Bomenallergie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliexd28

Bomenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 12:02

Na maaanden lang bezig te zijn geweest met onderzoeken bij mijn paard voor zijn headshaken, is er nu uiteindelijk een bomenallergie uitgekomen. Zijn er hier mensen met paarden die dit ook hebben? Hij heeft geen allergie voor gras of insecten, echt puur voor bomen met name de berken. Het enige wat ik gek vind is dat mijn paard in de herfst en winter net zo erg schudt als in de zomer. Is dat normaal bij een bomenallergie? We geven hem nu medicijnen en hebben hem van stal verplaatst naar een plekje waar geen berkenbomen staan. Het schudden is alleen nog niet meteen weg, hopelijk gebeurt dit wel als we hem wat tijd hebben gegeven.

De dierenarts dacht een lange tijd aan de aangezichtszenuw, maar nu eruit is gekomen dat hij een bomenallergie heeft, stelt ze dat vast als oorzaak. Maar nu vind ik het dus wel een beetje gek dat hij het in de herfst en winter net zo erg doet..

edit: Alle andere oorzaken zoals gebit, rijtechnische problemen, harnachement, etc. is al uitgesloten.

KarmaChansy

Re: Bomenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:06

Nathaliexd28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 12:43

Bedankt voor je reactie! Ohh dan zou het toch wel gek zijn dat dat dan de enige reden is van het headshaken... Een netje heb ik inderdaad ook geprobeerd maar lijkt helaas niet veel te doen bij hem

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:00

Het kan natuurlijk ook en/en zijn.
Bij mijn paard merk ik dat hij door pollen overgevoelig is op zijn neus en daardoor ook reageert op wind/zon/stof. Maar inderdaad wel alleen deze maanden.

Een vliegenkap met lange neusflap werkt bij hem beter dan alleen een neusnetje.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:11

Is allergie voor gras ook uigesloten? dat kan ook natuurlijk meespelen

Nathaliexd28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 16:04

Ja, zie bericht ;)

Mijn paard lijkt idd ook gevoelig voor regen en wind, maar dit was dus in de winter al zo... Hopelijk speelt de zenuw niet ook een rol erbij

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:16

Mijn paardje is allergisch voor bepaalde graspollen. In de zomer schud ze heel erg, in de winter helemaal niet.
Nu is het wel zo, zij reageert ook op pijn door te gaan headshaken. Toen zij last van de maag had, deed ze het namelijk ook. Ze krijgt hier een supplement voor en dat gaat goed.

Dus dat je paard allergisch is voor bomen, wil helaas niet zeggen dat er niet ook nog iets anders aan de hand is.

Edit: in dit topic vind je heel veel informatie van lotgenoten.
[MD] [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:40

probeer bij imker uit de buurt aan propolis te komen.
dan geef je die van de winter door voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:49

Bij bomenallergie heel erg uitkijken met kruisallergie.
Mijn pony is ook allergisch va berk, en hazelaar,eik.

Ik geef je deze link even
https://www.allergiedietisten.com/kruis ... -syndroom/
En deze
https://www.voedselallergie.nl/over-sti ... cties.html

Goed doorlezen.

Haal alle granen uit het voer, geen fruit ,ook geen wortels appels of wat dan ook.
Soya vrij gaan voeren, liefst lucerne vrij.
Kan zijn dat je winters namelijk wel dat voert en je dier door kruisallergie er van gaat schudden.
Liefst vitaminekorrel zonder toevoegingen.
Geen paardensnoepjes, geen likits, echt even alles er uit halen uit het voer.

Wat heel goed ondersteunend kan werken is zwarte kummel.
Ga zelf even info daarvan zoeken op google
Ik bestel het in duitsland,maar hier kun je het ook vinden
https://www.homeovet.nl/zwart_komijnzaa ... ij_paarden

Succes!

Ohw ja nog vergeten, kennisje van me heeft zo een speciaal magneetje in de manen van haar paard gevlochten en bij dat paard werkt dat enorm goed.
Dus dat kun je eventueel ook proberen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:56

Mijn pony was allergisch voor beuken bomen, maar die ging niet headshaken, die kreeg enorme bulten over zijn hele lichaam die alleen weggingen met injecties. Dat was in de zomer en in het najaar. Het was misschien wel ons geluk dat hij er niet van ging headshaken. Maar hij had er ook last van op plekken waar die bomen niet in de buurt/vlak langs stonden, waarschijnlijk omdat er wel wat door de lucht vloog.

Helaas is hij ondertussen ingeslapen, dus ik heb nooit kunnen proberen of ander voer enzovoorts ook een effect had. Daar waren wij toen nog niet mee bezig (sowieso was dat nog niet zo bekend toen). Sowieso was een bomenallergie wel zeldzaam wat ik toen kon vinden.

Nathaliexd28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 17:59

Heel erg bedankt voor de reacties!!
Ohhh wat goed dat je dit doorstuurt zeg ellepel. Ik gaf in de winter idd luzerne en ook grasmix. Ook zou er wat in het hooi gezeten kunnen hebben. Ik ga alles wat een reactie op zou kunnen leveren eruit halen!

Nathaliexd28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 18:03

MyWishMax schreef:
Mijn pony was allergisch voor beuken bomen, maar die ging niet headshaken, die kreeg enorme bulten over zijn hele lichaam die alleen weggingen met injecties. Dat was in de zomer en in het najaar. Het was misschien wel ons geluk dat hij er niet van ging headshaken. Maar hij had er ook last van op plekken waar die bomen niet in de buurt/vlak langs stonden, waarschijnlijk omdat er wel wat door de lucht vloog.

