Waterige mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 15:31

Mijn paard heeft eigenlijk al sinds ik hem heb (november 2017) slappe mest. Maar sinds een week of 2/3 is dit erger geworden. Eerst dacht ik dat het lag aan dat ze op een nieuwe wei stonden maar dat zou niet zo lang moeten duren. Hij krijgt voordroog hooi helaas hier van stal, daar heb ik zelf geen keus in. Maarik zou nu dus echt niet weten waar het vandaan komt.. ook merk ik dat ik z'n darmen nogal vaak hoor, heeft dit te maken met te weinig eten? Of heeft dat een andere oorzaak?
Dit alles in combinatie met dat ze maar een paar uur per dag buiten staan en een behoorlijk slechte rijbak is niet ideaal natuurlijk.

Denken jullie dat ik de veearts langs moet laten komen, of zou het opgelost zijn als ik hem zou verhuizen naar een stal waar ze onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgen?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:45

Je zegt dat hij voordroog van stal krijgt,maar is die van slechte kwaliteit dan of te weinig naar je idee? En staan ze maar een paar uur op de wei?

En is de mest al onderzocht i.v.m. eventuele bloedwormen of een wormenkuur gegeven? En het gebit na gekeken?

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 16:32

Het voordroog is af en toe van slechte kwaliteit en ik vind zelf idd dat ie te weinig ruwvoer krijgt.

Ze staan maar een uur of 4 per dag op de wei, de rest binnen.

Hij is een week of 3 geleden ontwormt, mest is al een tijdje niet onderzocht, dat kunnen we sowieso nog wel doen.
Tandarts komt binnenkort, heeft het behoorlijk druk dus kon niet eerder..

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:39

Dan ligt het wel aan het voer,denk ik hoor.
Bij slecht voer krijg je dat slechte darmbacteriën de overhand nemen.
En dan krijg je dus dunne mest
Zou sowieso met stalhouder om de tafel, om te kijken hoeveel kilo je dier krijgt en of dat meer zou moeten worden
Of verhuizen inderdaad. ..

Je kunt zelf nog wat aan supplementen proberen, heb zelf goede ervaring met algae vitalis.
Je kunt een probiotoca gaan geven of een supplement als haylage balancer.
zijn best veel suplementen voor darmen,maar als het voer niet goed is... dan is het eigenlijk wel een lapmiddel.
En ook van te weinig voer kunnen ze dunne mest krijgen

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 21:07

Dan zal dat het idd wel zijn, hij is namelijk ook niet de enige op stal die dunne mest heeft zag ik vanmiddag. Die supplementen zal ik eens naar kijken! Dankjewel voor de tip!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:41

Zelf zit ik ook al lange tijd met mijn handen in het haar. Ik heb een paard dat werkelijk alles onderpoept, heel fijn met een witte staart..... Stalwanden zitten onder, trailer zit onder, het spuit alle kanten op. Eerste mest is mooi stevig en dan spuit het eruit. Tussen de achterbenen is het ook helemaal schraal.
Inmiddels had ik ook Algae Vitalis gegeven voor een maand, maar ik merkte geen verbetering.

DA heeft bloedonderzoek gedaan, prima. Geen wormen, wordt normaal ontwormd en tanden zijn prima. Paard krijgt overdag weidegang d.m.v. stripbegrazing van 7.00-22.00 en 's nachts op stal/paddock een net met hooi. Daarnaast kreeg hij alleen een vitaminekorrel met wat Luzerne.

Omdat ik door een merrie met mok heel goede ervaringen had met kruiden van Pernaturam uit Duitsland, ben ik eens gaan kijken wat zij verkopen op het gebied van Kotwasser. Via hun werd ik doorverwezen naar een collega Natural HorseCare. Zij verkopen Waterstop. Volgens de dame die ik aan de telefoon had, moet het binnen 4 dagen verbetering geven. We zijn nu 6 dagen verder en zijn staart is nog spierwit. In de stal en weide liggen mooie stevige keutels *\o/* Dus ik ben heel positief. Het is prijzig, maar ik ben hier echt heel blij mee! Opmerking; je mag het 48 uur voor een wedstrijd niet voeren i.v.m. een kruid dat onder doping valt. Maar in principe zou je dit tijdelijk hoeven voeren, zodat de darmen zich weer kunnen herstellen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:35

Heb je wat meer info?
Ik kan namelijk wel deze site vinden.
https://www.pernaturam.de/fuer-pferde

Maar als ik ga zoeken op google met jouw waterstop kan ik niks vinden.
in elk geval niet paardgerelateerd :+
Dus wat is het en wat doet het?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:25

Voordroog van wisselende en/of slechte kwaliteit, die te zuur is, te weinig vezels bevat (bemeste grond en te vroeg gemaaid) dan kan het uitlopen op graffiti on the wall.
De hele darmflora gaat naar de k****n stuk. Het is een goede reden om een goed gesprek te voeren met de stalhouder, desnoods zelf goed hooi in te kopen en bij te voeren (en stro voor vezels) en bij geen verbetering van ruwvoer te verhuizen.
Goede mest begint bij goed ruwvoer (hooi) en dan ook voldoende. Verder kunnen wormen etc van invloed zijn, maar dat is gedaan lees ik.
Destijds op de pensionstal (uiteraard voordroog) voerde ik ook hooi bij, en bij 1 boer had hij altijd slappe tot dunne mest. Mijn paard had domweg meer vezels nodig in het voer. Twee andere hadden er geen moeite mee. Sinds ik na verhuizing alles in eigen beheer doe, gewoon goed hooi voer, is de mest perfect.
Een paar baaltjes hooi ergens bij stal opslaan, en elke dag een paar plakken voeren kan al veel schelen.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:30

Mijn pony had ook altijd dunne mest. Sinds hij thuis staat en hooi krijgt in plaats van voordroog is het over.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:36

ellepel schreef:
Heb je wat meer info?
Ik kan namelijk wel deze site vinden.
https://www.pernaturam.de/fuer-pferde

Maar als ik ga zoeken op google met jouw waterstop kan ik niks vinden.
in elk geval niet paardgerelateerd :+
Dus wat is het en wat doet het?


Via de telefoniste van Pernaturam werd ik doorverwezen naar Natural Horse Care. Zij verkopen meerder producten voor waterige mest op basis van kruiden. Ik heb dus de waterstop. Je ziet dat zij ook weer kruiden verkopen van hun collega's Pernaturam.

https://www.natural-horse-care.com/cata ... =kotwasser

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:09

Heb even de ingrediënten gekopieerd:

Leinsamen, Magnesiumoxid, Apfeltrester, Hagebutte, Thymian, Ginkgo, Süßholzwurzel, Calciumcarbonat, Weihrauch, Flohsamenschalen, Pfefferminze, Löwenzahn, Pektin

Op zich wel een interressant product!

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:11

Mijn heeft sinds 1/2 maanden denk ik wat slechtere mest, ben vorige week begonnen met DarmBalans van EcoStyle en merk echt al veel verschil! Eigenlijk bijna alweer zoals het 'hoort', zou nog iets droger mogen zijn. Maar aanrader dus!!