Ontworming te veel betaald ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:30

Hoe zwaar is je paard? De equest pramox is duur, kost rond de 27 euro. En die gaat tot 600 of 700 kilo, ben het even kwijt. Dus soms moet je er 2 gebruiken. Wat wel flauw is, want wat wij deden op stal was wat er over was van de kleinere pony's aan de zware paarden geven als we tekort kwamen. Maar het kan dus wel. En dan kom je ook uit op zo'n soort bedrag. Er zijn ook goedkopere kuren, alleen ivermectine kost bij ons maar 7.50. Dus dat de kosten van ontworming per keer vetschillen kan wel. Ik zou het gewoon even navragen.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:32

ItsMe2 schreef:
Sabbientje schreef:
Nee een DA rekent over het algemeen geen visite per paard.

Vraag gewoon even je staleigenaar erover.
Dat je een beetje schrikt van het bedrag en waarom het zo hoog is.
Dan heb je meer kans op een duidelijk antwoord.


Ons paard staat op een stal waar in totaal paarden van 4 eigenaren zijn. Voor de jaarlijkse enting wou de betreffende dierenarts ook 4 keer voorrijkosten rekenen.. het waren immers 4 verschillende eigenaren..
Dus zal mij niet niet verbazen dat als er per paar een 'consult' is geweest, dierenartsen dit ook gewoon zo rekenen ;)

Dan slechts een kwart betalen, zijn ze nou helemaal betoeterd. Het is heel gebruikelijk om de voorrijkosten te verdelen over de paarden die bekeken of behandeld zijn. Het is wel zo netjes als het van tevoren wordt uitgelegd en afgesproken.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:08

Wel erg duur lijkt me, zelfs al zou het met mestonderzoek zijn wat bij ons bij meerdere paarden rond de 11 euro per paard koste en als je dan moest ontwormen was het eigenlijk altijd met ivermectine in dit seizoen en dan zat je voor de spuit op een tientje als je die tot 800 kilo zou hebben.

Nu weet ik wel wat sommige ook receptkosten rekenen en als er dan ook nog eens voorrijkosten bij komen zou het misschien op dat bedrag uit kunnen komen.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:12

Ik zou veel meer willen weten, is er mestonderzoek gedaan en ook met welk middel os er ontwormt. Rond deze tijd vh jaar gaat dat veelal met ivermectine en dat kost zo rond 10 euro. Equest pramox (das de dure) wordt vaak na de eerste nachtvorst gegeven.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:40

Dit is dus waarom ik alles zelf in de hand houdt. Inclusief het zelf inplannen van de hoefsmid, dierenarts, enting en mestonderzoek/wormenkuur.
Je hebt de mogelijkheid om dingen te vragen over je paard en krijgt te horen hoe een deskundige je paard erbij vind staan.

Bij ons op stal konden we mestonderzoek gezamelijk doen. Was €10 goedkoper dan bij mn eigen organisatie.
Vorige keer gedaan maar was toch niet zo blij dat ik niks van een papier kreeg wat er eventueel gevonden wordt en ik wil persoonlijk advies wat voor kuur erin moet.
Ik doe dat dus zelf. De stalhouder is hier super in hoor, doet nergens moeilijk over en haalt wormenkuren voor degene die dat niet zelf willen doen. Echter krijg je dan geen persoonlijk advies. Er hoeft geen dierenarts bij je paard te komen bij ontworming. Pramox (een van de duurste kuren) is 27 euro. En mestonderzoek 18 euro. Dus zeker even vragen.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:44

Is je paard mss meteen ook ingeënt?
Zou t even vragen aan de pension eigenaar idd..

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:49

Ik kan me onwijs goed voorstellen hoe lastig het is om dat te vragen, maar schijt aan hen, gewoon vragen ts want het is wel jouw paard en jouw geld! Dit bedrag is inderdaad niet normaal. En vraag ook gelijk met welk middel ze ontwormen want de prijzen per middel variëren van 11 euro tot 35 euro.

Dierenarts die op 1 stal meerdere paarden behandeld dient gewoon 1 maal voorrijkosten en 1 maal visite te consulteren, niet meer. Doen ze dat wel lekker een ander nemen!

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:55

Visite mag inderdaad maar één keer gerekend worden. Ik heb hier naast eigen paarden ook paarden van andere eigenaren staan. De dierenarts vraagt altijd wat hij met de visitekosten moet doen. Als hij voor paarden van twee eigenaren komt, dan worden de visitekosten gedeeld op de factuur.

Voor alleen ontworming lijkt het me ook wat veel. Zelfs al zou er mestonderzoek bij zitten. Gewoon even navragen! Als het een duurdere wormkuur was, er onderzoek bij zat plus een deel visitekosten, dan kom je al wel snel op zo'n bedrag.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:56

Ik vind dit ook wel erg duur. Ik zou het gewoon navragen aan de staleigenaar hoor. Maar is het gebruikelijk dat de dierenarts naar stal komt en de paarden zelf ontwormt? Hier haal ik altijd zelf de wormenkuur en geef dit zelf aan mijn pony's.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:56

RoyceMack schreef:
Dit is dus waarom ik alles zelf in de hand houdt. Inclusief het zelf inplannen van de hoefsmid, dierenarts, enting en mestonderzoek/wormenkuur.
Je hebt de mogelijkheid om dingen te vragen over je paard en krijgt te horen hoe een deskundige je paard erbij vind staan.

