Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 06:06

Ik zou ook zeggen goed ontwormen en wellicht bloed laten trekken.
Ik zou voor het ontwormen de equest pramox pakken.
En idd wat er gezegd wordt, de ontworming ook herhalen!

mooney

Berichten: 7786
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 06:34

Heb je ook in de tussentijd ontwormt tegen spoelwormen? Dat zijn toch wel typische jonge paarden wormen en die reageren niet op ivermectine/moxidectine (dus equest).
Qua gewicht zit je er denk ik niet veel naast. Een gemiddelde haflinger jaarling zou wel 350 zijn, maar zij is zo'n 20 cm kleiner. Mijn Welshje is een cm groter maar die is echt geen 350, dat redt haar moeder misschien net. Equest pramox moet je een beetje oppassen met overdoseren bij kleine/lichte dieren, andere wormenkuren kan je sowieso overdoseren.

Ik vind het verstandig om bloed te trekken en de suggestie van het hart even checken is ook een goede. Hartpatiëntjes groeien ook zeer miniem.

Cayley2551
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 06:39

Dit kunnen ook bloedwormen zijn dit heeft het paard van mijn vriendin ook gehad. Voor bloedwormen hebben ze ook een speciale ontworming. Maar dan kan je dit best eerst door de dierenarts laten testen.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:17

RoyceMack schreef:
Ik dacht ook gelijk wormen. Ik zou pramox pakken als ontworming. Gelijk breed spectrum en pakt ook ingekapselde bloedwormen aan enzo.


Bloedwormen zijn nu meestal nog niet ingekapseld, dus zonde van het product. Daarnaast best gevaarlijk aangezien het exacte gewicht niet gekend is en dit paard weinig reserves heeft, ik zou nu toch even niet met moxidectine ontwormen eerlijk gezegd.

Ik mis één ding in het verhaal, hoe is ze gehuisvest? Staat ze bij andere jaarlingen? Zij. Die regelmatig ontwormd?
Heb je het bloedonderzoek al laten doen? Dan kan je ook eventueel zien of alles goed functioneert.
Nooit koliekerig geweest?

Ik zou eventueel behandelen met Panacur tegen Parascaris, deze worm komt wel regelmatig voor bij jonge paarden in groep.
Maar eigenlijk best eerst even bloed nemen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:24

Mijn eerste stap zou toch zijn veearts erbij, die bloed laten trekken en algehele check up, laat hem ook even in de mond kijken of er niks geks zit.
In overleg met veearts ontwormen, zomaar zelf gaan ontwormen zou ik niet aandurven.

Daarnaast zou ik ook kiezen voor bv seniores priores slobber en dit mengen met een veulenbrok. Ook zou ik er een vitaminespuit indoen.
Vroeger had de welkoop een klein flesje vitamineshot, dat was werkte altijd heel goed.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:33

Ik zou haar voor 500-600kg ontwormen met equimax en met panacur, met 2 weken tussentijd, en bij voorkeur dat 2x doen, dus 4 ontwormingen in 6 weken tijd (0-2-4-6 weken) waarbij de 2e panacur eventueel vervangen kan worden voor strongid p en de equimax voor willekeurig welk middel met alleen ivermectine (Dus maar 1x ontwormen tegen lintworm, maar 2x geeft op zich niet). Equest is enkel een bloedwormbestrijder en dan wel 1 die je nauwelijks mag overdoseren. Bij een te mager dier met groeiachterstand waardoor het gewicht lastig te schatten valt een no-go.

Daarnaast zou ik meer krachtvoer gaan voeren. 500g is voor zo'n dier echt te weinig, bij puppies die tot 500kg zouden moeten uitgroeien doe ik er minimaal 1kg in als ze niet te zwaar worden en 2kg vind ik ook prima (Maar 2kg wel over minimaal 2 en bij voorkeur 3 voerbeurten verdeeld).

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 07:42

Vitalbix is zo'n vitamine korrel die je 100 gr per 100 kg lichaamsgewicht moet geven...

Ze staat snachts binnen nu wanneer het droog is ook buiten, ze staat met haar moeder die altijd gelijktijdig word ontwormt.

Bloedonderzoek nog niet laten doen omdat de 2e dierenarts zei kijk eerst is hoe ze op het andere voer reageerd maar hier zie ik geen verschil in vandaar...

Ik ontworm alleen maar hoe de dierenarts het uitlegd ik weet niet precies wat ze hiervoor heeft gehad.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:42

Ik zou bloed trekken. Kost je niet heel veel en je weet wat.

Lopen er schapen en of koeien op het land? Dan kun je nog aan leverbot denken :)

Kaatje_S

Berichten: 1007
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:46

Iedereen heeft het over het krachtvoer, maar hoe ziet haar ruwvoer dieet eruit?

