[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:31

Topic gelezen en filmpjes bekeken.. ik denk helaas echt dat dit paard wel bevangen is.. helaas heb ik er zelf ervaring mee en zou toch foto's laten maken.. sterkte met je dier.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:09

Jeejtje die is hardstikke bevangen!! -O-

En als ik die nek zo zie is dat ook niet zo gek..
Zou echt naar je dierenarts luisteren, of een andere zoeken desnoods en foto's laten maken en zo snel mogelijk pij stillers erin!

Ik heb er zelf 1 staan die chronische bevangen is, en Durf er eigenlijk mijn handen voor in het vuur te steken..

Daarbij zit het gras momenteel door de droogte bomvol Suikers! Ookal zou je zeggen van niet..
Dus direct van het gras af, en enkel op hooi zonder krachtvoer met pijnstillers.

En heel eerlijk met zo Dikke Kap op zijn hals, zou ik hem ook niet meer terug laten op de wei..

Dit berichtje is echt niet gemeen bedoeld, maar ik hoop echt dat je onze reacties sirieus neemt..

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:27

Dit is voor mij ook heel erg hoefbevangen.
Ik zie mijn merrie hier 6 jaar geleden ook nog zo rondstrompelen :\
Heeft volgens mij niks met ataxie te maken. Als een paard zo'n pijn in z'n voeten heeft, gaat het lijf alle kanten uit.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:28

Kan een atactisch paard ook bevangen raken?
Want dat is wat ik zie. Sterkte TS. En vooral: sterkte, pony van TS.

Anoniem

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:35

Wat ik me nog afvroeg: het zou best kunnen dat de pony atactisch is en artrose heeft, misschien zelfs uitvalsverschijnselen daardoor, maar ze kunnen ook nog steeds bevangen worden, zeker als ze zo obees zijn. Helaas heeft elk paard een ander stofwisselingsmechanisme: bij mij op stal zijn alle paarden dik bespierd terwijl ze vrijwel alleen maar hooi krijgen, maar de mijne moet ik volplempen met extra eiwitten om er ook maar iets van spier op te krijgen. Je kunt dus niet zeggen dat aangezien alle andere paarden genoeg eiwitten uit het hooi halen, mijn paard dus ook genoeg eiwitten binnenkrijgt en zijn probleem dus iets anders moet zijn.

Ik heb het filmpje nog eens teruggekeken omdat ik net bij een Shet was die zwaar bevangen is, en wat heel typisch is aan een bevangen paardenloopje is dat ze hun voorbenen niet gewoon diagonaal naar achteren kunnen duwen; ze zetten de voorhoef voor zich neer en zodra het been verticaal staat zetten ze hem weer naar voren. Ze kunnen hun voorbeen niet normaal naar achteren duwen omdat ze dan druk op de hoefwand bij de teen krijgen, en dus zetten ze hem steeds voortijdig naar voren.
Deze shet liep trouwens ook met de achterbenen gekruist in een poging om de voorbenen te ontlasten en wiegde van links naar rechts op de voorbenen als hij op een stevige ondergrond moest staan.

Natuurlijk is het altijd mogelijk dat er iets veel exotischers aan de hand is, maar in tegenstelling tot wat je in je eerste berichtje schrijft ('hij heeft geen (merkbare) pijn') zie ik een paard dat met erg veel pijn beweegt, en waarbij alles zowel in de beweging van de achterbenen als de voorbenen gericht lijkt op het zoveel mogelijk ontlasten van de tenen van de voorhoef. Een simpele rontgenfoto kan jou maar vooral ook je paard zoveel pijn en ellende besparen - ook als hij niet niet blijkt te hebben, want dan kun je nog efficienter en dus sneller op zoek naar hoe je hem wel zo snel mogelijk pijnvrij krijgt.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:39

Dit ziet er inderdaad uit als hoefbevangenheid. Zeker gezien die dikke manenkam in combinatie met dat loopje en pijnlijkheid bij visiteren. Dit lijkt niet op iets ataxisch. Dit is een pony met hele zere voeten.

Ik zou zo snel mogelijk een foto laten maken als je de diagnose van je dierenarts niet gelooft.

