Operatie kissing spines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 01:36

Goed dat je dat zegt Xritt. Bij mij is dat er niet bij gezegd. Bijgezet durfde ik nog niet, omdat ik niet weet of hij gaat bokken op de singel. Ik heb hem zelf ook niet naar de galop gezet, dat deed hij in het begin. Dit waren de eerste 3 minuten, later werd hij veel rustiger en bleef braaf draven.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 07:23

Ik zie een heel blij paard en vermoed een nog blijer baasje. Ziet er goed uit en wat een bink!
Hij is wat overenthousiast maar komt vast goed als hij wat meer doet.
Misschien het filmpje naar de kliniek doorsturen en vragen wat hun vinden. Zelf vind ik vooral het moeten terugnemen lastig omdat hij dan zijn hoofd zo hoog opschud zeg maar.
Maar echt super blij voor jullie ga zo door :)

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 08:14

Dat terug nemen is ook het lastige nu, maar ik verwacht dat hij ook aan de longeerlijn heel snel rustig wordt. Dit waren zijn eerste 3 minuten “aan het werk”. De laatste 5 minuten liep hij steeds met zijn neus over de grond te draven :) Hij staat al een volle week gebiologeerd naar alle paarden te staren die wel aan de longeerlijn mogen :D
Daarnaast begint hij verder weer heel relaxed te worden, zeker na het longeren gisteren, loopt hij weer zonder enige spanning of adrenaline met me mee over het erf. Gewoon met halster en touwtje :+

Anoniem

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:42

Gaaf paard hoor. Wat een lekker ding! Snap na het zien van de video's goed dat je aan het begin van het topic zei dat dit paard geen grasmaaier kan worden. :D

Interessant om te volgen. Wens jullie veel succes met de revalidatie.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:55

Wat mij opvalt aan het filmpje is dat hij eigenlijk vrijwel steeds overkruist galoppeert. Nu is er natuurlijk weinig te zeggen over de eerste minuten aan de longe maar dat duidt vaak wel op problemen in de rug of si. Wel iets om in de gaten te houden! Verder zie je idd een heel blij paard, ben heel benieuwd hoe het zich ontwikkeld!

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 15:37

Vandaag was hij al veel rustiger aan de lijn. Hij heeft ook bijna niet gegaloppeerd. En was heel goed naar stap terug te zetten. Sowieso wil ik de komende week hem eerst laten masseren, er is veel gebeurd in zijn lijf, vandaag was hij wel wat stijver. In de trailer de terugweg is het ook heel fout gegaan. Dus dat kan ook wel gevolgen hebben. Vandaag vond ik met name de linkerschouder niet helemaal oké, maar niet zorgwekkend.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:30

Erg interessant dat je dit allemaal deelt. Ik vind hem er fantastisch voor staan na zo’n ingreep. Ook het feit dat hij zo nu en dan mooi naar beneden komt al en zo beweeglijk is. Ik zou net als jij inderdaad ook het longeren zo zonder bijzetten en zonder terugnemen doen, omdat hij zo goed kan voelen en in gedrag kan laten zien wat hij dus eigenlijk gewoon kan. Ik zou dus eerst ook net als jij gewoon nu nergens aan sleutelen (ook niet overkruiste galop), maar gewoon observeren wat hij doet.
Kortom, ik zou het precies zo doen. Ik blijf volgen!
Mooie jongen vind ik het!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:05

Hij moet als het waren opnieuw leren lopen. Ik zou er nu niet meteen conclusies aan vast hangen.dat er iets mis moet zijn met het Si-gewricht.
Ben heel benieuwd hoe hij zich op lange termijn ontwikkeld en heel veel succes met het opbouwen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:11

Ik bedoelde het ook zeker niet als conclusie! Er staat ook duidelijk dat er weinig van te zeggen is van een kort filmpje van een blij paard. Maar zeker met het hele vallen verhaal wel iets om in de gaten te houden imo

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:32

Hij springt bij het aanspringen wel netjes aan in de goede galop maar tijdens het bokken raakt hij overkruist. Kan ook gewoon slapte en onbalans zijn. Ik zou me hier eerst geen zorgen over maken.

