Geloof dat ik niet eerder een topic geopend heb hier op dit subforum maar ik was nu toch wel benieuwd naar ideeën van anderen over onderstaand.
Mijn Haflinger merrie van 23 jaar blijft proppen maken van haar hooi.
De tandarts komt 1x per 1,5 jaar (Lingehoeve) en er is eigenlijk nooit veel werk aan.
Ze wordt geprezen om haar goede gebit, heeft alle tanden nog en het enige wat ze kunnen doen is een haakje hier of daar weg vijlen.
Toch blijft ze proppen maken.
Ongeacht of het lang of kort gesneden hooi is, ongeacht de leverancier en ongeacht of de tandarts recent is geweest.
Ze krijgt enkel hooi, geen kuil of voordroog. Droog of nat hooi maakt ook geen verschil.
De tandarts heeft er geen medische verklaring voor en ze ziet er verder prima uit, enkel in de winter valt ze wat in nu ze wat ouder is, maar dat is vrij normaal gezien haar leeftijd (ze krijgt dan ook een deken op en krachtvoer om op gewicht te blijven en minder energie te verspillen aan warm houden van het lichaam), maar ik blijf het vreemd vinden aangezien ze in haar jongere jaren nooit proppen maakte.
Ik zie er verder geen kwaad in aangezien ze het dus prima doet verder, maar wellicht heeft een van jullie hier een verklaring voor of ervaring mee?
Biks eet ze prima, wel met veel speeksel maar dat is voor haar normaal, heeft ze altijd gedaan bij dingen die ze erg lekker vindt.
Foto ter illustratie, dit is van 5 minuten eten, als je eind van de dag weer komt ligt het vol met proppenonder de slowfeeder.