Overigens als je pony wel hoefbevangen is moet je zo snel mogelijk met medicatie starten en van de wei halen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:46

Ook ik vind het vermoeden van hoefbevangenheid niet raar, zou ook mijn eerste gedachte zijn.

Neemt niet weg dat atrose en ataxtie niet aanwezig (kunnen) zijn.

Als je geen vertrouwen in deze da hebt, waarom laat je geen andere da komen (liefst met mobiele röntgen apparatuur) voor second opinion?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:48

Hoop heel erg dat Ts naar iedereen luistert en het advies van de dierenarts gaat opvolgen maar ben er bang voor....

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:50

Hoefbevangen is zeer aannemelijk, de wijze waarop het dier loopt en daarnaast is het dier moddervet.

Dit dier heeft met spoed medische zorg nodig ( en inderdaad buut of metacam). Ik vind jouw instelling eigenlijk nog het meest zorgelijk, je denkt blijkbaar dat je alles beter weet, maar ik vind dit pure dierenmishandeling.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:56

Ten eerste veel sterkte gewenst!
Helaas ook ervaring mee bij onze Shetlander.
Niet in voorhand maar in achterhand, hij was ook 19.
Toen eenmaal bekend was dat hij atactisch was, was het helaas snel voorbij.
Ging op een gegeven moment liggen en wilde niet meer overeind.
Beste had er al duidelijk wat langer geen zin meer in, at ook slecht.
Toen in laten slapen .

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:19

Careri18 schreef:
Hoefbevangen is zeer aannemelijk, de wijze waarop het dier loopt en daarnaast is het dier moddervet.

Dit dier heeft met spoed medische zorg nodig ( en inderdaad buut of metacam). Ik vind jouw instelling eigenlijk nog het meest zorgelijk, je denkt blijkbaar dat je alles beter weet, maar ik vind dit pure dierenmishandeling.

De stelling in de openingspost dat dit paard geen merkbare pijn zou hebben -O-

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:56

|( , ik vind hem behoorlijk triest. ik heb koper prive berichtje gedaan, en aangeboden haar en peerd op te halen om naar evt kliniek te gaan. misschien nog niet gelezen ( of ????? , ik wacht het ff af )

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:17

Ik zou toch 99 procent zeker zeggen, hoefbevangen. Een middel als bijvoorbeeld Novacam kan misschien veel voor je paard doen, ik zou echt hier goed gaan behandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:57

Doordat ik vandaag een hoefbevangen pony tegenkwam die precies zo liep als de pony in deze filmpjes en ik veel verkeerde en achterhaalde ideeen over hoefbevangenheid tegenkom in de posts hier van de ts, wil ik toch even duidelijk maken hoe hoefbevangenheid in werkelijkheid werkt:

- Het idee 'als de pony die het vaakst hoefbevangen is nu nergens last van heeft, dan kan een andere pony het nu dus ook niet hebben'.
Nee: Paarden zijn individuen, en individuen hebben allemaal een andere stofwisseling, spijsvertering, hormonaal systeem en noem maar op. Ik heb normaal gesproken een gevoelige huid, mijn moeder heeft nooit ergens last van. Ik probeerde een nieuwe huidcreme en die beviel goed. Mijn moeder kreeg vuurrode uitslag op haar gezicht. Dat kan dus niet aan de huidcreme liggen? Jawel: mijn moeder kan allergisch zijn voor dat ene wat in die creme zat, maar het is ook goed mogelijk dat haar systeem jarenlang vanalles kon incasseren, maar nu gewoon een grens heeft bereikt. Dat heeft dus niets te maken met een specifieke aanleiding, maar alles met een emmertje dat na zoveel jaren vol zit en overloopt. Hoe ouder de mens/pony, hoe voller de emmertjes zitten en hoe minder incasseringsvermogen ze hebben. Als de suikerhuishouding jarenlang onder druk is gezet door verkeerd voeren met alle suikerschommelingen die daarbij horen, dan kan dat er op latere leeftijd voor zorgen dat een pony al insulineresistentie of hoefbevangenheid krijgt van de schommeling tussen hooibeurt/geen hooi, of zelfs al van de eenzijdigheid van alleen hooi, of het feit dat de pony een deken draagt. Een jong, gezond paard dat 24/7 een deken op heeft kan heel veel compenseren door bijvoorbeeld vitamines zelf aan te maken in ongunstigere omstandigheden, maar een oud paard kan ineens een ernstig gebrek aan vitamines krijgen doordat dat zelf-maak-systeem niet meer goed werkt. En dan krijgt je paard 'ineens' een gebrek terwijl hij al 20 jaar exact hetzelfde eet...

