bot sekwester

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

bot sekwester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 16:59

Wie heeft ervaringen met een bot sekwester?
Zijn er paarden waarbij de sekwester is ingekapseld en geen last veroorzaken (en dus niet geopereerd zijn)?
Of moet dit in de meeste gevallen toch geopereerd worden?
Mijn paard heeft 2 stukjes: een kleine en een vrij grote van 2-3cm lang ongeveer, maar heel dun.
De plaats is aan de binnenkant van het pijpbeen van 1 van zijn voorbenen. Er is een fistelgang aanwezig, waar steeds wat vocht uit komt.

Wie heeft hier ervaring mee?

Jasmijn159

Re: bot sekwester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:17

Als er een fistelwond aanwezig is, is de kans zeeer klein dat dat inkapselt en rustig wordt. Ik zou het laten verwijderen.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:27

Mijn beste vriendin heeft er een heel topic over gemaakt, haar paard is geopereerd:

[MD] [VOLG] Botsplinter griffelbeen en wond

Ook een ander paard bij haar op stal heeft hetzelfde gehad, dat paard is niet geopereerd maar echt lekker gaat dat nog niet... Nu ik het bij deze 2 paarden heb gezien zou ik zelf kiezen voor opereren, het is super mooi geheeld bij paard van bovenstaand topic en ze doet het echt geweldig nu!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 21:23

ik vrees inderdaad dat het toch opereren zal worden :-(
Binnen 4 weken moet ik terug op controle gaan, en als het dan nog open is, moet hij geopereerd worden.

Hij heeft pas 3 maanden geleden een hele zware operatie gehad, met complicaties erbij. Daarom dat ik opnieuw opereren pas als allerlaatste optie wil doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:15

Kan het niet staande met flink sedatie en pijnstilling, eventueel lokaal verdoven?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 14:53

Jasmijn159 schreef:
Kan het niet staande met flink sedatie en pijnstilling, eventueel lokaal verdoven?

ik heb de rx beelden niet gezien, maar volgens wat ik begrepen heb, zit het vrij dicht bij het bot. Niet aan de oppervlakte denk ik.
Tijdens de 1ste controle, heb ik ook gevraagd of dit niet staand kan, maar volgens de kliniek werd dit niet gedaan.