Daarom ben ik nieuwsgierig wat, hoeveel en wanneer Bokt sport(ieve )paarden voert. Vezels, brok, graan, olie? Wat en hoeveel dan precies en waarom? Voor/na de training? En niet onbelangrijk: voor wat voor training en aan wat voor paard?
Mijn IJslander kreeg naast vrijwel onbeperkt voordroog al een vitaminekorrel, magnesium en 50 gram (gemicroniseerd) lijnzaad vermengd door een handje slobber, alles graanvrij en zetmeel- + suikerarm.
Sinds begin dit jaar hebben we de training opgebouwd tot nu 5-6 keer per week, buitenritten van 15-30 km afgewisseld met een uurtje dressuur. Dit om de laatste overtollige kilo's kwijt te raken en conditie op te bouwen voor endurance.
Hij krijgt er nu ook wheypoeder (snel spierherstel), elektrolyten (zelf gemengd, maar hij eet het slecht dus daar moet iets anders voor komen) en sinds vorige week een halve kg gemengde haver bij in de vorm van Havens Kentucky lite E.
Dat laatste voor net wat extra energie en kracht/explosiviteit. Hoewel het relaxte ook wel echt in zijn karakter zit, lijkt hij hier toch al wat scherper op te worden.
In overleg heb ik voor haver gekozen om eerst te proberen met het oog op die laatste vetjes.
Voeren doe ik in gedeeltes: voor het werk een klein beetje Kentucky Lite en al de rest na het werk. Met het voermoment ben ik nog aan het testen wat het beste werkt.
Ik ben heel benieuwd naar andere voerschema's en redenaties erachter!