- Als een pony nooit door slecht voer hoefbevangen is geweest, dan wordt hij het ook nooit als hij nu alleen op hooi leeft.
Nee: van hoefbevangenheid werd vroeger gedacht dat het door eiwitten kwam. Sinds een jaar of tien worden eiwitten niet als meer de boosdoener gezien, maar suikers, vooral fructaan in gras. Een paar jaar geleden is men echter nog verder gaan kijken naar hoefbevangenheid, mede doordat veel paarden die alleen nog maar hooi krijgen en op een paddock wonen alsnog 'onverklaarbaar' hoefbevangen werden. Inmiddels is de wetenschap alweer een stap verder: hoefbevangenheid wordt niet alleen veroorzaakt door voer, maar ook door hormonen, in het bijzonder de seasonal rise. Je kunt een paard elke dag hetzelfde plukje hooi geven en hij kan alsnog HB raken als zijn hormoonsysteem kapot is. Bij paarden die zo enorm obees zijn geworden en zo'n uitbulkende kap op de nek hebben weet je al 100% zeker dat zijn hele hormoonsysteem naar de knoppen is gegaan doordat al die vetbulten hun eigen hormonen af beginnen te geven. Dat is het grootste probleem bijvoorbeeld met cushing- en insulineresistente paarden, niet dat ze bij een verkeerd dieet zo snel vetpockets krijgen, maar dat die vetpockets vervolgens hormonen gaan produceren die door het hele lichaam voor ontstekingen zorgen, onder andere in de hoeven.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat de pony hoefbevangen is - daarvoor heb je echt een dierenarts nodig - misschien dat er een dubbele hoefzweer is of te dunne zolen of iets anders, maar het leek me wel handig om even de hier genoemde denkfouten over hoefbevangenheid te ontkrachten.


Even kort een reactie op dit filmpje:
- de pony heeft aan de voorkant enorm lange tenen. Waarom is dat zo? Dat is bij paarden met artrose of ataxie al erg onhandig en kan het ziektebeeld zelfs verslechteren (in plaats van dat ze de natuur zijn werk kunnen laten doen in het afrollen moeten ze als het ware over de teen heen stappen), maar bij hoefbevangenheid is dit helemaal extreem pijnlijk.
Ik weet niet of je bijvoorbeeld door de vakantie teveel tijd tussen de bekapbeurten hebt laten vallen of dat je bekapper slecht werk levert, maar die teen moet er in beide gevallen zo snel mogelijk af.
Zelfs als je paard echt atactisch blijkt: het paard van een vriendin had serieuze ataxie (vastgesteld met rontgenfoto's, symptomen in de achterhand coordinatie) en na een paar jaar ging het opeens snel slechter. Nieuwe foto's gemaakt maar daarop was niets te zien, en uiteindelijk zijn ze naar de hoeven gaan kijken. Die bleken al een jaar door de nieuwe smid van stal te zijn gedaan en die was erg fan van hoge hoeven met lange tenen bij dressuurpaarden. Een andere bekapper heeft de hoeven bekapt zoals ze hoorden te zijn en daarna liep het paard weer als vanouds. Wat een verslechtering van de ataxie leek (ze dachten zelfs aan inslapen) bleek gewoon verslechtering door slechte hoeven te zijn. Met deze hoefvorm doe je geen enkele pony plezier.

- de pony loopt hier op een wei. Er staat 'geen gras' op zoals je schrijft, maar juist dit soort grasstompjes zijn het allergevaarlijkst voor obese paarden zoals deze.

