Jong hooi van droog gras - Hoe lang rusten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Jong hooi van droog gras - Hoe lang rusten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 20:54

Afgelopen maandag is hier gemaaid. Het is de eerste snede dus het gras was al helemaal uitgebloeid en aan het verdrogen. Het ligt nu nog op de weide en wordt vrijdag gepakt, maar eigenlijk voelt het nu al als goed droog hooi aan. Hoe lang zouden jullie dit laten liggen voor voeren? Ik heb altijd geleerd 6 tot 8 weken maar mijn gevoel zegt dat dit hooi wel eerder moet kunnen, daar het al ongeveer als hooi op de weide stond.

Barendshoeve

Re: Jong hooi van droog gras - Hoe lang rusten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:05

Hoi, Mijn vader zegt ook echt minimaal 8 weken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:25

Na het persen van de baaltjes hooi dient ca. 6 tot 8 weken gewacht te worden, alvorens het hooi gevoerd kan worden. Het hooi moet afsterven, waarbij het laatste vocht uit het hooi gehaald wordt. Dit proces van nabroeien is belangrijk voor het hooi. Als het hooi gevoerd wordt tijdens het proces van nabroeien dan kan een paard hier last van krijgen, bijvoorbeeld door koliekverschijnselen. Niet alle paarden krijgen last van hooi dat net geoogst is, maar voor de zekerheid kun je beter geen risico nemen. In de eerste 6 a 8 weken bestaat er ook kans op hooibroei, als het hooi nog teveel vocht bevat.

Als je een ruwvoeranalyse wilt uitvoeren, dan kun je dit ook het beste na 6 tot 8 weken pas doen. Voor deze tijd kunnen de testresultaten een onjuist beeld geven.

Tijdens de periode van afsterven verliezen giftige planten, zoals bijv. boterbloemen hun giftigheid. Andere planten, zoals zuring bijft in gedroogde vorm giftig, daarom laten paarden dit ook bijna altijd liggen.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:34

Als het gras dood is en mooi droog is binnengehaald broeit het vrijwel niet meer. Je kunt dan best iets eerder gaan voeren. Toch zou ik als het niet nodig is niet te haastig worden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:28

Precies wat suffie zegt, het gaat om de giftigheid van bv boterbloem die tijd nodig heeft.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 16:49

Er zit zo ver ik gezien heb niks tussen aan boterbloem etc. Het voelt nu al mooi droog.
Ik denk dat ik 6 weken net niet red met wat ik nog heb liggen

Bedankt voor de adviezen zo ver

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:01

Paar weken geleden ben ik ook jong hooi gaan voeren, het oude hooi was op. Het hooi was op dat moment 8 dagen oud, en had 4 dagen gelegen. Het komt van een leverancier die altijd goede kwaliteit heeft, geen gekke plantjes er in. Ik heb me van tevoren ook zorgen gemaakt over met name mijn merrie, die gevoelig is op de maag en de darmen. Het ging super! Ze eten het goed, en er is niks raars gebeurd. Van de 25 balen waren er 3 die aan de binnenkant ietsjes warmer (paar graden verschil, niet dat je je handen eraan brandt) waren. Leverancier heeft in een week waarin het broeierig warm was (eind mei meen ik) netjes even gebeld om te waarschuwen voor broei en om als tip te geven om het hooi uit elkaar te halen. Het hooi voor 's avonds flufte ik 's ochtends uit elkaar, en dat voor 's ochtends deed ik in de avond.

Ze leven nog steeds. En zoals ik al zei: mijn merrie is erg gevoelig op ruwvoer. Als er volgens haar iets mis mee is eet ze het niet een gaat ze het ook niet eten. Maar het ging prima. Inmiddels is het hooi bijna 2 maanden oud, volgende week komt er een nieuwe lading van die zelfde snee.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:37

Wij zijn niet zulke hoge temptraturen gewend en als het lang genoeg op het veld gelgen heeft en vooral vaak genoeg gekeerd is en goed heeft uit mogen groeien,er in mijn ogen niets mis met kortere wachttijd voeren. Meestal pakken wij te vroeg omdat het nooit lang genoeg droog bleef om op het veld te laten liggen! En mooier drogen dan los op het veld kan bijna niet! Door te snel.moeten pakken door slecht weer is wachttijd ontstaan. Niet vaak genoeg keren enz. En bij warm weer droogt de boterbloem ook sneller uit open op veld beter dan in pak. Henb je ook niet snel broei. En giftige planten horen al niet op maaiveld thuis en vraagt om beter onderhoud wei voor maai.

Uit gemak en makkelijkere opslag zijn wij hooi in pakken gaan doen. En sneller gaan pakken. Ligtijd moet zijn op veld 7 dagen drogen. Redden we hier niet door weer vaak.

Ook heb ik steeds vaker liever eerste maai.ondat daar veel meer voeding in zit in mijn ogen dan de latere maai. Gronden zijn meer uitgeput dan vroeger door vele gebruik in mijn ogen. Dus latere maai heeft in mijn beleving vaker minder voedingsstoffen. En we denken nog altijd alleen maai koeien hooi. Terwijl mijn paardengras al vaker meer hooi dan gras lijkt door de ge
gebruik andere grassoorten.

Ik ben geen expert maar sinds 7 jaar dat mijn paarden thuis staan en eigen beheer gaat het super met mijn paarden doir deze aanpak. En geef ook andere voedingsstoffen bodem dan alleen koeienmest. Zoals compost paardenmest. Dat is in mijn ogen ook ooit de wereld ingekomen dat alleen dat goed zou zijn maar ontstond door overschot koeien mest. En werkt al jaren om boeren van hun mest af te helpen. Maar daar zit veel troep in zoals onstaan boterbloem op wei.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:44

Wij halen het zelf van t land af in een karretje. Staat niks geenbloemen verder op. We hebben het keertje omgekeerd en ligt nu 2 weken denk en beetje uit elkaar gehaald en we hebben nu al een flinke hoop binnengehaald en het is superdroog!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:29

Ik zou altijd 6-8 weken wachten. Vorig jaar nog iemand een paard kwijt geraakt door toch direct te voeren, ondanks waarschuwingen.

Onze hooi boer had ook niks meer, alleen nieuw, dus hebben we even ergens anders gehaald. Wel voor ons hooi op was, zodat we konden mengen. Nu had zijn hooi 2 maanden gelegen, dus hebben we weer gehaald en mengen er weer bij.
Wij nemen sowieso altijd 2 soorten, maar die biedt hij ook.

Ik snap niet waarom je risico's zou nemen als je weet dat het moet afsterven.