Gemicroniseerd lijnzaad: droog voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gemicroniseerd lijnzaad: droog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:25

Sinds ruime tijd voer ik de pony's bietenpulp met gemicroniseerd lijnzaad (van Aveve). Hier doen ze het erg goed op. De portie voor 's avond wordt 's morgens klaargezet en andersom. Nu hebben we vorig jaar een keer gehad dat er op een warme dag schimmel leek te zitten in de pulp, uiteraard niet gegeven en daarna niet meer aan de hand gehad.

Nu ben ik een weekje op vakantie geweest en zei de stalhouder gisteren dat ze de voorbije week het weer 1 keer had gehad, maar dat het leek alsof het door de lijnzaad kwam. Er kwam een heel specifieke geur uit de emmer die je ook kan terugvinden in de lijnzaad zelf (maar dan heel miniem, niet zo sterk).

Dus nu zaten we er aan te denken, zeker in de zomer, om de lijnzaad er droog bij te geven.
Normaal wordt dus de pulp samen met de lijnzaad geweekt, maar dan zou de lijnzaad er last minute bij gaan samen met de vitaminenkorrels. Volgens mij kan dit geen kwaad, want gemicroniseerd lijnzaad is bedoeld om droog te voeren.

Maar omdat ik toch geen risico wil lopen vraag ik het maar even na.
Wie voert dit ook en voer je het ook droog/last minute gemengd met pulp?

Wijslander

Re: Gemicroniseerd lijnzaad: droog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:35

Ik voer gemicroniseerd lijnzaad op het laatste moment gemengd met dikke slobber. Het is dan een stevige brij en dat gaat goed.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:36

Ik voer het droog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:21

Merci, toch al 2 mensen die dan hetzelfde doen :Y)