Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:30

mischien even laten nakijken door de tandarts?

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:35

Ik zou voor alles aan eerst bloedonderzoek laten doen.
als dan de bepaalde(dacht globuline) gehaltes niet goed zijn weet je dat er bloedworm zit en kun je gericht gaan behandelen.
Kan ook zomaar zijn dat er helemaal geen wormen zijn, maar een orgaan aandoening en dat komt naar voren met bloedonderzoek.

Zou dat echt aanraden :j

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:41

Ik zou je om iets ribben niet druk maken bij een jaarling, betekent dat ze groeien.

Foto van die van mij vorig jaar als gezonde jaarling:
Afbeelding

Beetje onscherpe foto maar als je goed kijkt kun je wel zien dat zij ook wat ribben laat zien. Dus iets ribben is niet zo gek.

Over die buik zou ik me inderdaad wel zorgen maken, dat is geen hooi of grasbuikje meer. Denk dat daar al heel veel goede tips over zijn gegeven!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:53

je paardje ziet er niet gezond uit.Een jaarling mag schraal zijn maar dan zien ze er uit zoals de jaarling van change.
Ipv in alle paniek te ontwormen zou ik eerst bloed laten pakken,daar is meer in te zien als in een mestonderzoek en vraag een goed ontwormingschema aan de Da.Zo qua uiterlijk zou ik ook op wormen gokken, maar dat is gokken voor het zelfde geld speelt er nog wat anders.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:04

Cactusknuf schreef:
mischien even laten nakijken door de tandarts?


Idd. dat wilde ik ook zeggen.
Jonge paarden sowieso 2 x per jaar het gebit laten nakijken.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:06

Dit is de zoveelste pony die verkeerd ontwormd is.. daar kan jij niets aan doen ts maar je dierenarts wel.

Equest werkt NIET tegen spoelworm ts. Onlangs weer van dichtbij meegemaakt dat de dierenarts (een grotere kliniek zelfs) VERKEERD ontwormd. Je hebt een jonge pony die duidelijke symptomen heeft van spoelworm. Deze dient bestreden te worden met Panacur of Strongid P. Iets anders werkt niet.

Spoelwormen worden vaak niet gezien bij mestonderzoek waardoor jonge dieren verkeerd ontwormd worden. Veel dierenartsen denken dat Equest tegen alle wormen werkt maar dat is niet zo.

je kan er van alles in stoppen ts maar ik ben er voor 90% zeker van dat je pony spoelwormen heeft. Het gaat dus niet werken..

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 10:12

Ik heb express een grotere kliniek laten komen omdat dat volgens mensen hier 'beter is' was 3 keer zoveel geld kwijt dus had gehoopt ze te kunnen vertrouwen.

Ik zet alle tips even op een rijtje zal zelf nog wat gaan lezen en dan kijk ik verder... Equest ontworming is nu anderhalve maand gelede dus weet niet of dat te vrowg is voor een andere

Tandarts kan ik ook nog laten komen zal is gaan zoeken

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:18

No_No schreef:
Dit is de zoveelste pony die verkeerd ontwormd is.. daar kan jij niets aan doen ts maar je dierenarts wel.

Equest werkt NIET tegen spoelworm ts. Onlangs weer van dichtbij meegemaakt dat de dierenarts (een grotere kliniek zelfs) VERKEERD ontwormd. Je hebt een jonge pony die duidelijke symptomen heeft van spoelworm. Deze dient bestreden te worden met Panacur of Strongid P. Iets anders werkt niet.

Spoelwormen worden vaak niet gezien bij mestonderzoek waardoor jonge dieren verkeerd ontwormd worden. Veel dierenartsen denken dat Equest tegen alle wormen werkt maar dat is niet zo.

je kan er van alles in stoppen ts maar ik ben er voor 90% zeker van dat je pony spoelwormen heeft. Het gaat dus niet werken..


Wat een verrassende post dit. Voor mij is dit nieuw, ik dacht altijd dat de equest (pramox) tegen alles werkte behalve leverbot.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:20

Ja.. vriendin van mij had het ook bij een groe kliniek laten doen en toch spoelwormen. Ze willen haar ook geen ander wormmiddel geven dan de equest.
Het is gewoon schandalig dat ook grote klinieken deze fouten maken!!

