Virus bij paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texellover

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Virus bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 18:25

Hoi iedereen,

Op het moment zijn mijn shetten erg ziek. Flinke koorts, ontstoken ogen en algeheel prut. Iemand enig idee of het heerst?

Gister is de DA al geweest en hebben ze metacam gekregen en zalf voor de ogen. De zalf werkt super goed. Alleen de metacam niet genoeg. Dus vanmiddag is de DA weer langs geweest en hebben ze een ander middel gekregen. Ook moeten ze 3 dagen antibiotica, just in case. Moet het in de bilspier spuiten. Bahbah... Ik hoop enorm dat de koorts nu echt gaat zakken. Ze hadden 40,4. Bram had geen eetlust meer, Frodo daar in tegen at voor 2! Nu eet Bram wel al weer wat hooi en krijgen ze wortels vanavond. De DA zei verwen ze maar goed, dus dat ga ik zeker doen! Even afwachten dus...

Ben benieuwd of er meer zijn hier die het ook hebben op stal!

Liefs,
Anna, Bram en Frodo <3

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:58

Had de dierenarts er ook een idee van?
Hier afgelopen week wel wat pony's prutogen en 1 hangerig paard,( geen koorts) maar ik dacht meer dat het door die akelige rotvliegen kwam.
Gaat nu ook weer beter :j

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Virus bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:00

De prutogen viel me hier ook op van de week, maar verder geen ziek ofzo. Beterschap!

Texellover

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 22:14

Oke sneu!! De dierenarts dacht iets van een virus die gewoon ineens bij ze is gekomen. Wss was hun weerstand wat lager door de verhuizing van 2 maanden terug.
ellepel schreef:
Had de dierenarts er ook een idee van?
Hier afgelopen week wel wat pony's prutogen en 1 hangerig paard,( geen koorts) maar ik dacht meer dat het door die akelige rotvliegen kwam.
Gaat nu ook weer beter :j


Ahh oke! Dankjewel ❤️
Caily schreef:
De prutogen viel me hier ook op van de week, maar verder geen ziek ofzo. Beterschap!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-09-18 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Virus bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:21

Wat het is weet ik niet, maar ab voor een virus gaat niet werken. Ook vind ik het raar dat je zelf ab in dr bil spier moet spuiten. Dit gaat je paard niet leuk vinden denk ik zo.

Mijn paard heeft ooit koorts gehad en toen kreeg die buut. Dit werkte wel meteen en de koorts zakte toen ook. Als het echt een virus is dan is uitzieken het beste.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Virus bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:35

Stuit toevallig op dit topic maar mijn shet had vorige week mega vieze ogen, groene prut en hangerig (geen koorts) misschien dat er toch iets heerst

Texellover

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 09:45

Er is gekozen om antibiotica te geven omdat de koorts niet weg ging. Aangezien een bloedtest in het weekend niet enorm zinvol is omdat het lan dicht is is er voor gekozen het zekere voor het onzekere te nemen. Het zelf spuiten is besloten omdat ik anders enorm veel kosten maak. Ik heb gedeeltelijk paraveterinair gestudeerd dus vertrouwde ze mij dit toe. Ik vind dit zelf geen probleem. Daarnaast staat er op stal iemand waar ik bevriend mee ben en die is zelfs afgestudeerd paraveterinair dus zij wilt het ook nog zetten als het niet lukt. En inderdaad, deze prikken doen pijn. En dat ab niet werkt voor een virus weet ik en de DA ook. Dit is puur voor de zekerheid als het wel een bacterie is.

nicky_rilana schreef:
Wat het is weet ik niet, maar ab voor een virus gaat niet werken. Ook vind ik het raar dat je zelf ab in dr bil spier moet spuiten. Dit gaat je paard niet leuk vinden denk ik zo.

Mijn paard heeft ooit koorts gehad en toen kreeg die buut. Dit werkte wel meteen en de koorts zakte toen ook. Als het echt een virus is dan is uitzieken het beste.


Ohhh wat sneu! Precies het zelfde hier behalve t groene. En dan wel koorts... Hopelijk is het bij die van jou al over!
Lotus83 schreef:
Stuit toevallig op dit topic maar mijn shet had vorige week mega vieze ogen, groene prut en hangerig (geen koorts) misschien dat er toch iets heerst


Hi, ik zal nog even duidelijk maken waarom er bij dit wss virus is gekozen wel ab te geven. De dierenarts kan op het moment niet bloedprikken. Althans, kan wel maar is zinloos. Het lab is nu gesloten. Maar omdat dit behoorlijk erg werd gister is besloten het zekere voor het onzekere te nemen. Gisteravond heb ik hun temp gecheckt en is dit weer normaal geworden na de goede behandeling door de DA. Hoe het nu is weet ik niet, moet nog naar stal toe gaan zo. Ik prik zelf de ab omdat ik gedeeltelijk ben opgeleid tot paraveterinair, mijn moeder hier ook ervaring mee heeft en mijn vriendin die op stal staat er zelfs een diploma van heeft. :) Dus die naalden zijn in goede handen!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-09-18 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Virus bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:01

Droes?

Texellover

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 10:08

Dierenarts zei van niet. Klieren zijn ook niet opgezet bij de keel gelukkig.
nine1987 schreef:
Droes?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Virus bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:09

Hoeft ook (nog) niet he..

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:11

Als de AB aanslaat is het waarschijnlijker dat het een bacteriële infectie is dan een virus :(:) Maakt het voor de paardjes niet minder vervelend natuurlijk!

In het voorjaar en najaar heerst er vaak 'iets' Rhino en Droes zijn natuurlijk de oude bekenden maar beide een virus, toch kunnen ze door verminderde weerstand door de verhuizing ook iets anders hebben opgelopen.

Goed in de gaten blijven houden en maskers op voor de ogen zodat ze niet weer ontsteken ;)

Texellover

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 10:25

Ja dacht ik ook al! :)
Naar is het voor ze zijn ook echt chaggie... Ik heb op aanrader van de DA idd maskers gekocht!

RianneH schreef:
Als de AB aanslaat is het waarschijnlijker dat het een bacteriële infectie is dan een virus :(:) Maakt het voor de paardjes niet minder vervelend natuurlijk!

In het voorjaar en najaar heerst er vaak 'iets' Rhino en Droes zijn natuurlijk de oude bekenden maar beide een virus, toch kunnen ze door verminderde weerstand door de verhuizing ook iets anders hebben opgelopen.

Goed in de gaten blijven houden en maskers op voor de ogen zodat ze niet weer ontsteken ;)


Nee klopt. Maar ze vermoedde iig van niet!
nine1987 schreef:
Hoeft ook (nog) niet he..
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-09-18 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop