Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:48

Ze kalmeert, hinnikt eerst, en kalmeert dan ook weer. Bijna geen gebrom meer.
Net stonden we te grazen, en liet ze zien dat ze al weer hengstig (als in cyclus) begin te worden, 2 weken na de operatie... Best wel snel toch, dat herstel?
Stalrust gaat prima.

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:24

Oh fijn dat ze zo goed gaat!!!
Grappig dat ze alweer hengstig lijkt te worden! Tet heeft dat nog niet en die is in april geopereerd.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:23

Helaas kan ik me hier ook melden. Kwamen er vrij laat achter, denk ik.

Vorig jaar zomer kregen we te horen dat stalling ermee stopte per 1 december. Wij hadden snel nieuwe stalling gevonden en zouden daar ook 1 december heen gaan. Maar veel stalgenoten gingen eigenlijk al meteen weg en bleven natuurlijk weggaan de maanden erna, waardoor het enorm onrustig was in de kudde en op stal. Ze heeft altijd licht last gehad van verlatingsangst, maar dat werd steeds erger. Op nieuwe stalling was er niks mee te beginnen, we zaten ook nog midden in de revalidatie van check ligament blessure, dus echt fijn stress eruit lopen kon ook niet. Maar ze deed zo raar dat ik toch twijfels had of er niet iets aan de hand was. Weideseizoen begon en hoorde later dat ze ook de andere merries ging dekken.

Pas hadden we controle bij de da en hebben meteen gescand en zat dus inderdaad een tumor. Volgende week wordt ze waarschijnlijk geopereerd. Helaas wel 2 uur met de trailer, maar vaste da zit al op 1,5 uur en die heeft veel vertrouwen in die da dus gaan we daarheen. Klinieken hier in de buurt hebben wij slechte ervaringen mee.

Vind het wel heel spannend, het leek nu nog klein genoeg om via de flank te doen, maar moet voor de operatie nog gecontroleerd worden. En zo klein klonk het niet := Maar het zou fijn zijn om mijn eigen paard weer terug te krijgen. Nu schreeuwt ze enorm, is vreselijk schrikkerig tot in paniek als ze paarden hoort maar niet ziet en is niet zoals ze normaal is met andere paarden. Veel korter lontje ook en ineens ook veel lastiger aan de hand. Het is altijd een hele zelfverzekerde (dominante) en relaxte merrie geweest, die eigenlijk enorm braaf was en 1 keer in het half jaar even weer regels moest weten. Nu probeert ze continu van alles, over mensen heen lopen, paarden wegjagen, steigeren en noem maar op. Zij is wel elke keer hengstig, juist veel vaker, duidelijker en langer als normaal.

Vond het wel fijn om dit topic te lezen, maar vind het dood eng. En echt enorme tegenvaller, zijn nog niet normaal aan het rijden maar wel eindelijk gewoon weer drie gangen, maar geen zijgangen nog. En nu weer dit waardoor we er weer uit liggen. Hebben geregeld op stal dat ze een stukje afzetten jn het land ter grootte van een box, want zij kan niet op stal blijven als de rest naar buiten gaat. Dan breekt ze letterlijk de stal af en blesseert zichzelf. Maar door andere blessures weet ik dat ze dan buiten wel rustig is en niet gaat rennen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:22

Veel sterkte, ik kan je wel geruststellen , voor de meeste klinieken is tumoren op de eierstok een routine operatie. Mijn merrie is echt op de tafel geweest en bij haar was de tumor de grootte van een grapefruit. Ze is nu 24 en zij is op haar 10de geopereerd bij de Lingehoeve, voor ons ook een hele rit vanuit de Randstad.
Het herstel ging voorspoedig en zonder problemen en ik ben na 6 weken weer rustig op gaan bouwen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:59

Lingehoeve was onze standaard kliniek eerst, ook vanuit randstad. Tot mijn Da naar smdc jn heesch ging, dus daar gaan we nu altijd heen. := Nu gaan we naar via nova in Belgiƫ, maar voor vertrouwen in een arts maakt afstand niet uit. Bezoeken wordt lastig, maar klinieken hier in de randstad heb ik geen fijne ervaringen mee en dan laat je je paard toch lastiger achter

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:10

Ik woon niet meer in Nederland, maar de klinieken in de Randstad zou ik ook niet meer naartoe gaan.
Jouw da uit Heesch heeft mijn merrie onderzocht toen bij de Lingehoeve. Ik vond zijn directe manier en duidelijkheid heel fijn en gaf me veel vertrouwen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:19

Precies! Ik herken het precies wat je zegt :j

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:22

Oh wat vervelend dat jouw merrie ook een eierstoktumor heeft. Haar gedrag klinkt volledig als Binti. Mijn ervaring met Bodegraven was qua verzorging goed, qua communicatie was het wennen dat ze alleen communiceren als er ECHT iets te melden is.

Binti is nu 5 weken terug, en sinds een week of 2 weer volledig zichzelf (is een paar weken op 70-80% blijven hangen). Staat ook weer bij haar vriendin in het land. Is nog wel paar weken geleden een week flink geblesseerd geweest, waarschijnlijk met opstaan in stal (nieuw vlas is glad), maar dat was met een week weer okee.