Er is resistentie bij spoelworm. En dat horen dierenartsen te weten.
Kijk maar op de site van het woud bijvoorbeeld.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:39

Ik vind het er ook uitzien als een flinke wormenbuik. Echter heb je al eens gecheckt of zand in de mest.
Als ze namelijk veel zand in de darmen heeft zitten pakt ze de voedingsstoffen uit voer moeilijk op en kunnen wormkuren er ook minder goed door werken.
Bij veel zand in de darmen zie je meestal ook mager zien op de ribben en de bovenlijn.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:13

Ik vind het vervelend om zo direct te moeten zijn, maar met alle berichten die ik over Floki voorbij heb zien komen heb ik eerlijk gezegd de indruk gekregen dat de plek waar ze staat gewoon niet geschikt is voor een (merrie met) veulen/jaarling. Als ik het goed heb had je veulen vanaf het eerste moment eigenlijk al een achterstand. Misschien dat de dracht toch wat veel is geweest voor je oudere merrie. In het ideale geval had je ze toen samen in kniehoog gras gezet, maar ik heb het idee (maar zeg het vooral als ik ernaast zit) dat de weidegang op je stal vrij beperkt is. Mede daardoor heb je eigenlijk te vroeg moeten afspenen, terwijl je veulen de melk juist nog zo goed kon gebruiken. Toen die droes er nog overheen... En ondertussen veel te veel op stal en vaak ook nog alleen. Ik zeg niet dat de opfok altijd ideaal is, maar de stal waar ze nu staat is dat naar mijn idee zeer zeker ook niet.

DonnnavZ schreef:
Ze krijgt 2x per dag hooi en dan 2 voerscheppen luzerne en ze vreet net als moeders dr stro ook op

Twee keer per dag hoeveel hooi? Het feit dat ze haar stro ook opeet geeft eigenlijk al aan dat het onvoldoende is. En die paar sprieten gras gaan ook niet aanzetten. Ik begrijp dat het voor jou fijn is dat ze dichtbij staat en dat je allerlei leuke dingen met haar kunt doen, maar het spijt me het te moeten zeggen, maar in dit geval vrees ik dat het ten koste gaat van de ontwikkeling van je veulen. Als ik me niet vergis zijn er in de loop der tijd meerdere mensen geweest die je er al dan niet subtiel op gewezen hebben dat de huisvesting niet ideaal is, maar het lijkt er helaas op dat je het niet wilt aannemen. Je bedoelt het allemaal zo goed en ik hoop ook echt heel erg dat een wormspuit en wat extra voer gaan helpen, maar ik ben eerlijk gezegd bang dat je jaarling ondertussen zo'n achterstand heeft opgelopen dat het lastig wordt om die ooit nog in te halen.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:43

No_No schreef:
Dit is de zoveelste pony die verkeerd ontwormd is.. daar kan jij niets aan doen ts maar je dierenarts wel.

Equest werkt NIET tegen spoelworm ts. Onlangs weer van dichtbij meegemaakt dat de dierenarts (een grotere kliniek zelfs) VERKEERD ontwormd. Je hebt een jonge pony die duidelijke symptomen heeft van spoelworm. Deze dient bestreden te worden met Panacur of Strongid P. Iets anders werkt niet.

Spoelwormen worden vaak niet gezien bij mestonderzoek waardoor jonge dieren verkeerd ontwormd worden. Veel dierenartsen denken dat Equest tegen alle wormen werkt maar dat is niet zo.

je kan er van alles in stoppen ts maar ik ben er voor 90% zeker van dat je pony spoelwormen heeft. Het gaat dus niet werken..



Equest werkt WEL tegen spoelwormen.

Ik ben het wel eens met het feit dat hier beter ontwormd moet worden. Voor meer kilo en een paar keer herhalen met 3 weken ertussen.
En meer voeren.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:50

Ik zou overstappen naar ander voer. Mijn paard (al gewoon volgroeid) haalde ook niet genoeg energie uit vitalbix (heb een jaar hiermee aangemodderd bij de dierenarts, en hem ook zelfs ectra veel gegeven etc). Gewoon iets minder natuurlijks gaan voeren, waar veel energie in zit (ik voer nu Pavo en cavalor), hij kan best een beetje extra vet gebruiken. Wel gelijkelijk over gaan.
Verder sluit ik aan bij de rest:
goed ontwormen, onbeperkt hooi.
Paard ziet er in je 2e post inderdaad niet goed uit.
Laatst bijgewerkt door lindar1985 op 11-09-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:50

Suzanne F. schreef:
No_No schreef:
Dit is de zoveelste pony die verkeerd ontwormd is.. daar kan jij niets aan doen ts maar je dierenarts wel.

Equest werkt NIET tegen spoelworm ts. Onlangs weer van dichtbij meegemaakt dat de dierenarts (een grotere kliniek zelfs) VERKEERD ontwormd. Je hebt een jonge pony die duidelijke symptomen heeft van spoelworm. Deze dient bestreden te worden met Panacur of Strongid P. Iets anders werkt niet.

Spoelwormen worden vaak niet gezien bij mestonderzoek waardoor jonge dieren verkeerd ontwormd worden. Veel dierenartsen denken dat Equest tegen alle wormen werkt maar dat is niet zo.

je kan er van alles in stoppen ts maar ik ben er voor 90% zeker van dat je pony spoelwormen heeft. Het gaat dus niet werken..



Equest werkt WEL tegen spoelwormen.


