Welk huidprobleem heeft mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Welk huidprobleem heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 19:47

Hoi bokkers,

Mijn gepensioneerde pony van 29 heeft al 4 jaar een terugkerend huidprobleem. Denken jullie mee over wat het kan zijn?

In 2018 leek het plekje op haar been op schimmel. Ik heb die behandeld met imaverol. De plek ging weg en keerde een paar maanden later terug. Dit heeft zich een paar keer herhaald. Dierenarts heeft ernaar gekeken, en omdat de plek stabiel bleef en pony er geen jeuk of pijn aan heeft, besloten we om het niet verder te behandelen.

In het jaar erop ging het toch flink groeien en is er een andere dierenarts bij geweest. We hebben toen behandeld met hydrocortiderm. De plek verdween, en keerde razendsnel terug.... Op advies nog 2x behandeld waarbij we bij de laatste keer moesten doorsmeren tot het echt weg was. Nu is het wederom binnen 3 weken terug.

2019
Afbeelding

2020
Afbeelding

2021, 2 maanden na eerste behandeling met hydrocortiderm
Afbeelding

2021
Afbeelding

2022, 31 januari, dit was aan het einde van de hydrocortiderm behandeling
Afbeelding

En zo zag het er gisteren uit, we zijn nu een kleine 3 weken gestopt met hydrocortiderm:
Afbeelding

Pony heeft nog altijd geen last/jeuk van de plek. De dierenarts doet liever geen huidbiopt omdat de plek vlakbij het bot zit op haar been. Dus dan is de enige optie behandelen, maar ja: waarvoor en waarmee?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Welk huidprobleem heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:41

Is je paard al eens getest op PPID? En hoe is de mineralenvoorziening?
Zowel PPID (Cushing) als bijv selenium tekort kunnen gekke dingen doen met de vacht.

Ik zou op deze locatie niet bang zijn voor een huidbiopt. Gewoon op de rand van de plek - overgang naar normale huid. Dat is de enige manier om kans te hebben op een duidelijke diagnose. Bokt gaat die zeker ook niet kunnen stellen vanachter hun computer scherm.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Welk huidprobleem heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:00

Het lijkt erg op de huidproblemen die mijn shetlander destijds had, zij had inderdaad ppid. Daar hebben we het wel aan gelinkt, maar het is niet behandeld of verder onderzocht, er kwam een andere kwaal bij en we hebben haar laten inslapen. Ik zou in ieder geval eens testen op ppid als ik jou was!

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 10:19

Ik schop mijn eigen topic even omhoog.

Naar aanleiding van de reacties hierboven heb ik mijn pony laten testen op PPID. Ze blijkt het inderdaad te hebben, dank nog voor de suggestie! Ze krijgt nu al een aantal maanden medicatie (half pilletje per dag), maar het heeft niet geholpen bij de genezing van de rare plek op haar been.

In overleg met DA nog een paar keer behandeld met hydrocortiderm en 2x per week wassen met hibiscrub. Maar telkens als we stoppen met de hydrocortiderm keert het binnen een paar dagen terug. En toen we een periode continue bleven doorsmeren kwam het uiteindelijk ook terug en ging het niet meer weg.

Ze heeft er totaal geen pijn/jeuk aan. Maar niks doen is geen oplossing want de plek breidt zich langzaam uit.

Biopt nemen is ingewikkeld: DA wil dit niet bij ons op stal doen en pony wil niet op de trailer (die ik overigens ook niet heb). Daarnaast vindt de DA het gevaarlijk omdat het het achterbeen is, dus als ze ondanks verdoving zou dreigen met schoppen zouden ze meteen stoppen met de procedure.

Dus ideeën voor middeltjes en andere oplossingen zijn heel welkom!

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:44

Ondanks dat het vrij hoog zit, is er wel eens gekeken naar Mijt?
(mijn tinker had op een gegeven moment zelfs een plek op haar heup zitten, die maar niet weg wilde)
Dat kan namelijk ook echt behoorlijk hardnekkig zijn.

Je kan eventueel een paar keer met goede vlooienshampoo wassen en kijken of dat wat uithaalt.
IK was mijn paard haar sokken zo nu en dan met Defencare shampoo, als ik vermoed dat ze weer last van mijt heeft. (Is minder heftig dan byemite, want dat slaat bij mij op mijn longen)

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:03

MissCharlie schreef:
Ik schop mijn eigen topic even omhoog.