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 07:50

Ze krijgt 2x per dag hooi en dan 2 voerscheppen luzerne en ze vreet net als moeders dr stro ook op

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 07:52

Ze staat niet met schapen enz

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:53

DonnnavZ schreef:
Vitalbix is zo'n vitamine korrel die je 100 gr per 100 kg lichaamsgewicht moet geven...

Ze staat snachts binnen nu wanneer het droog is ook buiten, ze staat met haar moeder die altijd gelijktijdig word ontwormt.

Bloedonderzoek nog niet laten doen omdat de 2e dierenarts zei kijk eerst is hoe ze op het andere voer reageerd maar hier zie ik geen verschil in vandaar...

Ik ontworm alleen maar hoe de dierenarts het uitlegd ik weet niet precies wat ze hiervoor heeft gehad.


Vitalbix B&G is echt een heel erg goed voer, daar hoef je ook lang niet zoveel van te voeren om een paard gezond te houden, die van jou moet echter van ver komen en daarom is een tijdelijke verdubbeling of bijvoeren met een slobber wel aan te raden. Als ze straks mooi op gewicht is kun je weer naar een normale onderhouds dosis.

En wat ik al zei op de vorige pagina en Kaatje_S hierboven, ruwvoer is heel belangrijk.
Op haar leeftijd zou dat echt onbeperkt beschikbaar moeten zijn.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 07:56

Oke dus een 800 gram a kilo vitalbix slobber of pulp en dan meer hooi erin? Dan kan ik zo'n grote hooibaal nemen. En dan gewoon asociaal veel erin gooien en kijken of er wat overblijft?

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:03

Ik zou ook goed ontwormen en dan seniores priores geven. Je gevoel klopt volgens mij, er is hier iets niet in orde!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:07

DonnnavZ schreef:
Oke dus een 800 gram a kilo vitalbix slobber of pulp en dan meer hooi erin? Dan kan ik zo'n grote hooibaal nemen. En dan gewoon asociaal veel erin gooien en kijken of er wat overblijft?


YUp, onbeperkt :)

Als de dierenarts er is, laat die ook even naar het gebit kijken :) wellicht wijkt dat af waardoor ze wel eet maar niet goed verwerkt. Heb er ook eentje gehad, broodmager op de bovenlijn en vrat als een bootwerker. 1 keer een goede paardentandarts erbij en binnen 3 weken was het opgelost.Was wel een oudere pony, maar ook bij jonkies kan er al iets niet goed zitten in het gebit

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:28

DonnnavZ schreef:
Oke dus een 800 gram a kilo vitalbix slobber of pulp en dan meer hooi erin? Dan kan ik zo'n grote hooibaal nemen. En dan gewoon asociaal veel erin gooien en kijken of er wat overblijft?


Ja, die jonkies moeten eigenlijk altijd onbeperkt hooi.

Je moet inderdaad de vitalbix breed and grow hebben.

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:35

Onbeperkt hooi, merriebrok voeren of SP, bloed laten trekken en nog een keer ontwormen. Een halve spuit kan prima. Succes

Anoniem

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:38

Wat voor soort ontworming heeft ze gehad
Typische wormenbuik

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 08:42

Equest laatste x

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:47

Hoger doseren zowiezo, maar ik zou eerst eens de dierenarts vragen om bloedonderzoek te doen, mn zoeken naar leverbot. Komt weer vaker voor zeker bij jonkies maar komt er met de normale mestonderzoeken niet altijd uit

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:52

Ik vind het lastig te zien, het kan natuurlijk ook grasbuik zijn.

Maar ik heb mijn jonge paard toen ie goed een jaar was, 2x achter elkaar ontwormd, met een maand ertussen.
Daarna deed ze het goed, overigens had zij toen niet zo'n dikke buik maar bleef schraal.

En over de lengte valt niet zoveel te zeggen, met die van mij dachten ze in april dat ie 1:37 zou worden als eindhoogte maar inmiddels is ze 1:43 en ze is nog geen 2.

Wat mijn paardje wel kreeg na een flinke koliek is musli, wel goede musli zonder suiker, ik meen dat het Best Nature van Pavo was, later overgestapt op die van Havens.
Maar de gedachte die de verkoopster had, was om hem goed te gaan laten kauwen.
Ik gaf 2x per dag een kilo half brokjes, half musli + een handje luzerne, ook regelmatig beetje gebroken lijnzaad.
Ze vind het heel erg lekker en ze doet het er super op.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:57

Hier heb ik er zo ook eentje. Gaat weliswaar om een mini jaarling ipv een groter paarden ras.

Gaat bij mij ook om een dikke buik en een schralere hals. Alleen bovenlijn ziet er verder wel beter uit.

Ook verschillende ontwormingen geprobeerd, zandkuren,... Nog steeds een mysterie.