- als een paard zo slecht loopt op harde ondergrond, zet hem dan op een zachte ondergrond. Hoefbevangen/slecht bekapte paarden huilen bijna van opluchting als ze hun hoef niet meer over een harde ondergrond om hoeven te knakken, en atactische paarden/paarden met artrose hebben sowieso minstens de helft van de dag een stevige maar zachte bodem nodig, zeker als je weet dat ze niet meer durven te gaan liggen. Dat betekent namelijk over het algemeen bang zijn voor de pijn en het ongemak van weer omhoog komen, en een zachte bodem verzacht de klap, mocht hij ongecoordineerd omhoog komen of zelfs vallen. Kun je paard niet op een zachte paddock of in een bak zetten?

- en voor de rest wat de rest ook zeg: zet je persoonlijke fascinatie voor homeopatische middeltjes, alternatieve behandelingen en voedingssupplementen even in de ijskast, en bel een dierenarts en een hoefsmid/bekapper - en als die op vakantie zijn dan bel je er nog 10, want dit paard verkeert in acute nood. Want zelfs al zou je hem nu direct op zachte, stevige ondergrond zetten en hem correct op de voeten laten zetten, en zelfs al blijkt het géén
hoefbevangenheid: met elke pas die je hem op deze manier laat zetten maakt hij zijn lichaam (en de artrose en de ataxie en de toch al beschadigde werveltjes) steeds verder kapot.
En dat doet hij nu dus al twee weken.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 01:28

Ook ik kom me even mengen.
1.. deze pony is veel te zwaar!
2.. Ik vermoed dat deze pony hoefbevagen is als ik het toppic lees en de filmpjes even bekijk.Ik been geen da etc maar dat is mijn mening.
Verder heb ik wel ervaring met ataxie. Ataxie uitte zich bij mijn haflinger heel anders dan dit filmpje. Die van mij was binnen twee dagen compleet van de wereld af en ik heb daarom ook besloten om hem naar de eeuwige groene weides te sturen.. ;(

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 01:44

Op de filmpjes zie ik ook eerder pijn ipv ataxie.
Ataxie is meer zwalpen, tactfouten, op hun eigen voeten trappen, verlies van evenwicht, een achterhand die de voorhand niet volgt... Een paard dat ahw dronken lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 02:02

Even met quotes aangezien die in de vorige post helaas vernaggeld zijn geraakt: >;)

Koper schreef:
Hij heeft geen (merkbare) pijn (...)
Mijn stalgenoot belde op dat hij op 3 benen stond en de buren, die 'm een kwartier daarvoor nog gezien hadden, hadden er niets raars aan gezien. Geheel in stijl want mijn paard is nou eenmaal een drama queen.


Als je schrijft dat je paard geen pijn heeft en dat hij gewoon een drama queen is, besef dan dat de basisexpressie van stress en pijn bij paarden kauwen en likken is, en dat jouw drama queen dit op beide filmpjes tijdens het strompelen non stop doet. Dit is ook niet meer een ontspannen 'ik heb wat lekkers gegeten en ik kauw na' kauwen, maar duidelijk stress/pijn kauwen met een verstrakt gezicht en stijve kaken.

Edit: met het wegvallen van de quote viel ook een ander stukje tekst weg uit mijn vorige post: paarden krijgen dus geen hoefbevangenheid van dekens dragen, zoals er nu wel in mijn vorige post staat. :+
Wat er had moeten staan; paarden kunnen jarenlang hun systeem belasten met onnatuurlijke/onhandige zaken (zoals bijvoorbeeld dekens, duidelijk gescheiden voerbeurten, wonen op een zandpaddock of juist kort gras, stof) omdat een jong, gezond lichaam dan in zekere mate kan compenseren, maar als het lichaam ouder wordt, kan het dat steeds minder goed compenseren. Dan kan je paard zomaar ineens de symptomen van een vitamine D gebrek krijgen. Dat klinkt heel onlogisch, want het paard heeft al jaren 24/7 een deken op en nu 'ineens' krijgt hij een gebrek, maar dat heeft alles te maken met het feit dat het lichaam naarmate het ouder wordt steeds slechter wordt in het omzetten van zonlicht naar vitamine D, net zoals een paard dat altijd slank is gebleven op gras ineens vetbulten krijgt en 'ineens' insulineresistent is. Dat jij niets aan het dieet van je paard verandert betekent niet dat zijn lichaam niet verandert.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 07:44

sassefras schreef:
|( , ik vind hem behoorlijk triest. ik heb koper prive berichtje gedaan, en aangeboden haar en peerd op te halen om naar evt kliniek te gaan. misschien nog niet gelezen ( of ????? , ik wacht het ff af )

