Hoeveel krachtvoer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

Hoeveel krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 07:54

Sinds 6 weken heb ik een 6 jarige haflinger. Hij stond al bij ons op stal en ik heb hem overgekocht, hij stond destijds stil en overdag een paar uurtjes op de paddock. Ik heb hem in een maand tijd op het land weten te krijgen buj een kudde van 6 waarbij ik rustig heb opgebouwd. Momenteel staat hij Gemiddeld 9- 10 uur op de weide daarna paddock met hooi en snachts op stal. Toen ik hem kocht kreeg hij 1/2 muesli en 1/2 biks en dat 2 x p dag. Ik heb dat al snel terug geschroefd naar 1/4 muesli en 1/4 biks. Ik rij hem 5 dgn p week en we zijn opbouwende. Dit omdat hij geen conditie had aangezien er niets mee gedaan was. Ik doe nu 2x p week buitenrit van een uur waarin ik veel stap. En ik les een uur in de week en mijn dochter lest een uur en we longeren 1 x p week. Hij is gem 2 dgn vrij. Op het land is het vnl eten :)
Er is daar ruimte genoeg en hij loopt veel af over de track maar echt rennen en spelen is er deze weken niet bij maar goed de temperatuur is er ook naar.

Ik zit eraan te denken om de krachtvoer terug te zetten op 1/4 muesli, hij krijgt ook een vitaminesupplement en lijnzaad. ( op advies van da). Maar is dit te snel? Dan heb ik hem in 6 weken tijd van 1kilo naar 1/4 gezet maar wel meer gras...hij beweegt meer maar ik wil hem niet te dik hebben. Het werk wat hij nu doet is recreatief. Mijn dochter rijd f6 niveau en ik ben een hobbelruiter. :D

Graag jullie advies
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 04-07-18 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Re: Hoeveel krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:01

Krachtvoer afbouwen kan gewoon ineens. Je kunt volledig van krachtvoer af en over naar een vitamine/ mineralensupplement als je paard voldoende energie haalt uit hooi en gras (en dus een beetje dikkig is / wordt als er óók nog krachtvoer gegeven wordt). Helemaal van krachtvoer af zonder vitamine/ mineralen bij te geven, is met het eenzijdige gras en hooi in NL niet zo aan te bevelen, dan krijg je tekorten en ook daar kunnen ze naast mager ook dik van worden, gek genoeg.

Voor een haf die uitgegroeid is, zou ik makkelijk kiezen voor een vit/min korrel, zoals vitalbix DC, marstall force, equilin.

Mijn vierjarige haf staat nu op een standweide (jaarrond, helaas een standweide, dus gestresst gras), zo'n 10 uur per dag. Daarnaast krijgt ze graszaadhooi (puur vezels, maar zit weinig in verder), en zetmeel-/ suikerarm krachtvoer. In haar geval ongeveer 450 gram happy summer mix van horsefood per dag, plus extra lijnzaadbrok en magnesium op dit moment, daar doet ze het super op. Ik ken natuurlijk jouw paard niet, maar de meeste haffies zullen niet zo'n krachtvoer nodig hebben bij beperkte arbeid en voldoende hebben aan een vit/min korrel.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 08:08

Hij krijgt nu idd marstall van mij maar dat is 40 gram dus dat is niet veel. Daarom dacht ik 1/4 muesli of een klein handje. Ik weet niet hoe rijk ons gras is ik zou dat dan moeten laten onderzoeken. Woon aan de kust en hij eet ook riet wat langs de kant staat. Het land waar hij op staat gebruikte de staleigenaar vroeger om zijn hooi van te maken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:14

Als hij marstall krijgt volgens de richtlijn, dan heeft hij verder geen brok nodig hoor :) Als je twijfelt of het genoeg is, kun je iets meer geven dan de minimum hoeveelheid, ongeveer 15-20% meer dan het minimum dekt de behoefte vaak echt wel.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 08:20

Ja er staat 20-50 gram. Hij kreeg dus in begin door fout van mij 2x 40 en nu dus 2x 25. Gram maar kreeg hij daarbij nog 1/4 muesli en1/4 biks. Omdat hij meer werkt dan voorheen wilde ik het niet meteen stop zetten maar iets zegt mij dat de weidegang en daarna zijn hooi voldoende is voor zijn werk maar goed hij komt van nul (ja een ritje of 1x longeren p week). Ik ga nu wel marstall geven met handje muesli en dan kijken hoe hij erop reageert.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:21

Hij mag flink meer marstall force dan 40g hoor, in mijn ogen is de correcte dosering 30g/100kg lichaamsgewicht. Dus in zijn geval zo'n 120-150g. Dan zit je met alles op of boven de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van het CVB of NRC (2 voedingsrichtlijnen voor paarden). Marstall Force is extreem laag met zijn adviezen.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 13:04

Ja dat staat op de emmer

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:12

Dat weet ik, maar dat is echt te laag ingeschaald. Mogelijk is het duitse hooi wat rijker op de cruciale tekorten van Nederlands hooi, dat kan (koper, zink, selenium) en houden ze de laagste van de minimumwaarden aan in plaats van de hoogste (dus veiligste marge) van de minimumwaarden, maar dan nog vind ik het een onverstandig advies van hen.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 13:47

dus jij zegt, geen muesli en biks meer maar zeg 60-75 gram marstaal p keer? en dan hooi en gras.?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:10

Inderdaad. Eventueel een flinke hand gehakselde luzerne erbij om iets meer volume in de bak te geven.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 23:22

Oke tnx gaan we dat proberen