Erg fijn dat jij hier een topic over maakt TS. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld. Dit bied
weer hoop voor veel paarden en eigenaren.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:44

Vanuit Wolvega geen advies over fysiotherapie gehad, TS? Ik zou dit eens voorleggen aan de arts daar, lijkt mij het beste advies wat je kunt krijgen over het vervolg ;)

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 23:24

Ja ik wil morgen bellen om te overleggen. Probleem is dat de operatie op zich heftig was, maar door zijn paniek in de trailer de terugweg is hij meerdere malen gaan zitten in de trailer (gelukkig niet in een rijdende trailer) en dat in combinatie met de boxrust kan zijn lichaam wel wat hulp gebruiken |( . Ik had er bewust nog even mee gewacht totdat hij weer aan "het werk" ging. Wilde niet te vroeg aan zijn lijf zitten. Verder gaat hij op dit moment echt super, hij is helemaal happy en nadat ik hem 2 keer kort gelongeerd heb is hij aan de hand ook weer ouderwets braaf. Ik kan weer gewoon lopen met halster en halstertouwtje :D

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 01:31

Heerlijk is dat, weer lekker ontspannen wandelen. Jullie hebben er ook nog mooi weer op {:} .

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:05

hjozzy schreef:
Ja ik wil morgen bellen om te overleggen. Probleem is dat de operatie op zich heftig was, maar door zijn paniek in de trailer de terugweg is hij meerdere malen gaan zitten in de trailer (gelukkig niet in een rijdende trailer) en dat in combinatie met de boxrust kan zijn lichaam wel wat hulp gebruiken |( . Ik had er bewust nog even mee gewacht totdat hij weer aan "het werk" ging. Wilde niet te vroeg aan zijn lijf zitten. Verder gaat hij op dit moment echt super, hij is helemaal happy en nadat ik hem 2 keer kort gelongeerd heb is hij aan de hand ook weer ouderwets braaf. Ik kan weer gewoon lopen met halster en halstertouwtje :D


Heel goed, hoor. Eerst de natuur zelf maar laten werken aan herstel. Maar denk dat, om hem in de loop van de revalidatie, zo goed mogelijk in z'n lijf te houden, fysiotherapie heel mooie begeleiding kan zijn. Gewoon ff aan de arts in Wolvega vragen, daar zijn ze voor, hierover hoef je niet in je eentje te gaan piekeren ;)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:58

Hoi, ik heb ooit een thesis geschreven over rugproblemen bij het paard. Niet super professioneel ofzo maar wel een aantal kissing spines artikelen gebundeld, en idd, resultaten van de operatie waren echt heel gunstig. Zo gunstig dat ik het toen bizar vond dat het hier niet gedaan werd, maar ondertussen dus precies wel. Ik heb je topic nog maar heel vluchtig gelezen maar vind het kei interessant dus ik moet straks even opnieuw kijken!

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 23:59

GaelleS. Dat is precies de reden dat ik voor de operatie ben gegaan. Maar onbekend maakt onbemind, waardoor ik wel heel onzeker ben geworden en dat ook omdat ik weinig ervaringen kon terug vinden op het internet.
Iresio is nog steeds in een stijgende lijn, ondanks dat hij deze week een terugval heeft gehad. Iresio kan zo’n paniekvogel zijn. Afgelopen woensdag stond hij rustig hooi te eten, hij hing wat over de deur om wat te happen. Ineens slaat hij in volledige paniek, valt tegen de achtermuur van de stal aan, probeert vervolgens weer op te staan, maar slaat vervolgens nog 2 keer tegen 2 andere muren. Wond boven zijn ogen en op zijn benen. Er zaten veel wespen bij de stallen. Het lijkt er op dat hij er 1 binnen heeft gekregen, want hij heeft lange tijd na het incident raar staan doen met zijn mond en met zijn tong. Ondanks dat de schade leek mee te vallen, wel een dierenarts gebeld om hem na te lopen. Die heeft niet bijzonders gevonden. Maar dit soort capriolen zit ik echt niet op te wachten |( . Ik heb hem wel weer 2 dagen aan de longeerlijn gehad en hij is na het incident absoluut niet slechter geworden. Als het goed is komt donderdag een dierenarts uit Wolvega op stal, dan laat ik Iresio weer even checken en dan kan hij zelf voelen of fysiotherapie op dit moment wel of niet raadzaam is.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:41