Momenteel aan de probiotica voor de darmbalans nu even 3 weken afwachten want hij hoorde wel een beetje gas in de darmen. Dierenarts heeft ook een kuur equest pramox voorgeschreven, en voor hem moest ik een dosis van 200kg geven. Dus denk dat jou jonkie wel een hogere dosis mag hebben, anders zit je met resistentie. Maar helaas zijn er geen wormen uitgekomen (hoopte van wel dan wist ik tenminste wat er was, nu nog steeds niet ;( )

Volgende op het lijstje is bloedonderzoek... Vertrouw het gewoon niet. Sommige zeggen het is zijn bouw maar ik geloof er niks van.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:01

Melewel94 schreef:
Hier heb ik er zo ook eentje. Gaat weliswaar om een mini jaarling ipv een groter paarden ras. .


Ook hier, met wat is hij exact ontwormt? Als hij al met pyrantel (strongid p) én fenbendazol (panacur) is ontwormt zou je ook nog 5 dagen dubbele dosis fenbendazol kunnen geven. Dat je dierenarts zonder te wegen equest voorgeschreven vind ik een teken van gebrek aan kennis. Dit had je je pony kunnen kosten.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:06

Mizora schreef:
Melewel94 schreef:
Hier heb ik er zo ook eentje. Gaat weliswaar om een mini jaarling ipv een groter paarden ras. .


Ook hier, met wat is hij exact ontwormt? Als hij al met pyrantel (strongid p) én fenbendazol (panacur) is ontwormt zou je ook nog 5 dagen dubbele dosis fenbendazol kunnen geven. Dat je dierenarts zonder te wegen equest voorgeschreven vind ik een teken van gebrek aan kennis. Dit had je je pony kunnen kosten.


Voorjaar 2 kuren eraquell (a 100kg), zomer 2 kuren strongid p (1x 100kg, 1x 150kg), en nu 1 kuur equest pramox (200kg) (moxidectine en Praziquantel). Vanuit de vorige dierenarts zou hij normaal equimax krijgen, maar deze raadde aan om equest pramox te pakken voor nu ivm zijn klachten.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:20

Fennadev schreef:
Ik zou hiervan bijna zeggen naast goed ontwormen seniores priores erin. Diertje heeft totaal geen reserves voor de winter en moet echt veel aankomen. SP heeft bij mij goed gewerkt toen mijn bijna 3 jarige (altijd mager geweest) echt niet wilde aankomen. Hij staat nu zelfs iets te mollig. Had ik dat maar eerder geweten, dan was er als jaarling al SP ingegaan. Maar je moet het wel lekker voor ze maken met bv veulenbrok, anders blieven ze dit soort slobbers vaak niet. Hopelijk komt er gauw wat spek op haar :(:)

Die van mij had als jaarling een vrij hardnekkige bloedworm besmetting die pas wegging toen ik met driedubbele dosis ging ontwormen. Hij woog iets van 75 kg en is uiteindelijk ontwormd met 200 kg. Het gaat om een shetlander.



Seniores absoluut NIET mee beginnen. Het resultaat lijkt heel wat in het begin maar daarna zal de darmflora aangetast worden door al het zetmeel. En daarna treden vaak voedingstekorten op, omdat zetmeel er voor zorgt dat de opname van vitaminen en mineralen bemoeilijkt wordt en het paard heeft steeds meer nodig van die rotzooi. Even heel simpel uitgelegd.

Vroeger, toen ik nog niet beter wist en nog geen opleiding "in de voeding" had gevolgd heb ik mijn paard ook SP gegeven. Ja hoor, hij leek zienderogen op te knappen.
Maar als je paard al zoveel tekorten heeft, knapt hij van alles eigenlijk op, van korte duur.

Als ik mager ben en ik stap over op roze koeken, dan zal ik ook wel aankomen maar ben ik dan ook weer gezond? Krijgt mijn lichaam goede bouwstoffen binnen? Nope.

@TS Ik vond je keuze voor Breed en Grow niet eens zo gek. Voer de hoeveelheid misschien een beetje op en je kunt ook nog een aantal keren per week de Nutrimash van Vitalbix er bij voeren.
En ja, het kan zijn dat je jaarling nog steeds wormen heeft. Ik zou het een en ander voor je na kunnen meten als je wil, ook voerbehoeften. PB maar bij interesse.

Zeker in het geval van de slechte start van de pony zou ik waken voor voer van Pavo en Subli en dat is niet om de grote merken te bashen maar dat is omdat paarden al dat zetmeel, suiker en melasse niet nodig hebben en juist de darmflora verstoren.

Wat ook nog zou kunnen zijn is dat de darmflora heel erg verstoord is inmiddels, ook door de eventuele wormen maar ook zeker door alle ontwormingspasta's.
En dat het even duurt voordat dat weer hersteld is (en hij daarom niet zo snel aankomt van de vitalbix)
Maar zoals ik aangaf, mocht je het een en ander door willen meten dan staat mijn inbox open. :o