Lief van je!!! Ik hoop dat TS gebruik maakt van je aanbod want ik schrik erg van het feit dat dat de pony geen medische zorg krijgt en zichtbaar heel veel pijn heeft. Aan de hand van het filmpje, de enorm dikke manenkam en dat de hoeven gevoelig zijn met visiteren ga ik ook uit van hoefbevangenheid. Mijn shet is midden in de winter van schraal hooi bevangen geraakt. Hij had cushing. Hoefbevangenheid kan veel meer oorzaken hebben dan gras. Hoewel Dit landje wel een gevaarlijk landje is.

TS,waarom twijfel je aan je dierenarts die de diagnose hoefbevangenheid?
Als het wel hoefbevangenheid is en jij geeft geen medicijnen heb je grote kans dat je pony nooit meer beter wordt en je hem moet laten inslapen.Ik hoop dat je de ernst van de situatie inziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:17

sassefras schreef:
|( , ik vind hem behoorlijk triest. ik heb koper prive berichtje gedaan, en aangeboden haar en peerd op te halen om naar evt kliniek te gaan. misschien nog niet gelezen ( of ????? , ik wacht het ff af )


TS kan gewoon een dierenarts aan huis laten komen, met mobiele röntgenapparatuur. Dan hoeft t arme beest niet in deze ogenschijnlijk nogal pijnlijke toestand op de trailer. Maar dat doet ze tot nog toe niet helaas.....

Als ik wist waar het beest stond zou ik meteen de dierenpolitie bellen. Ik geloof wel dat ze het allemaal goed bedoelt hoor, dat is het niet, maar soms moeten dieren beschermd worden tegen de goede bedoelingen van hun eigenaar.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:23

Als je verder geen actie wilt ondernemen zorg dan in ieder geval voor pijnstilling voor het dier en maak een groot diep modderbad waar het nog enigszins verlichting kan vinden. Ik vind het erg netjes van de dierenarts dat je de dierenpolitie nog niet op de stoep hebt. Want dit paard niet behandelen is mishandelen. Je paard heeft veel pijn. Ben je zelf wel helemaal o.k.? Als dat niet zo is zoek dan een ervaren paardenmens in je omgeving en laat die de zorg van je overnemen of bel de dierenbescherming met die vraag. Zo kun je niet doorgaan met dit paard. Echt niet.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:24

Ik krijg de kriebels van dit hele topic...

Je gelooft de dierenarts niet en opent dan een topic met als titel 'atactisch paard' en beweert dat jouw paard artrose in zijn halswervels heeft. Maar je zegt geen foto's te willen/kunnen laten maken. Hoe kom je daar dan überhaupt bij?
Indien jouw paard echt atactisch zou zijn door artrose in de halswervels, dan zou hij op alle 4 benen atactisch moeten zijn... (Misschien weet de homeopaat/osteopaat dat niet?? Die missen soms wel eens wat medische achtergrond, daarom dat je een dier met echte problemen eerst laat behandelen door een dierenarts en dan verder kunt ondersteunen met homeopathie/osteopathie)

Dan zijn er nog andere zaken, van Meloxicam (NSAID) worden paarden echt niet hoefbevangenheid, dat is mogelijk bij SAID's (prednisolone etc)
Dus stap even af van al dat kruidengedoe (waar ik zeker wel voorstander van ben, als ondersteuning maar niet als 'cure') en geef dit paard aub de nodige behandeling en medicatie...

Voor de rest denk ik dat xyzutu2 het allemaal super duidelijk en goed heeft verwoord! Hopelijk zijn haar posts verhelderend :)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:38

Ben bang dat Ts zich niet meer laat zien in dit topic. Zo is het al eerder gegaan als Ts tegen gepraat wordt. Heeft nog al een duidelijke mening en alleen haar waarheid is de juiste.
Dit hangt echt tegen mishandeling aan om je paard de broodnodige zorg te onthouden.
Er zijn heel hard pijnstillers nodig .

