Paard is opeens kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BoydS

Paard is opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 22:51

Hoi hoi mensen,

Het lieve paard van mijn moeder is sinds 1,5 week opeens kreupel.
Er was in de wei een deel van het lint kapot en ze staat in kudde verband, wij dachten zelf dus aan een akkefietje onderling of met het stroomdraad.
Er was alleen helemaal niks aan haar been te zien.

Eerst was ze in stap niet rad en in draf echt kreupel. Je kon direct zien dat het haar linkervoorbeen is.
We hebben het eerst eventjes aangekeken aangezien je niks aan haar been kon zien.
3 dagen later zijn we naar de dierenarts gegaan, omdat het niet veel beter werd. In stap iets verbetering, in draf nog steeds kreupel.
Ze gaf geen pijn aan in de hoef of aan haar been. Maar zette haar been wel erg gevoelig neer op het harde. Hij heeft haar hoef bekeken en daar kwam wat stinkende troep uit. Hierdoor dacht hij zelf aan een hoefzweer en heeft ons aangeraden om haar in de biotex te weken voor een aantal dagen. Als hier geen verbetering van zou komen moesten we de smid bellen.
De afgelopen dagen hadden wij niet het gevoel dat het iets beter aan het worden was. Ze leek in stap haast normaal te lopen maar in draf nogsteeds kreupel.

Vanavond kwam onze smid de ijzers eraf halen en naar de hoef kijken. Hij heeft haar hoef grondig bekeken naar kon er niks aan zien. Ze gaf ook geen pijn reacties etc. Hij dacht toch echt aan iets in het been.
Wij hebben onze paarden standaard buiten lopen en aangezien wij geen stalrust advies hebben gekregen hebben wij de paarden hierna zoals gewoonlijk buiten gezet. Hierbij leek ze in stap net zoals voorheen, alleen op het harde iets gevoeliger.

Loopt ze rustig de bak in, 10 tellen later trekt ze een gigantische sprint. :n
Dit hebben we haar echt nog niet eerder zien doen de afgelopen week.
Gevolg: stokkreupel in stap al.
Nu balen we hier natuurlijk ontzettend van en gaan we morgen direct met de dierenarts overleggen.

Ik wilde dit in iedergeval even van mij afschrijven.
Misschien dat jullie hier ervaringen mee hebben en dat willen delen?

Divers

Re: Paard is opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:54

Wat rot voor je zeg... Ik heb er geen ervaringen mee maar vind het wel interessant hoe zoiets ineens kan gebeuren. Dus ik volg.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:56

Ik zou verder niet weten wat er precies is, maar ik kan in elk geval aanraden naar een goede kliniek te gaan en daar een kreupelheidsonderzoek te laten doen. Het kan van alles zijn natuurlijk van pezen tot botletsel. En je weet pas welke behandeling goed is als je het precieze letsel weet. Veel sterkte in elk geval!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:57

Pees ?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:57

Kreupelheid ontstaat altijd plots. De enige die antwoord kan geven is je dierenarts, misschien is het gewoon wat gekneusd of een peesblessure door een onverwachte beweging

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:03

Jester_ schreef:
Kreupelheid ontstaat altijd plots. De enige die antwoord kan geven is je dierenarts, misschien is het gewoon wat gekneusd of een peesblessure door een onverwachte beweging

Niet altijd, met bijvoorbeeld artrose of hoefkatrolontsteking ontstaat kreupelheid geleidelijk. Maar dat lijkt me verder niet relevant voor ts.

Ik zou met het paard naar een goede kliniek gaan voor kreupelheidsonderzoek en foto's en/of een echo, dat geeft vast meer duidelijkheid. Sterkte ermee!

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 23:11

Ja wij hebben zelf eigenlijk nog nooit paarden gehad met blessures of iets in de richting. Wij weten het zelf dus ook niet echt. Mijn moeder heeft dit paard nu 8 jaar zonder dat hij ook maar ooit ziek is geweest, ze baalt dus ontzettend.
Nu kwamen we er net achter dat mijn lieve ruin die ik al 3 jaar zonder problemen heb met een dik been staat. Hier is wel een krasje te zien dus dat behandeld. Hij liep verder wel gewoon zuiver dus dat is fijn. Het is dus een beetje een ziekenboeg hier Y;(