Luzerne fosfor/calcium verhouding bij jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

Luzerne fosfor/calcium verhouding bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 15:39

Mijn jong paard van bijna 4 jaar (kwpn) moet nog heel wat bijkomen en daarom hadden ze me aangeraden eiwitrijk voer te geven. Nu heb ik luzerne korrels gekocht. Ik heb gelezen op het internet van de fosfor/calcium verhouding maar heb nu totaal geen idee hoeveel ik kan geven aan hem. Ik geef nu 500g over 2 voerbeurten maar denk dat dit te weinig is. Vanaf hoeveel kg moet dit gecompenceerd worden en hoeveel zou ik kunnen geven? Want ik heb ook gelezen dat het bij jonge paarden zeker belangrijk is erop te letten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:51

Tot 1 kilo droge stof is dit geen probleem, hierna moet je gaan rekenen met de rest van het rantsoen.

Hier staat een en ander goed uitgelegd :

https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -ca-p.html

Tarwezemelen is de meest voor de hand liggende optie om te compenseren. Idealiter weet je dan wel de ca:p verhouding van je ruwvoer.

Ik heb mijn paard in het verleden ook best veel Lucerne gevoerd, maar rest van het ruwvoer (voordroog) had een nogal lage ca:p verhouding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:07

Bij meer dan 3kg zou je moeten gaan compenseren. Mijn oudere merrie krijgt best wat luzerne bij en haar geef ik daarom ook tarwezemelen. Ik voeder wel gedroogde luzerne van een grote baal van +/- 400kg. Deze bevat geen melasse.