En ergste is dat Ts er waarschijnlijk van overtuigd is dat paard lief de beste zorg krijgt die er is...

Hopelijk wordt aanbod van sassefras aangenomen en kan paard lief naar de kliniek

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:54

Ik zie op de filmpjes mijn pony lopen....mijn shet had cushing en kreeg daar prascend voor. ook was hij al eerder hoefbevangenheid geweest en aan de zware kant ondanks het enkel staan op zand met goed hooi.
Op een zeker moment ging ook hij zo lopen en ben ik weer medische wereld met hem ingegaan. Ontstekingremmers, bloedverdunnende, pijn medicatie (bute, in grote hoeveelheid voor een shetje maar anders kwam hij de dag niet door), voetjes vaak koelen, modderplekken etc. Hij stond nog maar de hele dag op 1 plek,liep zo weinig mogelijk en als hij liep liep hij zoals jouw pony. Als hij ging liggen kwam hij nauwelijks meer overeind,wij hebben hem een aantal keer echt overeind moeten helpen omdat het hem niet meer lukte,ook s nachts....
Uiteindelijk is hij nog op vanalles getest qua bloed, zijn er meermaals foto's gemaakt hier in de stal om hoefkantrling of andere problemen aan de onderbenen en hoeven in kaart te brengen. Meermaals contact gehad over alle uitslagen met 2 klinieken (verliep via mijn dierenarts natuurlijk). Uiteindelijk nog als laatste optie geprobeerd de druk op de hoeven verder te verlagen door een apart ijzertje dat zijn teen vrij zou zetten,heel vervelende behandeling maar laatste strohalm. Dus gedaan. Helaas ook hierbij weinig verbetering.
Uiteindelijk bleek hij tumorgroei te hebben bij de hypofyse, druk op de zenuwbanen naar zowel voorhand maar vooral achterhand wat zijn moeilijke lopen verklaarde (atactisch stacato loopje).
Toen was het klaar en wist ik dat we hem er niet doorheen konden krijgen, dat we dit niet konden winnen. Ik heb hem laten gaan,pas 11 jaar was hij.
Wel is er continu gewaakt dat hij geen of weinig pijn had, heeft hij alle ondersteuning van ons gekregen om het hem zo makkelijk en fijn mogelijk te maken en hebben we medisch gezien ook alles voor hem gedaan. Ik kon echter zijn lijden maar heel moeilijk aanzien,maar zolang er mogelijkheden waren hem te verbeteren wilde ik hem wel die kansen geven om hem bij ons te kunnen houden.

Alsjeblieft,probeer objectief naar je pony te kijken en onderzoeken geef hem de hulp die hij zo hard nodig heeft. Hij heeft enorme ongemak nu en daar kun en mag je je ogen niet voor sluiten.
Laat op stal foto's maken en bloedtesten etc. Dan weet je mogelijk al meer.
Succes en sterkte....

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:05

Hoefbevangen of niet, ik schrik er van dat je je paard met duidelijke pijn al 2(?) weken zo laat lopen..

Ik zou de dierenarts er vandaag nog bij halen voor foto's en bloed, snap aan de ene kant wel dat je je paard zo niet op de trailer wilt maar beter even een vervelend ritje op de trailer (evt. licht verdoofd) dan langer met deze pijn rond lopen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:11

_Nero schreef:
Hoefbevangen of niet, ik schrik er van dat je je paard met duidelijke pijn al 2(?) weken zo laat lopen..

Ik zou de dierenarts er vandaag nog bij halen voor foto's en bloed, snap aan de ene kant wel dat je je paard zo niet op de trailer wilt maar beter even een vervelend ritje op de trailer (evt. licht verdoofd) dan langer met deze pijn rond lopen.


Dierenarts kan de foto's en bloedtesten gewoon aan huis afnemen, hiervoor hoeft ts niet met paard en trailer op pad. Probleem opgelost, alleen nog de bereidheid dat te willen/moeten doen voor het paardje...