Door middel van bullit points wil ik graag mijn verhaal duidelijk maken. Ik heb al veel gebrainstormd met stalgenoten maar ben benieuwd naar meerdere visies of misschien zie ik wel dingen over het hoofd.
• Tinker merrie van 7 jaar oud, ongeveer 2 jaar onder het zadel en dressuurmatig B+1. Bijna 2 jaar in mijn bezit. Heeft CPL.
• Meen mij te herinneren dat ze vanaf het begin al kampte met een zwakke achterhand. Ze was af en toe wel eens stijf in haar lijf en met name in de achterbenen. Ze houdt haar staart altijd erg tussen d’r billen.
• Sinds eergister is ze ongelofelijk stijf in haar hele lichaam. Ze wil liever niet echt lopen maar doet het wel (loopt enorm traag mee en ook dit doet ze wel vaker) en stond tot 2 keer toe ineens in plashouding. Het leek alsof ze haar achterbenen wilde ontlasten op die manier. Versnellen in tempo wilde ze ook niet.
• We hebben niks raars gedaan de afgelopen tijd. We waren weer aan het opbouwen (rustig aan) na een periode van rustig/matig werk.
• Gister en vandaag liep ze net zo slecht/stijf als eergister. Vandaag niet meer in plashouding gestaan.
• Er zijn een aantal dingen waar ik zelf aan moest denken. Dat zijn PSSM1, hoefbevangen of spierbevangen. Ook dacht ik dat het misschien mogelijk was dat ze een schuiver had gemaakt in het land waardoor ze zo stijf was dus wilde het even aankijken. Daarom heb ik niet meteen een DA erbij gehaald.
• Vorige maand is er een volledig bloedonderzoek gedaan. Alle waardes waren in orde!

Waar moet ik beginnen? Ik heb haar nu van het land gehaald ivm suikers. Ze staat op onbeperkt hooi. Ze komt gewoon buiten in de paddock. Voerbeleid en buitengang is tip top in orde ivm haar CPL.
Begin ik bij het erbij halen van een DA ondanks de goede bloedwaardes? Zal ik eerst een osteopaat laten komen om te zien of ze vast zit? Meteen eerst laten testen op pssm1?
Ik wil het beste voor mijn paard maar ik ben zo enorm onkundig op het gebied van bevangenheid dat ik benieuwd ben naar jullie mening. Ze oogt verder niet ziek namelijk, ze is wel wat sloom en een beetje “meh” maar ze eet en drinkt goed. Urineert en mest voldoende etc.
Voor de liefhebbers heb ik wel een filmpje aan de longe die ik via pb kan sturen.