Kon ook niet echt een vergelijkbaar ''probleem'' vinden.
Ik hoop het zo kort mogelijk te houden en ben vooral op zoek naar ervaringen en tips. Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.
Onze haflinger is bij ons gekomen als 4 jarige, gecastreerd. Is nu 18 jaar. Is een typische haflinger die van streken houdt, liefst niet stilstaat en ook graag rechts gaat als jij links wilt maar wel een haflinger die graag voor je wilt werken en zal nooit gemeen zijn.
is van 2013 t/m 2017 bij twee verschillende eigenaren geweest, hebben hem verkocht in verband met verschillende omstandigheden waardoor wij hem niet de aandacht konden geven die hij verdient en ook echt nodig heeft.
Augustus 2017 is hij weer bij ons gekomen, beide eigenaren konden niet met hem overweg omdat hij wel een eigen wil heeft en daar moet je tegen kunnen en stevig voor in je schoenen staan. Mijn ervaring is/was dat na een duidelijke correctie, het klaar is.
Toen hij weer bij ons terug kwam was hij wel wat onrustig, maar wij dachten dat dit kwam omdat hij moest wennen aan zijn nieuwe plek. Kwam in de wei te staan met mijn merrie. Naast deze wei stonden nog 4 merries. Onze haf werd onrustig als mijn paard de wei uitging, of dat hij de wei uit moest zonder haar, lees: brullen totdat hij weer terug was, onrustig op de poetsplaats, onrustig tijdens rijden, gefocust op paarden wat in en uit de manege kwam en overstuur raken als er een paard wegging op de manege, of hij dat paard kent of niet. Dit bleef wel zo, maar in oktober gingen ze op stal en was dit gedrag eigenlijk wel voorbij.
In april dit jaar gingen ze weer naar buiten, hij kwam in de groep met 2 merries en weer 4 merries er naast. Niet meer mijn eigen merrie waar hij vorig zomerseizoen mee stond en waar hij de hele winter naast stond, want helaas is zij ingeslapen.
Begin van het zomerseizoen was hij weer onrustig, als 1 van de merries wegging uit het land raakte hij overstuur of als hij het land uit ging. Hetzelfde als het vorige zomerseizoen. We dachten dat dit na een tijd wel over zou gaan, en dat gebeurde ook na een tijd, na een maand ongeveer. Hij was rustig als hij meeging, bleef rustig op het land als er een andere merrie wegging en liep onder het zadel super. Soms had hij wel een aantal dagen dat hij weer overstuur raakte, maar niet dat hij onhandelbaar was.
In juni dit jaar kwam er alweer een nieuwe merrie bij, hier gaf hij totaal geen aandacht aan. Merrie was na 10 dagen ook alweer weg. Maar deze week is er weer een andere merrie naast hem komen staan, en of het toeval is of niet, zijn gedrag is nog nooit erger geweest dan dit. Hij vertoont gedrag wat ik nog nooit heb gezien bij hem; hij bijt, bokt, niet te houden, aandacht overal behalve bij mij, flipt helemaal als er een paard weggaat, reageert ontzettend op de nieuwe merrie die amper op hem reageert.
Ik vind het vooral voor hem vervelend, tenminste ik denk dat het voor hem vervelend is. Er staan nu 7 merries om hem heen, het is mij alleen nog niet opgevallen dat ze echt hengstig zijn. De 2 merries bij hem in de wei niet in ieder geval. Merries reageren weinig/niet op hem als hij weg is.
Hij wordt in ieder geval 4/5 keer in de week gereden, eigenlijk elke dag aandacht, krijgt genoeg gras, biks na werken, verder goed gezond..
Een andere stalling waar wel veel ruinen zijn, is geen optie op dit moment en helaas zijn er geen ruinen op de manege waar hij bij in kan.
Ik snap dat het grootste probleem is dat hij met alleen maar merries staat en dat zijn hormonen op hol slaan, maar ik hoop dat er ondanks dat iemand is met ervaringen of tips. Is er hier iemand die ervaringen hier mee heeft? of tips? Ik sta open voor middeltjes, maar wel graag ervaringen.