pigmentverlies en schilferigheid bij mondhoek > wat smeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

pigmentverlies en schilferigheid bij mondhoek > wat smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 12:49

Mijn schimmel heeft sinds kort bij 1 mondhoek last van pigmentverlies en schilferigheid, zie de foto hieronder. De plek zit niet op de plaats van het bit, maar net eronder. Andere kant van de neus geen probleem (wel licht pigmentverlies bij de ogen). Aan het pigmentverlies is waarschijnlijk niets te doen, maar de schilferigheid lijkt ermee samen te hangen. Wat denken jullie dat het is? Zonnebrand? Of een schimmelinfectie? Ik heb nu een aantal keer tea tree creme gesmeerd maar dat lijkt niets te doen.

Afbeelding

Anoniem

Re: pigmentverlies en schilferigheid bij mondhoek > wat smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:11

In mijn ervaring is dit zinc tekort.
kun je met een supplement aanvullen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:25

Zink en koper supplementeren. Zink herstelt de huidstructuur, koper het pigment.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:42

Dank voor jullie tips! Ik had het zelf nog niet gezocht in supplementen. Misschien moet het topic dan verplaatst worden naar Voeding en supplementen (met aanpassing titel)?

Hebben jullie nog tips van welk merk / in welke vorm bij te voeren?

Ik lees op internet trouwens dat een teveel aan eiwitten tot een zinktekort kan leiden. Ik heb jarenlang luzernebrok bijgevoerd (inmiddels niet meer), zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:53

FCSA schreef:
Dank voor jullie tips! Ik had het zelf nog niet gezocht in supplementen. Misschien moet het topic dan verplaatst worden naar Voeding en supplementen (met aanpassing titel)?

Hebben jullie nog tips van welk merk / in welke vorm bij te voeren?

Ik lees op internet trouwens dat een teveel aan eiwitten tot een zinktekort kan leiden. Ik heb jarenlang luzernebrok bijgevoerd (inmiddels niet meer), zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Dat kan zeker ja. Voedingsmiddelen hebben een wisselwerking. Hoog ijzer kan ook tot zink, magnesium en koper deficientie lijden bijv.

Net als dat een teveel aan calcium de opname van andere voedingsmiddelen belemmert.

Hier hebben we een ruintje gehad met pigmentverlies, op goede voeding, hoog in zink en koper, laag in ijzer, hebben we die prima recht getrokken. Je kunt in principe gewoon voer zoeken dat hoog in koper en zink is (of vooral relatief laag in ijzer, zoals een aantal merken sowieso al doen). Hoeft niet per se een supplement te zijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:58

Op de stal waar het paard nu staat is het lastig om eigen voer te geven, maar over een aantal maanden komt hij aan huis te staan en kan ik zelf het voer uitkiezen. Voor nu is een supplement dus wel handig.

Paard heeft overigens ook andere huidklachten en (ietwat) verminderde eetlust, dat zou ook met een zinktekort te maken kunnen hebben lees ik (http://www.voervergelijk.nl/begrippen#109)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:05

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:14

Dank! Daarbij dan dus ook koper geven?

En wat is de naam van het voer dat je aan jullie ruintje gaf? Dan kan ik dat straks overwegen als het paarden huis staat.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:16

Als je het totaalsupplement pakt, zit er koper in. dan hoeft dat niet.

Wij gaven hem toen hipro flexible move, even zoeken naar verkooppunten altijd, maar wel fijn voer. Laag in suiker + zetmeel, melassevrij, hoog in vetten en best hoog in sporenelementen en vitamines. Wij bestelden het bij Van Vossen, maar geen idee waar hij allemaal levert.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:21

Dank voor de info!
Is er bij een totaalsupplement weer geen risico op teveel ijzer?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:30

Deze lijkt gericht te zijn, ik zou het even navragen bij de verkoper:
Toevoegingen

Zink als aminozuur zinkchelaat 10000 mg/kg
Mangaan als aminozuur mangaanchelaat hydraat 1500 mg/kg
Koper als aminozuur koperchelaat hydraat 1200 mg/kg
Cobalt als gecoate cobalt carbonaatkorrels 50 mg/kg
Selenium in seleniumgist van Sacc. cerevisiae 10 mg/kg
Selenium in natriumseleniet 10 mg/kg
Jodium in calciumjodaat 10 mg/kg

Ijzer staat er niet als toevoeging bij, agrobs geeft ook aan dat juist bovenstaande sporenelementen vaak tekort zijn. In west-Europa is ijzer vaak in overmaat aanwezig.

Bij het Agrobs Naturmineral, soort volledig voer zoals Vitalbix, Metazoa etc, staat ijzer er wél bij namelijk: https://www.rwdh.nl/paard-agrobs-naturmineral.html
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 27-06-18 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:30

Ik zou in dit geval werst bloed prikken ipv lukraak supplementen te gaan voeren. Dan weet je tenminste waar er tekorten zitten en heb je een nulmeting.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 15:08

Skippy01 schreef:
Deze lijkt gericht te zijn, ik zou het even navragen bij de verkoper:

Thanks weer! Welke is 'deze'?

Teats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:19

Mijn Fries was door een ontsteking ook al haar pigment verloren rond haar mond en de dierenarts was sceptisch over of het pigment ooit nog terug zou komen. Ik heb alsnog om te proberen van de dierenarts dermanolon spray gekregen. Echt een wondermiddel, bijna al het pigment is weer terug.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:19

Ik zou niet zomaar een supplement gaan geven voor echt duidelijk is wat er aan de hand is.
Kan een totaal andere reden voor zijn dan vitaminetekot.
Beter dan de veearts de foto doorsturen en die advies vragen.
Zwked met verminderde eetlust en andere huidklachten eerst zekerheid, eventueel bloed laten prikken en dan pas actie ondernemen..
Zo zou ik het doen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:02

Het doet me denken aan wat er gebeurt als een zadel knelt (van die witte haren op de rug)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 11:50

Sonjaaa schreef:
Mijn Fries was door een ontsteking ook al haar pigment verloren rond haar mond en de dierenarts was sceptisch over of het pigment ooit nog terug zou komen. Ik heb alsnog om te proberen van de dierenarts dermanolon spray gekregen. Echt een wondermiddel, bijna al het pigment is weer terug.

Thanks, goed om te horen, ik hou het in gedachten!

ellepel schreef:
Ik zou niet zomaar een supplement gaan geven voor echt duidelijk is wat er aan de hand is.
Kan een totaal andere reden voor zijn dan vitaminetekot.
Beter dan de veearts de foto doorsturen en die advies vragen.
Zwked met verminderde eetlust en andere huidklachten eerst zekerheid, eventueel bloed laten prikken en dan pas actie ondernemen..
Zo zou ik het doen.

Ik geloof dat een teveel aan zink gemakkelijk door het lichaam kan worden afgevoerd? Dan is het veilig om uit te proberen. Ik heb in ieder geval alvast een mineralenliksteen besteld (hij had alleen een zoutliksteen).

Divers schreef:
Het doet me denken aan wat er gebeurt als een zadel knelt (van die witte haren op de rug)

Hmm, ik denk niet dat dit vergelijkbaar is. Er knelt ook niets op die plaats.