Knie slaat op slot, maar anders als meestal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
39mariska

Berichten: 5
Geregistreerd: 28-07-15
Woonplaats: limburg

Knie slaat op slot, maar anders als meestal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 13:15

Ik heb een jong paard gekocht vorig jaar toen hij net 3 was. Toen zag ik al dat zijn knie aventoe vast klikte, maar hij klikte ook meteen weer los. En aangezien ik het eerder en erger heb gezien maakte ik me niet meteen druk. Nu is hij 4.
Wat me al meteen opviel was dat bij de meeste paarden de knie op slot slaat wanneer hij een pas vooruit wilt doen, en dan moet je hem achterwaarts duwen dan springt de knie los. Bij die van mij is het net anders om, waneer hij een pas naar achteren zet, slaat hij op slot.
Nu was ik bang om hem van de winter op winterstalling te zetten omdat je vaak ziet als paarden met op slot slaande knieƫn te lang stil staan het juist erger wordt, maar zelfs toen het zo gevroren had en hij niet veel op de paddock kon was het niet erger geworden. Het leek zelfs minder te worden. Ik reed of longeerde hem gemiddeld 3 tot 4 x per week en maakte ook aventoe een sprongetje en een klein buitenritje.
Nu staat hij terug op de zomerweide waar hij 24 uur per dag buiten loopt. Hij heeft 2 maanden pauze gehad en het bleef het zelfde met zn knie, aventoe op slot slaan maar ook meteen weer los.
Nu ben ik weer begonnen met rijden maar we hebben geen bak aan de weide dus ik maak zon 3 tot 4 keer per week een buitenrit met hem over asfalt, boeren paden en soms een klein bospaadje. We wonen in Limburg dus ook wat heuvelachtig. Heel aventoe rijd of spring ik hem in de weide op een kaal grasstuk maar dat is sporadisch omdat de bodem voor mijn gevoel te hard is.
Nu is zn knie alleen maar erger geworden, soms slaat die vast en sleept hij het been echt even mee.

Ik heb het al met 2 DA's besproken. Een toen ik hem net had, hij zei, zoals ik zelf ook dacht, dat hij er wel overheen zou groeien en met trainen zou t beter worden. En ja binnendoor bekappen. Dat heb ik ook laten doen.
De ander pas geleden, zij zei het zelfde en binnendoor bekappen of beter ook beslaan. Dus ik heb hem vierkant laten beslaan en achter binnendoor maar niet te veel in 1x.

Maar nu is het dus erger geworden. Iemand ervaringen hiermee?

Ik heb 2 andere paarden gekent met het zelfde probleem, waarvan een veel erger als de mijne was. Maar dan wel gewoon zoals bovenaan beschreven dat de knie op slot gaat in een voorwaartse beweging en los gaat wanneer hij achterwaarts gezet wordt.

Ik voer mijn paard voldoende en goed voer. Ook heeft hij verschillende supplementen gekregen om de spieropbouw te bevorderen en goede botten en gewrichten zoals Elomin poeder en Body Builder van Meijten.

Wie weet hier raad mee?

Groetjes Mariska

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Knie slaat op slot, maar anders als meestal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:21

Ik ken inderdaad ook alleen de variant van voorwaardes beweging.
Dat paard is inderdaad door training beter geworden.
Heeft er als 3 jarige last van gehad. Met goed trainen is dit na 6 weken eigenlijk ook nooit meer terug gekomen.