Mestwater

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 14:34

Mijn paard heeft eigenlijk altijd wel een klein beetje mestwater gehad wat na het mesten mee naar buiten komt. Ene keer wat erger dan de andere keer. Ook oogt de mest waar vezelig als je het vergelijkt met de mest van mijn andere paard.

Paard staat op voordroog, omdat hij van gewoon hooi gaat schudden (hij is een headshaker, gevoelig voor pollen). Hooi natmaken heeft hierbij geen effect, vandaar de keus voor zo droog mogelijk voordroog, dat gaat goed.

Nu staat hij 24/7 op een zandpaddock icm vlasstal. Er wordt gevoerd in de stal, dus hij krijgt zo min mogelijk zand binnen (hoop ik). Nu in het zomerseizoen staan ze 2 uurtjes per dag op de wei, waar helaas weinig gras staat, dus mogelijk krijgt hij hier wat meer zand binnen dan ik zou willen.

Sinds 4 dagen komt er echter eerst water, dan mest en dan weer water... Vanmorgen was het zelfs 3x alleen een beetje water (geen diarree, echt alleen een klein beetje water). Hierna heeft hij overigens weer een aantal keer normaal gemest, dus hij is niet verstopt gelukkig.

Ik zit dus te denken dat het mestwater, wat nu iets meer is dan normaal, misschien door zand komt? En heeft het geven van een kuurtje dan nut? Bij testen van de meest zie ik niet veel zand, maar dat zegt ook niet alles weet ik.
Of zou het meer nut hebben om een probiotica te geven, of iets als bietenpulp?

Paard is een moeilijke eter, dus had zelf zitten kijken naar Synovium Sand Oil 369, maar dat is vrij prijzig om zo maar even te proberen als ik niet zeker ben van de oorzaak.

Xyris

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:40

Ik kan je geen advies geven maar ik vraag me wel af: Waarom niet meer weidegang/andere stal? Wellicht dat dat (een deel van) het probleem oplost.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:44

Hoeveel kilo voordroog eet je dier op dan?
Is het vrij fijn spul?
Je kunt psyllium geven.dat maakt de mest ook wat vaster en kan zomaar zijn dat na een kuur de mest verbeterd.
Ik heb zelf psyllium van agradi.
Deze
https://www.agradi.nl/prohorse-psyllium ... DwQAvD_BwE

Valt prima te proberen hoor. Blijft de mest dan dun dan kun je altijd nog kijken naar supplementen om de darmen te ondersteunen.
Bietenpulp deed bij mijn merrie met dunne mest juist dat de mest nog dunner werd,dus zou dan gaan voor wat anders

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:48

Bij mijn ruin was voordroog de boosdoener. Stress heeft bij hem ook invloed, maar dat is altijd maar van tijdelijke aard / duur.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 20:56

Xyris schreef:
Ik kan je geen advies geven maar ik vraag me wel af: Waarom niet meer weidegang/andere stal? Wellicht dat dat (een deel van) het probleem oplost.

Meer weidegang heb ik gehad op m'n vorige stal (maar dan wel de rest vd tijd op een box ipv paddock), deed niks op de mest.

ellepel schreef:
Hoeveel kilo voordroog eet je dier op dan?
Is het vrij fijn spul?
Je kunt psyllium geven.dat maakt de mest ook wat vaster en kan zomaar zijn dat na een kuur de mest verbeterd.
Ik heb zelf psyllium van agradi.
Deze
https://www.agradi.nl/prohorse-psyllium ... DwQAvD_BwE

Valt prima te proberen hoor. Blijft de mest dan dun dan kun je altijd nog kijken naar supplementen om de darmen te ondersteunen.
Bietenpulp deed bij mijn merrie met dunne mest juist dat de mest nog dunner werd,dus zou dan gaan voor wat anders

Ze krijgen per paard 4x daags zo'n 3-4kg, en er hangt een slowfeeder met nog zo'n 5-6kg per paard. Hierbij hebben ze nagenoeg onbeperkt voordroog.
Ik denk zelf dat ik ook zou gaan voor een zandweg kuur, vroeg me alleen af of ik misschien iets over het hoofd zie. Denk dan wel dat ik voor een brokvorm moet gaan, poeders worden erg lastig gegeten hier 8)7

Hilary schreef:
Bij mijn ruin was voordroog de boosdoener. Stress heeft bij hem ook invloed, maar dat is altijd maar van tijdelijke aard / duur.

Ik heb een poosje hooi geprobeerd, maar vond de mest niet echt verbeteren, alleen het schudden naam enorm toe. Waar hij het eerst niet deed op stal deed hij het met hooi wel. Vandaar de keuze om weer terug te gaan op voordroog.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:57

Mijn paard doet het het allerbeste op gras en graanvrij voer.

