Ik heb een 24 jarige pony die sinds 6 a 7 weken veel jeuk heeft aan zijn koker.
7 weken geleden was ik aan het rijden. Na ongeveer 2 minuten draven begon hij erg veel te zwiepen met zijn staart tussen zijn benen door en wilde steeds stilstaan. Wanneer hij stilstond, ging hij trappen naar zijn buik. In eerste instantie dacht ik dat er een daas of een ander beest zat dus ben afgestapt om te kijken wat er was. Er was niets te zien of te voelen dus ben gaan stappen omdat het tweede wat in mij opkwam, koliek was. Uiteindelijk ging ik met mijn hand langs zijn zaakje en merkte dat het heel veel jeukte. Hij tilde zijn been op op zijn hondjes zodat ik er beter bij kon.
Die dag heb ik gekoeld en vervolgens weinig aan gedaan. Het was dik maar niet warm.
De dagen erna heb ik aangekeken hoe dik het was, temperatuur opgenomen maar die was niet te hoog. Na enkele dagen heb ik de dierenarts op stal gevraagd om erna te kijken. Die gaf hydrocortiderm mee om te smeren. De dierenarts dacht dat het mogelijk een ontsteking was of gestoken was door iets.
Dit is een week gesmeerd maar daarna begon het stampen tijdens het rijden weer.
Vervolgens ben ik 4 weken geleden op vakantie gegaan waardoor hij een weekje rust had. De koker was al een stik minder opgezet maar, zoals onderstaande foto, nog wel opgezet. De koker heb ik al verschillende keren schoon gemaakt met water. Dan komt er veel vuil mee, grijze stukjes etc. Normaal gesproken slaat hij als ik alleen maar kijk naar zijn koker, laat staat er aan zitten. Maar sinds die jeuk, lijkt t alsof hij wilt dat ik t schoon maak.
Afgelopen week heb ik 3 keer willen rijden waarna hij, na ongeveer een half uurtje weer begon met zwiepen met de staart. Heeft er iemand tips of een iemand dit ook mee gemaakt?
Maandag ga ik een andere dierenarts bellen voor een afspraak want ik merk dat het voor hem niet prettig meer is met rijden.