Bij ons op stal konden we mestonderzoek gezamelijk doen. Was €10 goedkoper dan bij mn eigen organisatie.
Vorige keer gedaan maar was toch niet zo blij dat ik niks van een papier kreeg wat er eventueel gevonden wordt en ik wil persoonlijk advies wat voor kuur erin moet.
Ik doe dat dus zelf. De stalhouder is hier super in hoor, doet nergens moeilijk over en haalt wormenkuren voor degene die dat niet zelf willen doen. Echter krijg je dan geen persoonlijk advies. Er hoeft geen dierenarts bij je paard te komen bij ontworming. Pramox (een van de duurste kuren) is 27 euro. En mestonderzoek 18 euro. Dus zeker even vragen.



Als de staleigenaren wat meewerkend zijn, kan je dat perfect samen ook doen :)


hier hangt er altijd een week op voorhand een lijst op met de vraag of je mee wilt ontwormen met de rest + welke kuur het deze keer is. We doen volgens mij afwisselend een zware en een lichte waarbij de lichte minder duur is natuurlijk. Je kan dus gewoon kiezen of je het zelf met mestonderzoek doet of liever gewoon standaard. Ik doe standaard mee omdat mijn paard van niet veel last heeft wat entingen en ontwormingen betreft. Voor entingen hebben we hetzelfde systeem en kan je kiezen of je enkel influenza en tetanus ent of ook rhino.

Hier wordt ook 1 consult aangerekend voor iedereen die meedoet en dat wordt dan gedeeld door het aantal paarden. Wij krijgen bij het betalen van het stalgeld de maand erop het bedrag te horen, maar we wisten wel op voorhand welk middel er gebruikt zou worden en dan heb je al een richtprijs. Ik denk dat veel stallen zo werken. Vind het zelf aangenaam.

Het is dus gegroeid dat iedereen ook een papier ophangt als ze een tandarts/zadelpasser laten komen zodat we allemaal kunnen delen in reiskosten.


Gewoon vragen aan de staleigenaar TS, vermoedelijk was het een zwaardere ontworming die wat duurder is of iets dergelijk.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:38

SinneJ hoe komt de stalhouder dan aan wormenkuren? Want je krijgt ze vaak niet zomaar zonder mestonderzoek

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:39

RoyceMack schreef:
SinneJ hoe komt de stalhouder dan aan wormenkuren? Want je krijgt ze vaak niet zomaar zonder mestonderzoek



Bij ons wel, maar moet nuanceren dat ik van België ben! Hier ontwormen ze gewoon halfjaarlijks, maar uiteraard krijgen ze het van een dierenarts.

Nu heb ik er weinig kennis van hoor.

edit: ik weet ook niet van veel mensen die mestonderzoeken doen hier

Fie2006
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 18:50

Mijn paard weegt zeker niet zoveel ... ik heb een draver , merrie ( een echte schat - schofthoogte 1,56m )

Wij staan maar met 2 eigenaars en 3 huurders - rest is manegepaarden/pony’s .

Ik heb gewoon het gevoel dat het niet klopt ...

Ik weet dat iedereen zegt ; gewoon vragen ... maar omdat wij echt wel goed overeen komen en er een echt familiaal gevoel hangt wil ik dit niet verpesten ...

Ik denk dat ik gewoon ga zeggen dat ze mij op de hoogte houdt wanneer de volgende ontworming nodig is en welk product ze gebruikt , en ik ga voorstellen dat ik het zelf ga geven - omdat ik het redelijk Duur vind.

In maart betaalde ik 60 euro : inenting + ontworming ...

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:53

Gewoon heen gaan en zeggen van hey ik heb nou die rekening he,maar een wormenkuur,is toch niet zo duur?
Mag ik weten wat dat andere bedrag dan is?
Is een hele nette duidelijke vraag
Dan kriig je vast uitleg :j

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:01

Ja hoor, kun je gewoon vragen. Of je zegt, vorige keer betaalde ik minder voor de wormenkuur, is dit een andere? Of je zegt eerlijk dat je wat schrikt van de prijs, misschien hebben zij wel een fout gemaakt kan ten slotte ook nog.
Sowieso wel fijn als je weet wat jouw paard krijgt. Heb jij rust en het is een normale vraag. Je gaat niet op hoge poten wat is dit, ga ik niet betalen blabla. Dan kun je wel scheve gezichten krijgen. Bij een gewone vraag zou dat niet mogen. Juist niet als er zo'n fijne sfeer hangt!

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:11

Wat is er verkeerd aan vragen?
Dat snap ik echt niet.


