Warme, jeukerige staartwortel ná abces

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wildgirl

Warme, jeukerige staartwortel ná abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 09:06

Hoi,

Mijn shetlandmerrie van 4 jaar oud heeft 6 weken geleden zo out of the blue een flink abces naast haar staartwortel gekregen.
De DA en ik dachten aan aan insectenbeet waar ze allergisch op reageerde.
De zwelling ter grootte van een kleine tennisbal zat aan de linkerkant naast de staartaanzet (precies op de ''kruising'' zeg maar) en jeukte enorm maar was ook gevoelig.
Na een dag ontstond er een gaatje naast haar vulva waar etter,bloed en vocht uit kwam.
Merrie had geen koorts, liep een paar dagen van achter wat wijd maar leek er verder weinig last van te hebben.
Ik heb de opening schoon en vrij van vliegen gehouden en na een breedspectrum AB slonk de bult vrij snel.
Inmiddels is de bult weg, het gaatje dicht en loopt de pony weer voor de kar(2x per week matig intensief ivm haar leeftijd).

Echter, de plek is nog steeds wat hard en het jeukt.
Ze staat 24/7 buiten met geen gelegenheid tot schuren maar zodra ik het land in kom dan heb ik 2 ponybillen tegen me aan en 'moet ik kriebelen'.

Ik heb inmiddels 2 keer de volledige staart en dan m.n de wortel en ook de vulva gewassen met teatree shampoo en ik smeer haar om de paar dagen in met sweet itch. Ik heb wel het gevoel dat dit iets doet maar niet afdoende.
Daarnaast heb ik de hele staartwortel minutieus onderzocht en valt het mij op dat de onderkant wat warm en ''hard'' is.
De merrie is te vet, ik heb haar inmiddels van het krachtvoer af ivm suikers(=vaak ook jeuk).
Ze kreeg per dag naast een schrale wei en 2 plakken droog hooi een handje Havens cool mix met vitaminesupplement, munt en foenegriek.
Dit krijgt ze nu enkel nog na arbeid.
Ik ben nog te kort bezig(ruime week) met de voer verandering om daar resultaat van te zien denk ik.

Klinische beeld van de pony verder is perfect. Geen koorts, glimt als een spiegel, goed ontwormt met het juiste preparaat en actief/alert.
Ik vrees een beetje voor de stalperiode waar we naartoe gaan(in de nacht binnen) omdat ze dan wel kan gaan schuren en ik het erg jammer zou vinden als haar staart + wortel eraan gaan.

Heeft er iemand nuttige tips?
Overigens, het schuren doet ze alleen daar, de voorkant laat ze met rust.

RijMee

Re: Warme, jeukerige staartwortel ná abces

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:31

Wat je kan doen is de pony van het gras halen en op de paddock zetten en voorlopig alleen maar hooi geven en eventueel in combinatie een vitamine brokje voeren. Dit moment bevat gras veel suikers en kan dus best fataal zijn. Dus ook ontstekingen en eventueel haar verlies krijgen. Inplaats van müsli wat luzerne dat van een merk dat bekent staat die er niks aan bij toevoegt zoals dat van metazoa is wel erg stoffig dat makkelijk is te verhelpen met een beetje water of lijnzaad olie. Hou dit minstens 6 weken vol voor je daad werkelijk resultaat ziet. Ook kun je de pony ondersteunen met brandnetel en paardenbloem dat ontgiftend werk in het gehele lichaam wat een iets snellere effect geeft.

Wildgirl

Re: Warme, jeukerige staartwortel ná abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 09:34

Ik heb niet de mogelijkheid de pony volledig van het gras te halen, daarnaast zit er ook in (teveel) hooi suikers.
Mijn pony loopt nu de hele dag, ook dit zal in een paddock beduidend minder zijn en geniet niet mijn voorkeur.
Dank voor je voertip, brandnetel stond ook al op mijn lijstje, paardenbloem krijgt ze vers van mij.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie