik haar laten inslapen...

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:10

He wat naar als je je vinger er niet op kunt leggen. Heb geen suggesties anders dan er al genoemd is wil je alleen ff virtueel sterkte wensen!

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:22

Klinkt toch wel als iets neurologisch...
Idd eens laten kijken naar rhino of cauda equina syndrome.

Vandaag ook een paard gezien met een tennisbal van een blaassteen. Vertoonde ook koliekerig en zeer pijnlijk met plassen. Dus misschien toch eens urine laten nakijken?

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 06:52

SusanH schreef:
De koorts is gezakt maar omdat ze nu ook dunne mest heeft en heeft gelegen vandaag (te zien aan haar vacht) overlegd met DA die vond het geen spoed omdat de pony goed alert is goed eet, geen koliekverschijnselen vertoont en de koorts minder is. Stukje lopen ging ook prima. Dus nu komt hij morgen. Tenzij het beeld natuurlijk verandert maar er gaat van ons nog iemand langs en verder wordt ze daar ook goed in de gaten gehouden.


dunne mest kan ook door de AB/metacam komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 07:54

Ja dat dachten wij ook al wbt die dunne mest. Ook eet ze nu wat minder ruwvoer als normaal. Slobber gaat er wel met veel smaak in. Maar ja, dat is ook goed voor dunne flats natuurlijk (al zijn we allang blij dat ze nu met smaak eet). We zullen de DA vanmiddag ook zeggen dat ze weinig ruwvoer opneemt momenteel.

Rhino en cauda equina lijkt niet op wat ze heeft. Staart laat ze ook niet meer hangen bijvoorbeeld. Het is niet neurologisch hebben wij het idee. Alles achter werkt weer prima en naar behoren, wij denken nu dat dit door de pijn/onbehagen kwam. Pony begroette mijn man vanmorgen heel uitbundig (hij gaat er langs voor hij naar zijn werk gaat) dus er lijkt al met al steeds meer leven in te komen met iedere dag.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:15

SusanH schreef:
kwita schreef:
Het paard van mijn man had cushing en daar ging het afvallen ook echt ernstig snel met name de spieren op de rug en billen,en met name als het herfst was!.En ze had ook altijd verhoging. Ook zij at slecht, waar het eerst een veel vraat was.
beterschap!,een ziek paardekind is altijd vervelend!


Pony is 5 dus lijkt me heel onwaarschijnlijk. Ze heeft ook geen andere symptomen die daarop wijzen.


Die van ons was dus 6 toen het begon en 8 met de diagnose ,zelf gefokt en altijd bij ons geweest.
Heeft de pony een eigen papier?
Wij hebben zelfs een andere dierenarts voor een second opinion gevraagd 2x de zelfde bloed test....helaas, klopte het!
maar dat die spieren weg vielen en mager en niet dik te krijgen dat was echt wel hier het eerste vreemde verschijnsel.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:33

Heb je gedacht aan een maagzweer?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 18:08

We weten wat het is. Ben er niet blij mee het is toch rhino wat al geopperd was. En dan de neurologische vorm. Daar heb ik alleen maar erger verhalen over gehoord. Gelukkig niet in hele ernstige mate want ze heeft geen uitvalsverschijnselen aan haar benen bijvoorbeeld. Ze staat nu apart van de rest in een eigen weitje met schuilstal. En de andere paarden moeten getempt worden een x aantal dagen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:20

Jeetje, dus toch iets heel anders! hoe zijn jullie daar nu achter gekomen? en is/ was ze ge-ent tegen rhino? Hopelijk loopt ze er geen blijvende schade van op.

Ik zal voor je duimen!