gewichtsafname, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 11:13

Mijn ruin is sinds aankoop heel jojo qua gewicht. Ik heb hem gekocht als net zadelmakke 4jarige, ondertussen wordt hij volgende maand 7.

Korte geschiedenis:
Eerste jaar was hij heel angstig, ondertussen is hij heel rustig geworden. Hij heeft veel meer vertrouwen in zichzelf en de mens. Enkel bij sommige mensen (vraag me niet waarom net die mensen) wordt hij angstig. Hij heeft ondertussen op verschillende stallen/weides gestaan met verschillend voer-en stalmanagement. Enkel tijdens de zomermaanden, op groen vers gras ziet hij er fantastisch uit.

Het komt er op neer dat hij zeer snel gewicht verliest en ook heel moeilijk verdikt. Zelfs met alle mogelijke 'verdikkingsvoeding'. Naast onbeperkt hooi krijgt hij 200gr soja + 2x 1L lichte sport graan + sport vitamines (hogere vit E) + 1L luzernekorrel + 2kg (droog gemeten, erna geweekt) bietenpulp. De ene dag is hij wat dikker, erna weer minder maar echt op gewicht is hij nooit.
Hij wordt 4 à 5x per week bereden, afwisselend: 1x 1 tot 2u bosrit, 3of4x 45min dressurmatig, 1x longe.
Bloedwaardes zijn net binnen, alles perfect behalve hemoglobine is iets te laag. Begin april gaan we naar de kliniek, uitzoeken vanwaar dit komt.

Ik zou graag zoveel mogelijke oorzaken willen openhouden zodat we die in de kliniek met de nodige onderzoeken kunnen bestuderen. Ik zal later verder in detail gaan over behandelingen die al werden uitgevoerd, dit om een open beoordeling te houden.

Aan wat denken jullie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:17

Ik denk dat je hem gewoon 4 kilo per dag draversbrok moet geven en onbeperkt hooi. Ik snap al dat gedoe met die voerschema's nooit. Daar wordt er maar 1 beter van. De leverancier.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:34

Gevoelig op de maag? Mogelijk een maagzweer die onder stress opspeelt?
Stres is niet altijd zichtbaar aan de buitenkant, stres word gemeten door oogbol-meting, testen laten daarbij zien dat paarden die geen stres lijken te hebben dit toch wel hebben.
Denk aan huisvesting, bv. individuele stalling kan een paard veel stres geven.
Of zoals jij zelf al omschrijft, bepaalde personen.
Kleine veranderingen kunnen voor jou paard Mischien veel invloed hebben en juist de binnenvetters worden vaak gevoelig op de maag.
Overigens, je geeft aan dat hij lichte bloedarmoede heeft, bij chronische ontstekingen ( zoals bv. een maagzweer)komen er bepaalde stoffen vrij die de productie van rode bloedcellen remmen.aanwezige voortdurende ontsteking zorgen tevens voor een remming van bloedproductie.
Hou een schrift bij waarin je kleine veranderingen noteerd, Mischien kan je er na een tijdje een lijn in ontdekken

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 11:48

Enkele voorbeeld foto's:

2016 april-mei
Afbeelding
Afbeelding

2017 zomer - deze week:
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:51

Wormen? Zand? Het weer? Te veel qua voer willen voeren?
Back to basic fatsoenlijk en genoeg hooi is het begin

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:15

Wanneer is zijn gebit voor het laatst gedaan? Verdoofd en elektrisch gevijld bedoel ik dan.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 15:59

Gebit: vorige maand en werd ook gisteren door bitfitter nagekeken

Hooi: hij staat sinds zomer vorig jaar met onbeperkt hooi. Zodra ik iets van het voer weggaan, valt hij nog meer in. Zijn energie zit wel goed.

Tijdens dierenarts bezoek keek hij veel naar zijn buik. Veel darmgeluid. 3 mensen vinden ook dat hij op een manier loopt en staat om buik te ontlasten.

