Paard constant mank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Paard constant mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 15:32

Hey allemaal,

Mijn verzorgpaardje staat al sinds eind december mank. Toen was hij in de wei uitgeschoven en stond zijn rechterachterbeen dik, 2 weken stalrust en het was genezen. Midden januari had ik er terug mee gereden en was niks aan de hand, nu de dag erna mocht hij terug op de wei en vrees ik dat hij terug was uitgeschoven en nu was het zijn linkervoorbeen dat dik stond. Ik dacht dat het gewoon toevallig beetje pech was zo'n twee keer na elkaar... Nu had ik eergisteren met hem gereden. Hij liep super, niets aan de hand. De dag erna reed ik er nog eens mee en toen liep hij terug mank... En nogmaals zijn rechterachterbeen.. Hij is daartussen niet op de wei geweest. Gewoon de nacht doorgebracht op stal. Hij zet zijn been de hele tijd op rust en tijdens het rijden zakte hij constant door langs achter.

Hij is 11 jaar ondertussen en heeft daarvoor nog nooit mank gestaan. In zijn hoeven is ook niks te zien, hij heeft wel een beetje platvoeten.

Nu vind ik het toch raar dat hij voor de 3rde keer na elkaar mank staat.. Heeft hij dan stalbenen of? Iemand ideeën?

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:33

Ja, ik heb een idee. Bel de dierenarts.

Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 15:46

rien10 schreef:
Ja, ik heb een idee. Bel de dierenarts.

Hij is niet mijn paard, hij is van de manege.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paard constant mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:48

Wat zegt de eigenaar ervan? Hoe bepaal je dat de pony weer beter is en ga je dan meteen weer volle bak rijden?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:50

Wat zijn de afspraken mbt dierenartskosten? Zijn die voor jouw rekening of die van de manege?

Wat zegt de manege wat er aan de hand is met de pony? Neem aan dat je reeds met hun overlegd hebt.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard constant mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:52

Ik denk dat je dan beter niet meer kan gaan rijden, totdat de manege je heeft verzekerd dat de pony weer goed is?

Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 15:53

Dreamybol schreef:
Wat zegt de eigenaar ervan? Hoe bepaal je dat de pony weer beter is en ga je dan meteen weer volle bak rijden?

Ik longeerde hem eerst altijd voor het rijden om te kijken hoe hij liep, en dan reed ik een halfuurtje op een zeer rustig tempo en niets overbelasten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard constant mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:55

is het een manegepaard, verzorgpaard of een leasepaard?
Ik zou eens een praatje maken met de eigenaar, denk dat je daar meer mee kan dan met adviezen die hier gegeven gaan worden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:58

Laat ik voorop stellen dat net iets meer dan een maand hersteltijd soms echt niet raar is voor sommige beenproblemen.

Vaak longeren is een flinke belasting voor de benen, zeker als ze net aan het herstellen zijn van iets.

Ik zou een goed gesprek met de manege aangaan en een revalidatieplan opstellen.

Wat langer wachten met rijden kan op langere tijd veel beter zijn en meer rijplezier opleveren.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:03

Artiphex schreef:
rien10 schreef:
Ja, ik heb een idee. Bel de dierenarts.

Hij is niet mijn paard, hij is van de manege.

Aha. Dan zou ik de eigenaar van het paard erop aanspreken.

Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 16:07

cobiie schreef:
Wat zijn de afspraken mbt dierenartskosten? Zijn die voor jouw rekening of die van de manege?

Wat zegt de manege wat er aan de hand is met de pony? Neem aan dat je reeds met hun overlegd hebt.

Alle kosten zijn voor hem en ga ervan uit dat hij ondertussen nu wel de DA heeft gebelt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard constant mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:09

ik zou het navragen, van ergens vanuit gaan komen de vervelendste misverstanden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard constant mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:37

Ik zou er eerder niet vanuit gaan dat er in het weekend door de manege hiervoor een da gebeld wordt.
Als er gisteren gebeld zou zijn/da langs gekomen zou zijn dan zou je deze terugkoppeling gehad hebben lijkt mij?
In je profiel staat dat je volwassen bent dus neem aan dat je betrokken wordt in de bezoeken ed van een da. Lijkt mij voor jezelf ook fijn, hier zou ik dus om vragen.