Jeetje, dat is ook wat..! Gelukkig geen blijvende schade. Pfff.. Stond je hart ook wel even stil denk ik, poeh. %)

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 19:35

Inderdaad was ik erg geschrokken en hoe raar het ook klinkt, blij dat ik er niet bij was en dus geen echt beeld heb. Degene die het wel zagen waren erg van slag, omdat ze nog nooit zo iets hadden gezien. Ik ben meteen gebeld en was er 20 minuten later, toen stond hij alleen maar heel hard te hinniken naar me :+ . Zo gezellig dat ik er was

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:50

Pfff, dat is zeker schrikken. Gelukkig kunnen ze wel wat hebben. Al kijkt me best naar om dat aan te zien.
Hoe lang is het nu geleden dat hij is geopereerd? Ik begrijp heel goed dat het allemaal best lastig is. Wanneer begin je nu met de volgende stap.... helaas is dat een beetje uitzoeken en vooral naar je eigen gevoel luisteren. Jij kent jouw paard het best. En als je twijfelt of je iets wel of niet moet doen. Dan zou ik het voor de zekerheid nog even een weekje uitstellen totdat je wel zeker bent.
De fysio die bij mijn paard kwam vond het best naar om aan de rug te komen. Het voelde natuurlijk heel anders aan. Hij heeft toen de rest van haar lichaam behandelt. En haar geopereerde gedeelte niet aangeraakt. Hij durfde dat nog niet. Dry needling heeft bij ons ook wel geholpen. Dit is meer gericht op de spieren

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 21:43

Het is nu bijna 9 weken geleden dat hij is geopereerd. Ik pak alles heel voorzichtig op. Ik longeer hem nog niet langer dan 10-15 minuten per dag, waarvan zeker 5 minuten stap. En ik longeer niet op een bepaalde tijd, maar kijk naar hem, de ene dag langer, de andere dag korter, maar eigenlijk is de totaal tijd wel ongeveer gelijk. Gisteren heeft de ruiter die hem op het laatst reed en mij heeft geholpen in dit hele proces ook even mee gekeken en heeft dezelfde mening over de opbouw als ik, zij heeft wel een beetje ervaring met deze operatie, een pony van een vriendin of kennis van haar heeft deze operatie ondergaan. We hebben ook afgesproken dat wij echt de tijd gaan nemen met de opbouw.
Het is wel een heel ander paard geworden na de operatie. Hij straalt veel meer rust uit en hij vindt op dit moment buiten zijn heerlijk, ik heb hem nu een paar keer een paar uurtjes in de winterpaddock gehad en daar geniet hij van. Ik vertrouwde hem nog niet helemaal met andere mensen aan de hand, daarom zette ik hem zelf steeds los, maar hij is inmiddels zo braaf dat hij vanaf morgen weer met de rest van de paarden buiten gezet kan worden. Hij heeft wel een eigen paddock, dat houden we sowieso de eerste maanden, mocht er een geschikt vriendje zijn, dan kunnen we dat over een paar maanden opnieuw bekijken. Maar hij heeft genoeg aansluiting met zijn buurtpaarden, dus staat niet alleen.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 18:53

Vandaag is de dierenarts bij Iresio geweest en hij vond Iresio er heel goed bij staan. Tijd om weer te gaan opbouwen, volgens de dierenarts moet hij weer aan de bak, de rug voelde goed en hij liep te showen in de longeerbaan. De rug beweegt goed. Eerste tijd opbouwen met longeerwerk en dan wat langer dan ik nu doe en ook bijgezet en daarna wordt het opnieuw zadelmak maken, want hij was voor de operatie nog erg kort onder het zadel. Hij mag ook fysiotherapie, dus dat gaan we eerdaags ook doen

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:11

Wat fijn zeg! Ik ben benieuwd hoe hij het werk dalijk oppakt.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:30

Ik ook! Wat een fijn nieuws zeg

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:44

*\o/* super fijn!!!!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:32

Wat ontzettend fijn zeg *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Hopelijk houden jullie deze stijgende lijn vast :)