Wat kan je doen aan een Franse stand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joortjex

Wat kan je doen aan een Franse stand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 23:39

Hi! :)

De achterbenen van mijn pony staan in de Franse stand. Dit was nooit zo erg, maar de laatste tijd wordt het erger en gaan haar achterbenen steeds meer in de Franse stand staan. Ze is 7 jaar. Is hier iets aan te doen? Bijvoorbeeld door de hoefsmid, osteopaat, oid? Graag hoor ik jullie tips, aanbevelingen, etc.

Alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door Joortjex op 17-06-18 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wings_love

Re: Wat kan je doen aan een Franse stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:42

Ik volg even mee. Mijn twee jarige merrie staat voor juist wat Frans. Volgens onze hoefsmid kan je daar slechts minimaal echt iets aan doen. Erger moet het alleen niet worden, eerder minder door goed bekappen. Maar ben wel benieuwd waar andere bokkers aan denken :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:20

Een goede hoefsmid kan daar zeker wat aan doen!
Echt corrigeren kan pas op jonge leeftijd dus 2 jaar en 7 jaar zijn daarvoor te laat) maar op oudere leeftijd kan men wel ahv speciaal bekappen en/of beslaan, ondersteuning bieden zodat de pezen wat rechter belast worden ipv schuin

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:04

Dat is raar, zoiets kan niet zomaar erger worden op die leeftijd.

Ben je van hoefsmid veranderd? want het kan met het bekappen te maken hebben.
Het kan er ook mee te maken hebben dat ze haar benen anders is gaan gebruiken dwz ontlasten.

Ik zou het eerst oppakken met de hoefsmid, daarna eventueel de DA en dan denk ik aan bijv. spat in het sprongewricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:17

Mijn paard stond als vierjarige behoorlijk naar buiten gedraaid met de tenen van de achterhoeven en de hakken naar binnen. Hij was echter hypermobiel, ondervoed en zat compleet vast in zijn rug. Sinds hij helemaal door de osteopatische mangel is gehaald, weer op gewicht is, gecorrigeerd bekapt is en door training genoeg bespiering heeft staat hij achteren nu gewoon weer recht.
Je zou eens kunnen kijken of het bij jou ook ergens aan schort. Het kan de moeite waard zijn om er eens een osteopaat (liefst een die ook dierenarts is) naar te laten kijken en een heel goed naar de hoeven te kijken of die wel recht zijn. Het kostte mij ook echt een dag observeren om te zien waar in de hoeven het probleem zat, dat kan heel subtiel zijn en toch flinke gevolgen hebben voor de afwikkeling.
Vaak gaat koehakkigheid samen met een buitenste hiel die wat korter is en een teen die aan de binnenkant wat langer is, terwijl de binnenhiel en buitenkant teen op zich de juiste lengte hebben.
Wat mijn paard deed was op de buitenste hiel landen en dan met een soort zwikje over voorrand van de hoef toch ook weer over de buitenwand afrollen.

Een hoop mensen zijn tegen corrigeren van een hoefstand bij paarden zodra die ouder zijn dan 2 jaar, ik kijk daar anders tegenaan, zeker bij een paard die opeens een verkeerde of verergerde stand heeft. Die heeft zichzelf in korte tijd al de verkeerde kant op gezet, dus juist die zou je zo snel mogelijk terug moeten corrigeren om artrose door die nieuwe foute stand waar de gewrichten niet aan gewend zijn te voorkomen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:21

Mijn merrie werd door haar vorige eigenaar zelf bekapt en stond daardoor helemaal scheef. Dit is met bekappen op 6-jarige leeftijd binnen een half jaar/jaar weer goed gekomen en paard staat weer helemaal recht :) Mijn tweejarige staat op dit moment ook een beetje scheef met de voorbenen, maar mijn hoefsmid raadde af om dit nu nog niet te corrigeren aangezien hij nu nog zo hard groeit. Het is best riskant om nu al te corrigeren doordat hij dan verkeerd kan groeien en een hoefsmid nooit kan voorspellen hoe zo'n dier zijn benen gaan groeien. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:35

Jonkies kunnen inderdaad doordat ze nog zo hyperflexibel zijn makkelijk doorschieten naar de andere kant, dus ik snap dat je hoefsmid daar voorzichtig is. Maar het zou toch eindeloos zonde zijn geweest als je je zesjarige schots en scheef had laten staan alleen omdat een thuisbekapper die hoeven zo verknald had? |o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:44