We hebben in september 3 weken gastroguard gegeven, na hevige paniekaanvallen met aansingelen. Dat ging beter na de kuur maar de paniekaanvallen komen terug. De kans is groot dat het maag en/of darm gerelateerd is. Vandaar ook onderzoeken gepland in kliniek.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:18

Heb je al eens gecontroleerd op zand in de darmen?
Zoals je zegt buikontlasten lopen is absoluut niet goed.
Hoeveel beweging heeft je paard?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:29

Maagscopie doen. En uitsluiten dat er zand in de dikke darm ophoopt. Hoe ontworm je? Zijn de eiwitten ook bepaald in het bloed?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:09

Ik denk toch aan een maagzweer, of een chronische dikke darmontsteking maar dan zouden de symptomen veel constanter zijn.
Dit merk je aan vaak mesten en een zure geur van de mest.
Veel paarden hebben een lichte mate van ontsteking in de darmen, met name de periode van stalling.
Hou je ons op de hoogte?

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 11:32

Aan zand had ik nog niet gedacht.

Hij staat sinds midden januari tijdelijk op stal. Dit omdat hij te verzwakt was door december en januari waar het non stop regende. Hij stond heel het jaar 24/7 buiten. Geen ideale oplossing maar gezien omstandigheden buiten had ik hem liever droog binnen staat. Waarbij we ook heel zeker zijn van hoeveelheid voer dat hij binnenkreeg en we hem toch met meer aandacht konden In het oog houden. In mei verhuist hij naar stalling waar hij ook dagelijks buitenkomt.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:54

Als ik het zo lees dan verhuist je paard nogal vaak. Ik zou daar ook zeker mee stoppen. Ken haast geen paard die daar geen problemen mee heeft. O.a. maagzweren kunnen alleen al van verhuisstress komen.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 17:53

Daar ben ik het niet mee eens. Dat valt onder training en ervaring opdoen. De eerste 2 verhuizen was hij inderdaad verschrikkelijk angstig. Ik kon hem toen ook niet scheiden van de kudde. De eerste wandeling was 5min met veel stress en door opbouwend en met vertrouwen te werken kunnen we nu tot 6u op buitenrit alleen of in groep. En zo geldt dat ook voor verhuis, daar blijft hij nu rustig onder.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:58

crazygirl1 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Dat valt onder training en ervaring opdoen. De eerste 2 verhuizen was hij inderdaad verschrikkelijk angstig. Ik kon hem toen ook niet scheiden van de kudde. De eerste wandeling was 5min met veel stress en door opbouwend en met vertrouwen te werken kunnen we nu tot 6u op buitenrit alleen of in groep. En zo geldt dat ook voor verhuis, daar blijft hij nu rustig onder.


Dat vind ik echt onzin, sommige paarden kunnen gewoon niet goed tegen de stress van verhuizen. Elke keer ander hooi, een andere omgeving, andere paarden en een ander soort stal.
Sommige paarden zijn echte binnenvetters, daarbij zie je niet dat ze onrustig oid zijn, maar die gaan bijvoorbeeld afvallen, krijgen maagzweren etc..
En 6 uur op buitenrit is ook niet iets wat ik zou doen met een paard die zo aan het afvallen is..

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:02

Resultaten kliniek zijn binnen.
Uitgevoerde onderzoeken: mestonderzoek, echo, abdominocentese, glucosebelastingstest, controle gebit, bloedafname, rectaal onderzoek, gastroscopie en neusslokdarmsondage.

Bloed: ok
Bijkomende analyse vit E: nog niet gekend
echo: mild opgezet maar normale wanddikte
Rectaal onderzoek: ok
Mest: geen eieren en larven
Gastro: zweren graad II+ thv glanduair en het non glandulair
OGTT: ok
Duodenumbiopt en Rectumbiopt: resultaten nog niet gekend
Indien niet volgende verbetering, nog uit te voeren: laparoscopisch darmbiotopen met ontstekingsremmende therapie

Nabehandeling:
Ulcergold of gastrogard: 7dagen 1 spuit/dag, erna 10dagen halve spijt, erna 1/4 spijt 2 weken
Preventie tegen maagzweren: Pro nutrin of Ekygard
Probiotica
Psyllium
Combigold

Voerbeleid: laag suiker en zetmeel en mag 3kg/dag, onbeperkt hooi, olierijk, fiberforce, bietenpulp en magnesium.
Management: vrije beweging en sociaal contact. Vermijden: stress situaties, lange periodes zonder voer


De 2 laatste waren mij al bekend alsook de gastrogard en probiotica.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:18

In het maagzweren topic staat veel informatie, goed om ervaringen van anderen te lezen. Met 7 dagen volle spuit en daarna in drie weken afbouwen, kan werken maar is in veel gevallen veel ste kort. Meesten ervaren dat een maand volle dosis nodig is en daarna langzaam afbouwen.

