Buikwonde door krabben

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calvarossd

Buikwonde door krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 20:51

Hoi, ik zit echt in de knoop...
Mijn paardje heeft nu dat het weer warmer is net zoals vorig jaar een buikwonde net voor zijn navel en krabt eraan met zijn achterbenen. Het ziet er zo uit ( kijk foto), maar hier was het gewassen normaal gezien is het dus dik en komt er veel pus uit. Het komt om de zoveel weken terug als het warm is en vorig jaar had hij het ook. Onze dierenarts weet ook niet wat het kan zijn...
Heeft iemand dit ook meegemaakt? Hoe zouden jullie een wondje verzorgen me pus? Ik was het uit met isobetadinezalf en doe er dan een soort poeder op tegen onsteking.
Help me plss!

Afbeelding

Afbeelding

maximuss

Re: Buikwonde door krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:53

Een van de ruinen heeft hier eens hetzelfde gehad. Ik heb toen een paar dagen groene klei op de wonde gesmeerd en het was mooi dicht.

Calvarossd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 20:54

maximuss schreef:
Een van de ruinen heeft hier eens hetzelfde gehad. Ik heb toen een paar dagen groene klei op de wonde gesmeerd en het was mooi dicht.

Ja idd heelt wel snel maar weet echt niet wat de oorzaak zou zijn...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:01

Ken het wel van een merrie die ook jeuk aan haar buik had. Zij ging met haar buik over de grond schuren. Werd steeds erger, maar met een eczeemdeken om was het opgelost.
Pure irritatie van de vliegen en muggen,( staart en manen schuurde ze niet, hoewel ze dat jaren later op 20 jarige leeftijd opeens wel ging doen)

Calvarossd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:03

kiki1976 schreef:
Ken het wel van een merrie die ook jeuk aan haar buik had. Zij ging met haar buik over de grond schuren. Werd steeds erger, maar met een eczeemdeken om was het opgelost.
Pure irritatie van de vliegen en muggen,( staart en manen schuurde ze niet, hoewel ze dat jaren later op 20 jarige leeftijd opeens wel ging doen)

Heeft een exceemdeken met buikflap maar krabt er doorheen :/

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:04

Kan een vorm van zomereczeem zijn :(

Calvarossd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:05

Caily schreef:

Enkel op die plek?
En hebben jullie dan eventueel tips om de jeuk te stillen?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:13

Geen ervaring mee. Wel met jeuk aan staart etc. Sinds ik Fibra Anti itch geef, heb ik geen schurend en jeukend paard meer.

Misschien een optie? Weet wel dat mijn paard gaat schuren van veel suikers en granen/zetmeel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:17

Ik vermoed ook dat het een reactie op mugjes is, soort van zomereczeem. Je zou kunnen proberen het zo te behandelen. Haal je anders bij de DA een crème/zalf voor zomereczeem. Wanneer hij geen jeuk meer heeft, krabt hij niet meer, gaat de wonde dicht.
Zo lang hij jeuk blijft hebben, zal je mogen ontsmetten wat je wil maar, dat heeft weinig zin.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:23

Zit de buikflap stak? aansluitend ? als het te slap hangt, kunnen de mugjes er nog bij. Tenminste is mijn ervaring..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 23:20

Calvarossd schreef:
kiki1976 schreef:

Heeft een exceemdeken met buikflap maar krabt er doorheen :/

Was de deken al vroeg in het seizoen omgedaan of pas toen de jeuk et al was?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:00

Een vorm van zomereczeem, smeren met hydrocortiderm (veearts) tegen de jeuk en om te genezen. Deken met buikflap is om de jeuk te voorkomen, dus al op voordat er jeuk is.
Bijvoorkeur bij schemer op stal in een schuur, knutten zijn slechte vliegers, echt ver in een schuur komen ze niet zo snel. Buitenstal met bovenluik komen ze nog wel binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:08

Ik heb er een staan die daar jeuk krijgt door suikers uit het gras.
Droog houden,dus niet wassen, eventueel zinkzalf er op.
Ik gebruik zinkzalf van zwitsal, .is even at uitproberen,bij de een werkt dit,bij de ander dat

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:08

Je zou het kunnen proberen met vetericyn, dat werkt ook zuiverend en irritatie verminderend bij zulk soort huidproblemen.

Verder voeding met zo min mogelijk suikers proberen en het afdekken tegen insecten.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:28

Inwendig oplossen heeft de voorkeur, dus voeding onder de loep.
Maar je wil nu comfort, en klachten doorbreken.

Dagelijks een dikke laag Uierzalf erop plamuren.
Een van mijn paarden heeft hardnekkige zomereczeem en is hier ook mee bekend, werkt prima.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:17

Mijn merrie heeft ook korstjes op haar buik. Volgens mij is haar trigger voor de jeuk muggen en andere insecten. Met gras en voeding ben ik voorzichtig en heeft bij haar minder invloed.
Ik behandel de koorstjes met verzorgende crème, zo genezen ze sneller. Voor de jeuk zelf heb ik nog niets gevonden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:57

TS en Nele, Derfen cream werkt heel goed. (Omdat je aangeeft dat de jeuk blijft, Nele.)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:08

Mijn merrie gaat ook van de jeuk op haar buik schuren met buik over de grond als het te erg wordt. Staat onder een vliegendeken met buikflap, maar buikflap komt natuurlijk niet tegen/ over de uier. Het gedeelte net voor de uier smeer ik nu vol met een flinke laag groene leem. Dat scheelt behoorlijk en blijft goed zitten.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:28

ellepel schreef:
Ik heb er een staan die daar jeuk krijgt door suikers uit het gras.
Droog houden,dus niet wassen, eventueel zinkzalf er op.
Ik gebruik zinkzalf van zwitsal, .is even at uitproberen,bij de een werkt dit,bij de ander dat

Wij hebben dit ook. Ik smeer die plek nu dagelijks preventief dik in met simpele vaseline en het is dit seizoen nog niet (ernstig) open geweest.

Vorig jaar smeerde ik op de open plekken honingzalf, dan heelde het snel. Succes!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 11:42

Zomereczeem! En dat kan inderdaad prima enkel onder de buik. Helaas.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 11:57

Calvarossd schreef:
Caily schreef:

Enkel op die plek?
En hebben jullie dan eventueel tips om de jeuk te stillen?

Ja dat kan. Komt alleen weinig voor.
Kan ook zijn dat je de deken te laat op doet en je eigenlijk achter de feiten aanloopt.
Mocht het volgend jaar niet opgelost zijn, leg die deken er echt heel vroeg op.