Eline_S_S schreef:
Mijn merrie werd door haar vorige eigenaar zelf bekapt en stond daardoor helemaal scheef. Dit is met bekappen op 6-jarige leeftijd binnen een half jaar/jaar weer goed gekomen en paard staat weer helemaal recht :) Mijn tweejarige staat op dit moment ook een beetje scheef met de voorbenen, maar mijn hoefsmid raadde af om dit nu nog niet te corrigeren aangezien hij nu nog zo hard groeit. Het is best riskant om nu al te corrigeren doordat hij dan verkeerd kan groeien en een hoefsmid nooit kan voorspellen hoe zo'n dier zijn benen gaan groeien. :)

Nou je kan toch echt wel beter tijdig corrigeren, zeker gezien het paard nu nog geen 'werk' hoeft te verrichten en de banden/pezen etc dan nog rustig kunnen vormen/groeien en aansterken.
Juist in de groei zou ik hier extra aandacht aan geven, want verkeerde stand impliceert toch een hogere kans op blessures of lichamelijke klachten.
Beetje bizarre uitleg van je smid. Dus eerste iets helemaal scheef laten groeien om dan te gaan corrigeren... Dat vind ik pas riskant, beter nu kort op de bal. minder ellende, minder problemen( en kosten) achteraf. (Ps niet beledigend bedoeld overigens)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:12

bulck schreef:
Eline_S_S schreef:

Nou je kan toch echt wel beter tijdig corrigeren, zeker gezien het paard nu nog geen 'werk' hoeft te verrichten en de banden/pezen etc dan nog rustig kunnen vormen/groeien en aansterken.
Juist in de groei zou ik hier extra aandacht aan geven, want verkeerde stand impliceert toch een hogere kans op blessures of lichamelijke klachten.
Beetje bizarre uitleg van je smid. Dus eerste iets helemaal scheef laten groeien om dan te gaan corrigeren... Dat vind ik pas riskant, beter nu kort op de bal. minder ellende, minder problemen( en kosten) achteraf. (Ps niet beledigend bedoeld overigens)

Mee eens, vind het ook een scheve redenering.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:18

Franse stand gaat overigens over voorbenen, bij achterbenen gaat het vaak over koehakkig.

Met bekappen kan een poging worden gedaan om het te verbeteren, maar op latere leeftijd heeft dat vaak niet veel effect. Maar omdat het erger wordt, zou ik er inderdaad wel even heel goed naar laten kijken, want dat is ook niet normaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:12

:? de groeischijven in de benen zijn allang dicht, dus standen veranderen gaat niet en is nog riskant ook

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:19

Mijne staat vreselijk frans maar het punt was dat ie zijn hoeven ook nog van buiten naar binnen neerzette. Hierdoor landde hij met zijn hele gewicht op 1 puntje van de hoef (aan de zijkant) en de smid zei dat dat wel heel schadelijk was. Zeker in galop en draf met ruiter erop en in zijgangen natuurlijk ook.
Reed er subtop mee dus wilde hem wel heel houden. Uiteindelijk heeft de smid er zelfs voor gekozen om hem in stand nog iets lelijker te laten staan, maar door de correctie ging het paard wat meer zwaaien met zijn been zegmaar, alleen zijn hoef landde hierdoor wel recht op de grond

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:25

mijn shetlander ruintje staat sinds zijn geboorte wat in de franse stand met de voorbenen. hoefsmid heeft dit vanaf veulen af aan bijgewerkt en gecorrigeert wat kon.
Ik denk dat als dit niet was gebeurt hij nu veel schever zou staan. je ziet het wel aan hem maar het is niet heel erg.
moet wel zeggen nu ik van hoefsmid veranderd ben hij iets minder mooi met één beentje staat, maar weet niet of het bekappen de oorzaak is... hij is nu alweer 12 jaar...

als ik jou was zou ik overleggen met een goede hoefsmid en anders met een dierenarts of een kliniek. weet niet wat je doet met je paardje maar als die goed belast wordt dmv rijden oid.. zou ik toch wel zeker willen weten dat er niet iets anders speelt. benen gaan niet zomaar anders staan..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:29

Bowo schreef:
Franse stand gaat overigens over voorbenen, bij achterbenen gaat het vaak over koehakkig.

Met bekappen kan een poging worden gedaan om het te verbeteren, maar op latere leeftijd heeft dat vaak niet veel effect. Maar omdat het erger wordt, zou ik er inderdaad wel even heel goed naar laten kijken, want dat is ook niet normaal.

Dat is niet helemaal waar, franse stand kan ook achter voorkomen.
Het verschil tussen franse stand en koehakkig is dat bij koehakkig, de hakken naar elkaar toe staan waar vaak een franse stand uit voortkomt. Maar ze kunnen ook frans staan zonder koehakkig te zijn.