Helaas is hij ondertussen ingeslapen, dus ik heb nooit kunnen proberen of ander voer enzovoorts ook een effect had. Daar waren wij toen nog niet mee bezig (sowieso was dat nog niet zo bekend toen). Sowieso was een bomenallergie wel zeldzaam wat ik toen kon vinden.

Bij mijn paard zie je verder geen allergische symptomen, vandaar dat we ook lang bezig waren met het uitzoeken waar het headshaken door kwam :/ Wat naar dat je paard is ingeslapen, veel sterkte!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:04

Nou ja mijn pony schudde winters ook en ik kon het nooit plaatsen.
Meest was het op zonovergoten dagen dus dacht ik dat het door de zon kwam.
Tot iemand me er op wees en ik me bedacht dat ik winters veel wortels voerde.
Dus die er af gehaald.
En had het idee dat het toch wel verschil maakte.

Ben zo sober mogelijk gaan voeren, enige wat er nog in gaat is marstall force vitaminebrok.
Beetje subli dieetmix,dat kan hij dan wel hebben(is getest via een holistisch arts met zo'n lecherantenne)
En sinds een 3 jaar is hij eigenlijk schud vrij.
alleen de bloeiperiode van de bomen geeft nog minimaal klachten.

Nathaliexd28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 18:19

ellepel schreef:
Dus die er af gehaald.

Ben zo sober mogelijk gaan voeren, enige wat er nog in gaat is marstall force vitaminebrok.
Beetje subli dieetmix,dat kan hij dan wel hebben(is getest via een holistisch arts met zo'n lecherantenne)

Ja precies. Wat fijn zeg dat hij nu schudvrij is. Zou de reactie op luzerne dan komen door kruisallergie of doordat er bijv berken in verwerkt zijn? De lucerne en grasmix die ik voer heb ik namelijk nagekeken op de ingrediënten en er zit verder niets anders in naast wat lijnzaad en melasse. Maar als het door kruisallergie kan komen dan is het misschien toch verstandig om eruit te halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:34

In de dieetmix die ik geef zit ook lucerne hoor
Een weinig kan mijn pony wel hebben.
Maar gaat meer om granen en wortels enzo.
maar de mijne heeft ook zomereczeem en is overgevoelig voor meer zaken.
Dus vandaar dat ik er wel op probeer te letten.
Maar als in jouw grasmix verder geen aparte toevoegingen zit,dan zou het wel moeten kunnen :j

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:39

ellepel schreef:
Dus die er af gehaald.

Ik snap dat je een vitamine/mineralenbrok bij voert. Gras/hooi is tegenwoordig zo eentonig dat alleen dat niet voldoende is. Maar je ontkomt toch zowat niet aan een graanvrij en fruitvrij alternatief. In marstall force zit bijvoorbeeld weer appelpulp. En als ik één van jou linkjes lees is appel juist één van de dingen waar iemand met berkenallergie heftig op kan reageren. Granen kan ik dan weer minder van vinden. Ik snap het wel hoor en bedoel het niet negatief. Ik wil er alleen mee aangeven dat granen en fruitvrij voeren best moeilijk is voor paarden. En zeker ook omdat veel dingen van uit de humane geneeskunde nu overgenomen worden op paarden. Terwijl dat echt niet altijd zo één op één kan. En dat je bijna na aankomt om toch iets met granen of fruit in het rantsoen van je paard te hebben. Ben namelijk wel benieuwd of er echt een alternatief is wat wel smakelijk is voor het paard, voldoende viaminen en mineralen bevat en toch geen fruit en granen heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:21

Appelpulp?

Oh dat wist ik niet -O-
Stom eigenlijk dat ze dat er dan in doen

Maar het was ook alleen toen iemand het tegen mij zei van goh,kijk daar eens naar.
Misschien heeft jouw pony ook last van kruisallergie.
En via de dieetmix komt er ook nog wel wat naar binnen,maar het is verbeterd nadat ik er beter op ben gaan letten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:39

Nathaliexd28 schreef:
Na maaanden lang bezig te zijn geweest met onderzoeken bij mijn paard voor zijn headshaken, is er nu uiteindelijk een bomenallergie uitgekomen. Zijn er hier mensen met paarden die dit ook hebben? Hij heeft geen allergie voor gras of insecten, echt puur voor bomen met name de berken. Het enige wat ik gek vind is dat mijn paard in de herfst en winter net zo erg schudt als in de zomer. Is dat normaal bij een bomenallergie? We geven hem nu medicijnen en hebben hem van stal verplaatst naar een plekje waar geen berkenbomen staan. Het schudden is alleen nog niet meteen weg, hopelijk gebeurt dit wel als we hem wat tijd hebben gegeven.

De dierenarts dacht een lange tijd aan de aangezichtszenuw, maar nu eruit is gekomen dat hij een bomenallergie heeft, stelt ze dat vast als oorzaak. Maar nu vind ik het dus wel een beetje gek dat hij het in de herfst en winter net zo erg doet..

edit: Alle andere oorzaken zoals gebit, rijtechnische problemen, harnachement, etc. is al uitgesloten.

Ik heb Jones ook laten testen vanwege zomereczeem. Ook bij hem kwam er een allergie voor een aantal bomen uit. Zo uit mijn hoofd onder andere voor berken en populieren. Omdat ook de dierenarts verbaasd was dat er geen allergie voor insecten / muggen uitkwam, is de test nogmaals gedaan. Weer waren het de bomen. Echter, de klachten van Jones komen absoluut niet overeen met de periodes waarin deze bomen allergenen verspreiden. Hij heeft wel eczeem in de maanden dat knutten actief zijn.

Met andere woorden... ik geloof bij Jones geen bal van die bomenallergie, ondanks twee maal testen.