Naar aanleiding van de reacties hierboven heb ik mijn pony laten testen op PPID. Ze blijkt het inderdaad te hebben, dank nog voor de suggestie! Ze krijgt nu al een aantal maanden medicatie (half pilletje per dag), maar het heeft niet geholpen bij de genezing van de rare plek op haar been.

In overleg met DA nog een paar keer behandeld met hydrocortiderm en 2x per week wassen met hibiscrub. Maar telkens als we stoppen met de hydrocortiderm keert het binnen een paar dagen terug. En toen we een periode continue bleven doorsmeren kwam het uiteindelijk ook terug en ging het niet meer weg.

Ze heeft er totaal geen pijn/jeuk aan. Maar niks doen is geen oplossing want de plek breidt zich langzaam uit.

Biopt nemen is ingewikkeld: DA wil dit niet bij ons op stal doen en pony wil niet op de trailer (die ik overigens ook niet heb). Daarnaast vindt de DA het gevaarlijk omdat het het achterbeen is, dus als ze ondanks verdoving zou dreigen met schoppen zouden ze meteen stoppen met de procedure.

Dus ideeën voor middeltjes en andere oplossingen zijn heel welkom!


Als ik het nu begrijp weet je nog steeds niet waar het precies van komt. Biopt kon de vorige x niet omdat het dicht bij bot zou zitten. Nu kan het alleen op de kliniek maar wil de DA het niet ivm slaan? Kan je anders niet een andere DA benaderen die wel een biopt op locatie doet? Want anders blijf je smeren en geld uitgeven aan iets wat niet beter lijkt te worden. Vind het sowieso bijzonder dat er in overleg middelen worden gebruikt zonder te weten waarvoor het wordt gebruikt en of dit helpt.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:06

Laat nog eens prikken voor PPID om te controleren of je dosering hoog genoeg is. Sommige paarden hebben niet genoeg aan een half pilletje.

Een (erkende) paardendierenarts zou geen enkel probleem moeten hebben met het nemen van een biopt van een paardenbeen. Mits je paard enigszins opgevoed is en niet direct het licht uit je ogen slaat als je er naar kijkt. Gewoon kwestie van sederen, biopt plek goed lokaal verdoven en zo nodig praam op/beentje op laten nemen. Slechts 1x mee gemaakt dat dat niet lukte, maar dat paard had vreselijk veel pijn aan zn been.

Ik vind het beeld nog steeds erg passend bij sarcoidose.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 21:07

Dank voor de reacties. Er is intussen een andere dierenarts bij geweest. Ze is weer op ppid getest. Op 7 mei had ze een acth waarde van 53 en op 25 oktober was de waarde 86. Lastig te vergelijken in verschillende seizoenen, maar dierenarts vond het niet nodig om de medicatie te verhogen.

We hebben ook laten testen op schimmel en sarcoid. Dat was negatief. Dierenarts heeft contact gehad met de kliniek in Utrecht en volgens hen blijft alleen een auto immuun ziekte over (inderdaad sarcoidose of vasculitis). En dat er weinig kans is dat de plek ooit helemaal verdwijnt.

We moeten het wel blijven behandelen omdat ponylief er anders last van kan krijgen (bijv. dat de huid gaat scheuren). Dus we hebben eerst een tijd de plek in de olie gezet (letterlijk zonnebloemolie) en de korsten vielen er snel af. Daarna begonnen met een nieuwe spray Cortavance. Daar inmiddels weer mee gestopt want ook haar goede huid eromheen kwam los en daar heeft ze nu erg last van. Dierenarts had al gewaarschuwd dat het trial-en-error zou zijn, dus het is nog de vraag of we iets gaan vinden wat wel fijn werkt.

noordje

Berichten: 2209
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:25

Mijn oudere paard had ook kale plekken. 's Zomers was het weg, maar zodra de winter kwam, kwam het weer terug.
We hebben alles onderzocht, bloed, biopt genomen en haar op kweek gezet.
Hij bleek een bacterie te hebben die resistent was voor de meeste antibiotica. Mede door dat en nog wat andere dingen heb ik heb hem afgelopen maart in laten slapen.
Tijdens de biopt was hij verdoofd en ook nog plaatselijk verdoofd. Ik snap niet waarom de DA geen biopt kan nemen.