Wat betreft huisvesting, zou ik daar erg kritisch naar kijken. Het fijt dat je paard jojo't met zijn gewicht geeft waarschijnlijk aan dat hij wisselend veel stres ervaart. Voorkomen is beter dan genezen. Dus belangrijk om de stres te voorkomen.

Heel veel beterschap met je paardje en fijn dat je er nu wel zo goed als achter bent waar je paard last van heeft.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 23:29

Het verschil is groot! Nog niet op gewicht, zo snel gaat dat niet, maar wat een verschil mentaal.
Hij loopt onder het zadel veel rustiger. Kijkerig en angstig ohz is hij nooit fel geweest maar wel heel onrustig. Zodra ik been gaf, wiebelde zijn hele lichaam (nu begrijp ik dat dit uiting van pijn en ongemak was). Gezwiep staart, geen continue verbinding mond wat er dan ook voor zorgde dat ikzelf constant mijn eigen balans moest opzoeken en we in een vicieuze cirkel belandden. Tijdens het rijden liep hij ook vaak over zijn tempo, alsof hij vluchtte. Ook aan de longe vond ik hem op de voorhand duiken, alsof de voor -en achterhand niet synkroon liepen. Het leek of hij zijn rug/buik wou ontlasten. Het ene moment (vaak na 2tal dagen rust) had hij een frisse blik maar die verdwijn na training (en ook de 2 volgende dagen) naar een volledig uitgeput paard met enorme stijve spieren. Energie en conditie bleven tijdens het rijden wel ok, maar na het rijden zag (en was) hij er uitgeput uit. Nu besef ik hoeveel energie verloren gegaan is aan het constant wiebelen en geïrriteerd en gefrustreerd lopen/reageren op mijn benen.

Omeprazole + magnesium + vit E doen en het weghalen van alle granen doen hier duidelijk hun werk :)
Hij barst van de energie, zijn blik is ook alert en tijdens het rijden is hij zo rustig en aan de hulpen. Mijn zithulpen zijn nog nooit zo snel opgevangen. Dag erna is hij nog steeds even alert en soepel. *\o/* <3

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:38

Fijn dat gevonden is en dat de maagzweren behandeld worden. Hoop dat je paard wat aan mag sterken en gaat groeien. Hij zal w.s. gevoelig blijven en ik zou verhuizingen en andere stress zoveel mogelijk beperken. Niet alleen zetten ,geen lange buitenritten zonder voer. Altijd ruwvoer om te eten , misschien op stro zetten voor het knabbelen. Heel veel beterschap nog met je paard.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:00

Fijn zeg dat er zoveel verbetering is!
Een goed begin.
Realiseer je idd wel dat de medicatie een onderdrukker/symptoombestrijder is die niet de oorzaak van de maagzweer(en) wegneemt.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:01

Festeropre schreef:
Fijn zeg dat er zoveel verbetering is!
Een goed begin.
Realiseer je idd wel dat de medicatie een onderdrukker/symptoombestrijder is die niet de oorzaak van de maagzweer(en) wegneemt.


Klopt maar de maagzweren kunnen er al maanden/Jaren zijn en dus is de bron oorzaak ondertussen niet meer aanwezig. Er is namelijk iets fout gebeurd bij het zadelmak maken waardoor hij enorm angstig was naar de mens terug. Daar heb ik 2 jaar veel werk aan gehad en dus vertrouwen is grotendeels terug. Emotionele littekens zal hij behouden en dus geven we preventief anti stress.