Heb lang zitten zoeken, maar ieder voer met graan is een no go. En als de kwaliteit van het hooi of voordroog wat minder is, is het ook mis.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:24

Ik heb mijn ruin destijds wel geholpen (zowel toen hij nog voordroog kreeg als daarna en tegenwoordig nog met voerovergangen van bijv hooi naar gras) met diverse middelen. De werking daarvan was wisselend, ik heb ook wel gehad dat iets de ene keer goed werkt en een andere keer minder. Ik heb al gehad:
- Phytonics Microcomp (poeder)
- microcomp (vloeibaar)
- microcomp 3x (vloeibaar)
- Phytonics Clear Intestine
- Sanofor Veendrenkstof
- Bio-Ron Diatomeenaarde
- Dodson & Horrell Yea Sacc

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:43

Probeer er eens een zak stro bij te hangen. Stro is vezel en in voordroog is dat voorverteerd door de fermentatie. Sommige paarden hebben meer vezel nodig voor een goede vertering dan voordroog biedt.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:50

Ook mijn paard destijds had hier op (oudere) leeftijd last van, dus van heel veel mestwater dat afkwam. De dierenarts zei me toen om maizena (maiszetmeel) bij zijn voer te doen, maar dat hielp niet. Toen ben ik uiteindelijk bij Mijten Optiform (een ruwvoer met 'levende gistbacteriën') terechtgekomen en dat heeft toen uitermate goed geholpen.
Mijn huidige paard heeft ook last gehad van platte mest (wel geen mestwater) door te natte voordroog en daar heeft de dierenarts toen Yea Sacc van Dodson & Horrell voor gegeven, dus ook probiotica. Dit hielp wel wat, maar echt beter werd het pas toen ik andere voordroog ben beginnen geven.
Dus, misschien in jou geval ook andere voordroog uitproberen en probiotica geven ?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:51

Ik heb goede ervaringen met DarmBalans bij mijn paard die ook steeds wat mestwater bij zijn mest had. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 11:01

Hier is te rijk voer ( hooi of teveel gras ) de boosdoener.
Heb ik een partij echt arm hooi, is met een week het mestwater helemaal weg.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 11:05

Gebit in orde? Geen wormen?
Als je zand ziet in de mest, dan zou ik hem daar voor in elk geval dagelijks psyllium geven (ookwel vlozaad). Dat er iets in zit, zegt voldoende en je wil niet wachten tot je er echte problemen van krijgt.

Als je er echt vanaf wil: paard van een stalgenootje heeft drie dagen een transfaunatie gehad in Utrecht en is er nu vanaf. Dan brengen ze goede bacteriën in de darm, waardoor het water bij de mest minder wordt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:42

Ik had het bericht net ook in een soortgelijk topic geplaatst over waterige mest. Misschien heb je er iets aan.

Zelf zit ik ook al lange tijd met mijn handen in het haar. Ik heb een paard dat werkelijk alles onderpoept, heel fijn met een witte staart..... Stalwanden zitten onder, trailer zit onder, het spuit alle kanten op. Eerste mest is mooi stevig en dan spuit het eruit. Tussen de achterbenen is het ook helemaal schraal.
Inmiddels had ik ook Algae Vitalis gegeven voor een maand, maar ik merkte geen verbetering.

DA heeft bloedonderzoek gedaan, prima. Geen wormen, wordt normaal ontwormd en tanden zijn prima. Paard krijgt overdag weidegang d.m.v. stripbegrazing van 7.00-22.00 en 's nachts op stal/paddock een net met hooi. Daarnaast kreeg hij alleen een vitaminekorrel met wat Luzerne.

Omdat ik door een merrie met mok heel goede ervaringen had met kruiden van Pernaturam uit Duitsland, ben ik eens gaan kijken wat zij verkopen op het gebied van Kotwasser. Via hun werd ik doorverwezen naar een collega Natural HorseCare. Zij verkopen Waterstop. Volgens de dame die ik aan de telefoon had, moet het binnen 4 dagen verbetering geven. We zijn nu 6 dagen verder en zijn staart is nog spierwit. In de stal en weide liggen mooie stevige keutels *\o/* Dus ik ben heel positief. Het is prijzig, maar ik ben hier echt heel blij mee! Opmerking; je mag het 48 uur voor een wedstrijd niet voeren i.v.m. een kruid dat onder doping valt. Maar in principe zou je dit tijdelijk hoeven voeren, zodat de darmen zich weer kunnen herstellen.