Want waarom werkt het wel tegen spoelwormen?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:56

DonnnavZ schreef:
Ze krijgt 2x per dag hooi en dan 2 voerscheppen luzerne en ze vreet net als moeders dr stro ook op

Stro is geen geschikt ruwvoer voor een schrale pony of een zogende merrie. Dat ze hun stro ook opeten geeft aan dat ze niet genoeg hooi krijgen. Geef onbeperkt hooi van goede kwaliteit.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:59

Idd goed ontwormen, in verband met resistentie een ander middel dan de vorige keer en licht overdoseren!
Equest Pramox werkt WEL tegen spoelwormen, maar alleen de volwassen spoelwormen.

Uit de bijsluiter: Ascariden
· Parascaris equorum (volwassen)

https://www.diergezondheidscentrumnicol ... 01/9719/0/

Een beetje stro knabbelen kan geen kwaad. Maar zorg ervoor dat je zoveel ruwvoer geeft dat er ALTIJD een beetje ligt.
Een scheut lijnzaadolie over het voer is makkelijke manier om wat extra voedingsstoffen toe te voegen en helpt gelijk bij het afvoeren van zand.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 11-09-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 12:00

Afbeelding
Nou ze heeft wei genoeg nu. Gooi ook nog hooi in de wei maar dat laten ze liggen
Foto is van gistere avond

Ze zal altijd stro blijven eten ben ik bang heeft ze van moeders geleert ik kan er een hele baal hooi ingooien en dan doen ze het nog en dan blijft er hooi liggen wat ik er de volgende dag weer uit moet halen dus denk niet dat daar echt het probleem zit. Ofja nu eet ze wel heel dr hooi op dus kan wel meer erin gooien... Maar stro dat blijft ze eten

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:02

No_No schreef:
je kan er van alles in stoppen ts maar ik ben er voor 90% zeker van dat je pony spoelwormen heeft. Het gaat dus niet werken..


Op basis waarvan ben jij er zo zeker van dat de pony spoelwormen heeft?
ik zou zeker voor de zekerheid nog een keer goed ontwormen maar hangbuikjes onstaan ook vaak door een gebrek aan spieren. Zwakke buikspieren bieden minder weerstand tegen de zware darmen, waardoor een ongetrainde buik gaat ‘hangen’.Ze is te dun en heeft weinig spieren.

quintusgl

Berichten: 4451
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:09

Equest pramox of equimax geven. Daarnaast is stro eten niet normaal.als ze zoveel andere dingen krijgt. Lukt ze ook zand of maakt ze een likkuiltje in het gras?
Kan ze ook spelen? Voor de spieren goed.
Bij groeispurt kunnen ze wel goed slungelige zijn.
Eventueel zputblok/Himalaya steen vervangen voor mimeraalblok. Podogrow biks geven en onbeperkt hooi naast t gras.
Bloed prikken op tekorten.

Dat zou ik doen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 13:04

Er is al heel veel gezegd, maar ik zou naast een goed ontwormbeleid, goed onbeperkt ruwvoer, een goede korrel voor de benodigde vitaminen en mineralen ook zeker op heel korte termijn even het bloed laten nakijken. Dat is maar een kleine moeite en kost geen vermogen en kan wel misschien wat vertellen over je paardje waar je mee verder kunt. Ik snap eigenlijk niet waarom dat nog niet is gedaan en waarom een dierenarts het wil/zou uitstellen...
Dan een andere bellen voor alsnog een bloedafname voor algemeen bloedbeeld.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 13:10

Wat stro eten is helemaal niet erg, maar wel als ze box leegeten.
Dat kan ook mede de dikke buik verklaren.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 13:21

Check haar mest even op zand, mijn jaarling werd ook niet lekker. viel af en ging aan de diarree. Bleek dat hij flink wat zand in mijn darmen had zitten. Na een kuurtje zandweg gaat het super!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:08

In deze wei lijkt meer gras te staan dan op eerdere foto's, maar nog niet veel. Hier staat meer gras en krijgen ze desondanks onbeperkt hooi bij. Vergeet niet dat het gras geleden heeft onder de warmte. Hier gaat nu bijna net zoveel hooi door als in de winter. #) En waarom alleen een vitaminebrokje als je dier zo schraal staat? Die brokjes zijn als je het mij vraagt zeer geschikt voor volwassen pony's die groeien van lucht, maar niet voor schrale dieren of dieren in de groei. Je geeft iemand met maatje supermodel toch ook geen appel en zegt dan: "En groei nu maar lekker?"

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:33

Idd mogen die opgroeiende paarden gewoon onbeperkt ruwvoer, dan wel gras, dan wel hooi

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:56

Is ze dan al wel in hoogte gegroeid sinds ze bij jou is? Aangezien ze 1.17 is nu... mijn haflingerveulen van 3 maand is nu 1.13 terwijl die absoluut niet groot is voor zijn leeftijd