Merrie stopt met eten bij hengstigheid

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kirania

Merrie stopt met eten bij hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 10:00

Wat de topicnaam zegt, mijn merrie doet zichzelf simpelweg nog iets aan... :n

Na een jaar dikke miserie en last (en verscheidene dierenartsen die me niet geloofden) en een paard dat ze miserabel uitzag naar de kliniek in Merelbeke geweest. Daar hebben ze haar van boven tot beneden onderzocht (foto's longen, endoscopie longen, bewegingstest, opvoelen, etc etc.) en vonden ze niets tot ik zei dat ze maar eens een gastroscopie moesten doen. Ze hebben haar overigens ook getest op MMS (het kan zijn dat ik het verkeerd spel, mijn excuses) en haar ontstekingswaardes. Die waren wat verhoogd, en na de gastroscopie kreeg ik een belletje - hemorragische glandulaire zweren.

Ze word hiervoor behandeld sinds vrijdag, drie keer per dag abSucralfate en eenmaal per dag abPrazole. Ze krijgt per dosis van elk drie zakjes, zoals mij aangeraden werd. Ik doe dit ook in samenspraak met mijn dierenartse, die echt heel raar opkeek dat ze zweren had.

Punt is, sinds ze bij andere paarden staat (4j geleden stond ze alleen bij de vorige eigenaar, en mijn shet was allesbehalve een probleem voor haar - ze zal niet op dwergen vallen) maar beetje bij beetje werd ze hengstig. En hengstiger. En daarna was het gewoon om de haverklap. Het probleem is dat ze zó opgaat in haar hengstigheid dat ze alles volplast en als het object van haar liefde even naar de andere kant van de weide gaat gaat ze aan de rand van die van haar staan en heb ik het idee dat ze amper eet. Dik is ze genoeg, maar haar flanken vertellen een ander verhaal.

Het was weer hetzelfde liedje een paar dagen terug, toen ze Jeff, haar nu zelfbesliste man, zag toekomen van zijn wandeling. Heen en weer ijsberen... Alles onderplassen, niet hevig zijn - onder het zadel is ze net slomer tijdens een hengstigheid - en gewoon niet eten. Ze is low-key ongerust ten allen tijde.

Deze ochtend vond ik haar dus weer zo... Ze moet haar medicatie krijgen, en ze neemt deze medicatie erg graag (we-bijten-de-spuit-kapot graag) maar deze keer bleef ze beneden staan, terug aan de rand van de weide. Ze stond er wat ongelukkig bij, en bewoog niet. Ze was aan het staren naar de ruin uit de andere weide, omringd door hopen poep. Toen ze mij hoorde draaide ze zich om, maar haar flanken waren weer helemaal ingedeukt en ze was zwaar aan het ademhalen, met die alombekende 'maagzweerlijn' op een opgetrokken buik. Na de medicatie begon ze toch terug wat te grazen, maar als ik het probleem niet aanpak, vrees ik dat de zweren nooit zullen helen...

Ze staat 24/7 buiten, heeft 24/7 hooi (en nu ook een klein beetje gras, ik geef ze graag de optie) van goede kwaliteit (geen voordroog maar ook geen kurkdroog hooi), 24/7 water, eet uit slowfeedernetten omdat ze anders op haar hooi plast. Ze krijgt in de avond twee handjes optiform met pavo Vital, een handje Goudsbloem en haar abPrazole.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:34

Informeer even bij je dierenarts naar Regumate of iets dergelijks.

Kirania

Re: Merrie stopt met eten bij hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 15:28

Zij stelde dat eventueel wel voor, maar dit is zeker voor na de behandeling van de zweren (2 maanden) dus ik vroeg me af of iemand een veilig supplement wist (kruiden mag ik bv. Wel geven) waar ze succes mee hebben gehad :)

Princesj
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:43

Mijn merrie doet het erg goed op Oestress van NAF, ik weet niet of dat gegeven mag worden in combinatie met de medicatie die je nu geeft?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Daicomar V (Haico x Samber), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 18:40

Princesj schreef:
Mijn merrie doet het erg goed op Oestress van NAF, ik weet niet of dat gegeven mag worden in combinatie met de medicatie die je nu geeft?

Wat deed je merrie zonder de oestress? Ik weet het in feite niet, regumate is out of the question, maar kruiden zouden dan weer 'gewoon kruiden' en dat zou dan niets uitmaken. Wel ergens raar, want is medicatie ook niet gewoon geconcentreerd kruid? :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:34

Monnikspeper is hoofd-ingredient in veel van dat soort mixen. kan je gewoon bij https://www.pit-pit.com/ bestellen, dosering is iets van 4-5 gram. Merkloos scheelt al snel 2x de prijs.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:31

Hier werkt Oestress van Naf ook heel goed. Merrie viel voorheen tijdens haar hengstigheid op iedere ruin of dominante merrie. Pieste alles onder en ook tijdens het lopen was ze aan het plassen. Sinds we oestress gebruiken, is ze minder hangerig tijdens de hengstigheid en plas ze ook veel minder.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:22

In geef mijn merrie nu ook een aantal maanden monnikspeper en dat doet z'n werk best goed! Merrie bleef ook maar plassen, maar gaat nu echt beter. Vind haar nog wel wat vaak hengstig maar is wel veel minder heftig met plassen en de hengstigheid is veel sneller klaar. Ik voer die van pharmahorse.

~Juolita~ 2014 ~D-OC~ Zonik x Chello III Drachtig april 2021 van Kjento
10-04-2020 geboren, Pazzini, Fürst Jazz x Zonik Te koop

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:11

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Princesj
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:35

Skyefate schreef:
Princesj schreef:

Wat deed je merrie zonder de oestress? Ik weet het in feite niet, regumate is out of the question, maar kruiden zouden dan weer 'gewoon kruiden' en dat zou dan niets uitmaken. Wel ergens raar, want is medicatie ook niet gewoon geconcentreerd kruid? :=

Mijn merrie eet zeikend, dus ze hongert zichzelf niet uit. Daarnaast was ze met rijden gevaarlijk, bleef maar bokken en steigeren.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Daicomar V (Haico x Samber), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 09:38

Leuk om de goede ervaringen te lezen! Ze is inderdaad nagekeken op haar eierstokken. (Echo, foto's, opvoelen)

Nu heeft ze wel erg zware zweren, dus het kan evengoed daaraan liggen, maar ik haat het om elke dag die enorm ingevallen flanken te zien :(

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie