Onze pony heeft af en toe hele kleine wondjes op haar onderbenen. Vaak op haar voorbenen en wat minder op haar achterbenen. Ik heb geen idee hoe het ontstaat? Herkent iemand dit?
hmm daar heb ik nog niet aan gedacht. Maar zitten er dan ook korstjes op bij schimmel? Want op de foto zijn die er af maar er zitten eerst altijd korstjes op die plekjes.
Mijn paard krijgt dit na een tekenbeet. Eerst zijn het gelige korstjes en als die eraf vallen zit de teek erin! Heel gek, maar zijn manier van bescherming tegen teken!
RobinSputnik
Geplaatst: 29-06-18 20:38
2a54z6e45r6r schreef:
Mijn paard krijgt dit na een tekenbeet. Eerst zijn het gelige korstjes en als die eraf vallen zit de teek erin! Heel gek, maar zijn manier van bescherming tegen teken!
Zelfde hier
Koekie73
Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 20:40
@tamary nee helemaal niet. Ze zit er ook niet aan. Weken geleden heeft ze een flinke wond gehad in haar kootholte, waarmee we naar de DA zijn geweest omdat ze ook af en aan kreupel liep. Ze heeft toen een injectie met ontstekingsremmer gekregen en vetaderm. Ik heb het vermoeden dat dat toen ook met een wondje als deze is begonnen. De DA wist toen ook niet precies wat het was, maar wel dat het geen mok was. We moesten het vooral vet houden omdat zinkzalf uitdroogt en het had verergert.
Tot mijn verbazing vind ik nu dus weer van die wondjes. Het is beide keren wel ontstaan in een week waarin we ook op buitenrit in het bos zijn geweest met haar. Daarom zou de suggestie van een tekenbeet mss ook wel kunnen? Alleen had ik vandaag een korstje er af en daar was geen teek in te vinden?
@2a54z6e45r6r wat kun je doen tegen die tekenbeten? Heb jij er ervaring mee? Ik heb dus bij die wondjes nog geen teek gevonden? Wel een korstje met haartjes natuurlijk
Zouden teken ook in het gewone gras kunnen zitten op de wei dan? En moet je bij zo'n wondje dan altijd de teek vinden?
@RobinSputnik doe jij er iets tegen, preventief?
2a54z6e45r6r
Geplaatst: 29-06-18 20:43
Ik gebruik absorbine Ultrashield de zwarte voor de benen, 1x per week. Andere vliegensprays werken niet goed. Ook als ik in een omgeving kom waar er veel teken zitten (trektochten) dan spray ik wel dagelijks. Anders kan ik soms per been zo'n 20 tal wondjes hebben. Als er erg veel zitten is ontsmetten met vetricyn wel handig vind ik
Edit: de absorbine kost wel wat maar gaat heel lang mee. En ik koop die eerst in een gewone 1l fles en dan koop ik een gallon (3,8l) aangezien die dan maar half zo duur zijn. Profitack is hier het goedkoopste in. (Nu geven ze trouwens -15% korting)