Briefje in je hand en naar de eigenaar toe en vragen waar dat bedrag vandaan komt omdat je verbaasd bent over de hoogte van de kuur.


Wij kunnen je niet vertellen waar dat bedrag uit bestaat.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:17

Juist als je goed met elkaar bent kun je dat toch gewoon vragen? Niet meteen hoog van de toren dat het veel te duur is, maar gewoon vragen het waar bedrag vandaan komt moet toch geen probleem zijn.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:50

Fie2006 schreef:
Ik heb gewoon het gevoel dat het niet klopt ...

Ik weet dat iedereen zegt ; gewoon vragen ... maar omdat wij echt wel goed overeen komen en er een echt familiaal gevoel hangt wil ik dit niet verpesten ...


Je moet ook niet meteen gaan ruziemaken. Maar gewoon vragen dat je verwonderd bent over het hoge bedrag mag toch gewoon? Als je de stalhouder met deze simpele vraag al zou beledigen is de sfeer misschien toch niet zo familiaal en goed als je beweert.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:09

Juist omdat het dus familiair aanvoelt zou je toch gewoon kunnen vragen welke kuur er gebruikt is aangezien je het verschil met wormkuur = inenting, dus 9 euro niet kunt plaatsen. Beter gewoon direct zijn dan eerst iedereen benaderen met de vraag wat zij betaald hebben. Gewoon doen want dit is een normale vraag. Dan zou er dus in totaal zo'n 250 euro aan ontworming betaald zijn voor vijf paarden??

Fie2006
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-08-18

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 21:34

Ja misschien wel , waarschijnlijk blaas ik het meer op dan dat het is ... ik wou gewoon zeker zijn dat het idd veel is voor die ontworming ...
ik zou geen ruzie maken hoor .. heb de rekening onmiddellijk betaald ☺️

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:43

Citaat:
maar omdat wij echt wel goed overeen komen en er een echt familiaal gevoel hangt wil ik dit niet verpesten ...

Citaat:
Volgens mij heeft ze gewoon de DA kosten aan mij gerekend ... Wat ik wel jammer zou vinden als hij dit niet aanrekende per paard /eigenaar ...

Naar mijn mening is het gewoon vriendelijk vragen totaal probleem, online posten dat je denkt dat er iets niet pluis is zonder de betrokken personen nog maar proberen aan te spreken vind ik persoonlijk veel erger. Je krijgt de rekening, betaalt die meteen 'want er is vertrouwen' maar gaat dan online in het openbaar insinueren dat je opgelicht wordt...

Fie2006
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 21:53

Withers schreef:
Citaat:
maar omdat wij echt wel goed overeen komen en er een echt familiaal gevoel hangt wil ik dit niet verpesten ...

Citaat:
Volgens mij heeft ze gewoon de DA kosten aan mij gerekend ... Wat ik wel jammer zou vinden als hij dit niet aanrekende per paard /eigenaar ...

Naar mijn mening is het gewoon vriendelijk vragen totaal probleem, online posten dat je denkt dat er iets niet pluis is zonder de betrokken personen nog maar proberen aan te spreken vind ik persoonlijk veel erger. Je krijgt de rekening, betaalt die meteen 'want er is vertrouwen' maar gaat dan online in het openbaar insinueren dat je opgelicht wordt...


Waar komt jouw frustratie vandaan ?
Amai , dacht even dat het hier wel allemaal “vriendelijke mensen” op het forum waren ... toch nog één die verzuurd is ...

Ik wou gewoon weten of het idd te duur was ...
Bedankt aan de anderen die me wel een bredere kijk op de kosten gaven ...

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:17

Frustratie niet, ik vind het persoonlijk gewoon niet echt netjes. :Y)
De kosten-vraag was al lang en breed beantwoord inderdaad, maar dat is niet het enige dat je gepost hebt. Ik vond dat het sociale aspect ook gemeld mocht worden, maar goed daar doe je mee wat je wilt natuurlijk.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ontworming te veel betaald ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:21

Ach, anders pak je het in. Goh ik wil meer leren over ontworming, hoe gaat het hier? Bijv de laatste keer, komt de da? doe je mestonderzoek? welk middel gebruik je? Puur educatief en niet controlerend, dat kan toch nooit fout zijn?

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:51

Of iets van ' heb je een gespecificeerde rekening voor me? Dan kan ik een jaarlijks kostenplaatje maken voor de ontworming en andere kosten'. Dan kun je ook goed bijhouden welke enting en ontworming ze hebben gehad. Ik krijg maandelijks een overzichtje met wat ik moet betalen, daar staat op: stalhuur, extra pakken stro, wormonderzoek, ontworming. En daarachter staat dan een bedrag maar meestal is dat alleen de stalhuur. Soms betaal ik voordat de rekening er ligt want dan weet ik wel wat ik moet betalen ( vooral in de zomer als ze op t land staan). Je kunt zo'n constructie voorstellen als je dat handig vind...