Zijn blik is echt zo opgewekt. Maar het grootste verschil was vandaag ohz! Waauuw! Hardemond, vastzittende kaak, vlucht en Wiegel gedrag.. al die rijtechnische problemen zijn verdwenen. Zelfs zo erg dat ik de eerste 15min met 'gewone' (lesgeefster zegt al maanden dat ik enorm vast hou, maar ik voelde hem steeds enorm gespannen en zwaar op het bit) regeldruk een bijna steigerende reactie terugkreeg. Ik moet op veren leren rijden. Zooo fijn gereden!!!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:28

Aangezien je al eerder een kuur hebt gegeven, zou ik als ik jou was na deze kuur nog een echoscopie doen om te zien of alle zweren weg zijn.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 09:15

Over 2 maand moet hij sowieso op controle :)

Het is een hele mengeling van supplementen (en kostelijk) maar als ik zie/voel hoe fantastisch hij gisteren was, het is het allemaal waard!
Zijn voer ziet er als volgend uit:
* Onbeperkt hooi en stro
* 3x 1L grasmix (Hartog)
* 2L Just Grass (D&H)
* 0,5L Build&glow
* probiotica
* 25gr Bionutron Sport
* Olie
* Medicatie: omeprazole, na behandeling (1maand en afbouwen) wordt deze vervangen door Ekygard

De Sport vit is duur maar werkt voor ons uitstekend, ik ga dit zeker nog geven tot bij maagcontrole over 2 maand. Daar wordt sowieso bloed geanalyseerd. Erna denk ik om de sport vit weg te laten bij rustdag en longe en te vervangen door een simpel magnesium supplement. De komende weken moeten we sowieso uitzoeken welke supplementen en hoeveel hij wanneer nodig heeft. In ieder geval deze combinatie werkt uitstekend.

DA stelde ook ZZEN (audevard) voor bij stresserende situaties zoals wedstrijd, transport, dierenarts, kliniek. Net om stress te verlagen, welke invloed heeft op maag. Deze is zeer hoog gedoseerd in magnesium en mag slechts 2 tot 4 weken als kuur gegeven worden.
ZZEN daily intake (50 ml):
Bacopa: 6 840 mg
Magnesium chloride: 24 750 mg
Tryptophan: 1 650 mg
Vitamin B6: 50 mg
Vitamin B12: 1 mg
Folic acid: 10 mg

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: gewichtsafname, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:37

Hoe weet je dat het de combinatie is van alle supplementen plus ook nog de medicatie die zorgt voor het resultaat?
Mogelijk doen enkel de medicatie en/of een klein deel van de supplementen al wat voor je paard.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 09:50

Dat weet ik (niemand trouwens) natuurlijk nu nog niet daarom dat we na controle dus ook gaan uitzoeken wat wel/niet en wanneer nodig is. In principe maakt het niet uit wat wel/niet werkt, als het maar werkt. Het belangrijkste nu is dat hij volledig geneest voordat we misschien werkende supplementen weghalen.

Het is wel zo dat ik de sport vit (met hoog magnesium en vit E) onlangs ben gestopt (net om een ongemanipuleerde bloed-en fysieke analyses uit te voeren) en dat sindsdien de stijve spieren en angstigheid fel terug zijn gekomen.

Daarnaast zijn grasmix, just grass, build&glow en olie voornamelijk om hem op zo natuurlijk en verteerbare manier te doen verdikken met voldoende energie. Zodra hij weer op het gras (weides open rond mei, momenteel paddock) mag en/of op gewicht staat zal een deel hiervan verminderen ofzelf wegvallen.

Ekygard lees ik veel goede ervaringen van en gezien de maagzweren en bijkomende last zal dat ook niet meteen worden verminderd.

Probiotica kost 20 euro voor 2maand en hiermee is zijn mest verbeterd na maanden koeienvlaaien.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:03

Uiteraard.
Een maagzweer verstoord de hele darmfunctie en zorgt er ook voor dat bepaalde voedingsstoffen niet of nauwelijks meer door de darmwand worden opgenomen.
Als de zweer word onderdrukt ( zo noem ik het maar even ) door de medicatie dan gaat de darmwand ook weer beter voedingsstoffen opnemen.
De kans is dus groot dat als de zweer weg is je paard ook beter alles opneemt uit zijn basisvoeding en zal je uiteindelijk geen dure supplementen meer nodig hebben.
Voor nu prima, ik snap daarom ook je keuze.
Maar er zijn altijd belangen achter het verstrekken van dure medicatie/supplementen die vaak helemaal niet ( meer ) nodig zijn