Zijn het enkel de bloedwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 10:06

Update!! *\o/*

Ze wilden geen gastroscopie doen, maar ik heb gezegd dat ze het dan maar voor de volledigheid moesten doen. Ze dachten dat ze niets gingen vinden, maar een dag nadien kwam het belletje - jazeker. Glandulaire hemorragische zweren aan de achterzijde van haar maag, bij de uitgang ervan. De dierenartse had nog nooit een paard gezien dat zo reageerde op zware letsels in de maag en darm, dus ze wilde bijna haar ogen niet geloven. Ze heeft geen koliek en geen diarree, enkel wat lossere mest, dus vonden ze de kans klein dat er iets gevonden ging worden.

Anyway, hoera, het is gevonden! We gaan nu dus over op volle behandeling omeprazole + sucralfaat, nadat ik mijn eigen dierenarts had gebeld. De kliniek zei enkel sucralfaat, maar mijn dierenartse vond dat echt niet genoeg voor zo'n zware wondes, dus we zetten ze op beiden. Zowel de dierenarts in de kliniek als de dierenarts thuis was verward - ze vonden het maar zo, zo raar dat ze zo'n zweren had en geen koliek.

Speciale merrie, what can I say... :') Ze is een echte "binnenfretter".

Ze staat sinds gisterenavond terug thuis met haar maatje op de (kale, spijtig genoeg) weide, en krijgt hooi a volonté.

Het is nog een week wachten op de medicatie, maar in the meantime krijgt ze een supplement om haar toch al iets te helpen door de week. :)

nine1987

Berichten: 8336
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:20

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuus als dit al gezegd is..

Kan het geen (beginnende) bevangenheid zijn, ondat ze zo kort blijft lopen? Je gaf namelijk aan dat ze in het begin overal vet had zitten..

Misschien geen gek idee om dr voeten eens op de foto te zetten..?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:42

Goed idee dus om het ineens te laten doen. Kan me voorstellen dat je die beslissing neemt, je hebt al de moeite moeten doen om ze daar te krijgen dan beter maar ineens de "full option" nemen :D

Hannanas
Berichten: 13019
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:45

Beter! En dan snap je wel dat die twee weken destijds geen drol gedaan hebben.

Heel erg fijn dat er wat gevonden is.
Nu ook alle hens aan dek om de slijmvliezen te ondersteunen?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:00

Fijn dat je het nu weet!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 12:52

nine1987 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuus als dit al gezegd is..

Kan het geen (beginnende) bevangenheid zijn, ondat ze zo kort blijft lopen? Je gaf namelijk aan dat ze in het begin overal vet had zitten..

Misschien geen gek idee om dr voeten eens op de foto te zetten..?


Zie bovenste post! :j Ze heeft blijkbaar lichte pulsatie in alle benen, maar ik durf er geld op te wedden dat dat van de pijn is. Ze staat permanent in berggeitmodus om haar buik te ontlasten, loopt dus kort, doorbloeding is rot vanaf de regio waar de zweren zitten. Blijkbaar waren de zweren ook vrij bloederig, vond het best jammer dat ik er niet bij kon zijn omdat ik al blokkende 1.5u verder woon dan de kliniek :n

Balte schreef:
Goed idee dus om het ineens te laten doen. Kan me voorstellen dat je die beslissing neemt, je hebt al de moeite moeten doen om ze daar te krijgen dan beter maar ineens de "full option" nemen :D


Voila, het is dat! Oke, 600 kliniekkosten en 600 aan medicatiekosten, maar het had allemaal zoveel duurder en zoveel erger kunnen zijn voor haar := Ik zei eergisteren nog aan een vriendin "zou ik nog een tweede keer bellen om te zeggen dat ze een gastroscopie moeten doen?", aangezien dat ik altijd denk dat ik mensen lastigval dan. Maar weet je, de gezondheid van mijn paard stond op het spel, dan mag ik mensen best semi lastigvallen :')

Hannanas schreef:
Beter! En dan snap je wel dat die twee weken destijds geen drol gedaan hebben.

Heel erg fijn dat er wat gevonden is.
Nu ook alle hens aan dek om de slijmvliezen te ondersteunen?


De reden dat die twee weken niets deden was niet omdat het een te lage dosis was, maar omdat zweren op die plek, hindgut ulcers, heel moeilijk helen met enkel omeprazole. Sucralfaat is áltijd nodig dan. :j Mijn dierenartse zei het ook, dat dat de reden was dat ik toen geen verschil zag. Word wel nog fijn, ik ga van de sucralfaat een pasta moeten maken drie keer per dag en dat binnenspuiten. :(:) Dat zal de maagwand beschermen, en niet gewoon de zuurtegraad omlaag halen, aangezien dat niet genoeg is.

LindyH schreef:
Fijn dat je het nu weet!


Inderdaad! :D Alles is besteld, nu nog haar in de tussentijd helpen :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:24

mijn post was niet meer van toepassing :)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:02

Dus toch, goed dat je wel gestaan hebt op maagonderzoek, DA's kunnen behoorlijk blind zijn helaas.
Wordt dus een lange kuur en 2x dag medicijnen, want de sulcrafate en de omeprazol mogen niet samen gegeven worden. Schijnt trouwens dat de sulcrafate vrij makkelijk gegeten wordt en die mag dacht ik wel nat worden met water, omeprazol niet ivm oplossen coating en vieze smaak (uitgaande van de abler korrels dan).

Hannanas
Berichten: 13019
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:33

Las al ergens dat een hindgut ulcer minimaal 12 weken behandeld moet worden. Soms lees je minimaal 6 a 12. Denk dat klachtafhankelijk behandelen en zeer zeer langzaam met kleine stapjes afbouwen het slimst gaat zijn.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 22:12

Ze zal 8 weken behandeld worden, in volledigheid :) De dierenartsen in de kliniek hielden geen rekening met afbouwen oid, en die gaven gewoon vier weken aan. Ik ga voor de 8 in samenspreking met mijn eigen dierenarts en eigen opzoekwerk ivm glandulaire zweren.

Ze zal de sucralfaat (van Abler) zelfs drie keer per dag krijgen omdat ze 570 kilo weegt en er dan de meeste kans is dat haar maag 24/7 beschermd is.

Tamary, inderdaad! Veel mensen die van de sucralfaat dus ook een pasta maken en zo inspuiten. Mijn merrie heeft de neiging netjes rond de korrels te eten die ze niet lekker vindt, dus dat gaat ook geen sinecure zijn met de omeprazole, zoals altijd. :P

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:08

De korrels van Abler zijn echt heel klein, knap als ze daar omheen eten. Zelfs mijn super kieskeurige paard eet ze gewoon met haar muesli mee op.

Ik heb daarmee een lange kuur gedaan, 1 maand 4 zakjes, 1 maand 3 zakjes, 1 maand 2 zakjes en 1 maand 1 zakje. In overleg met de DA zijn wij dit blind gaan doen op basis van de klachten. Na deze kuur waren de klachten (singelnijd, kribbebijten) voorbij en zijn ook nooit meer terug gekomen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 13:00

Supergoed om te horen! Ik ben op zich wel blij dat ik het zeker weet nu, zeker omdat het verschil in gedrag zo extreem was. Ze heeft eergisteren sucralfaat gekregen in de kliniek, en het was duidelijk aan haar rug en kleur te zien (en haar 'wakkerder' semi-verschieterig gedrag en rustige houding op de trailer) dat het al meteen effect had. Dus we zitten zeker snor met de sucralfaat! Ik ga ze tijdens het wachten op Abler Goudsbloem bijvoeren om haar toch al iets te kunnen ondersteunen :)