De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 17:43

Mijn paard heeft een aantal weken geleden een ongelukje gehad en hierbij een diepe snee opgelopen. Helaas is de strekpees hierbij gedeeltelijke door ( in veearts termen laterale/dorsale tak van tendo interosseus partieel door). Gelukkig is de peesschede hier niet bij betrokken en is de wond netjes genezen. Nu zitten we dus alleen nog met de strekpees blessure.
Veearts heeft een opbouw en bekap schema aangeleverd. Nu is het zo mijn merrie pas 3 jaar oud is en nog niet beleerd. Het wordt dus een opgave om haar zonder dat ze ontploft straks op te bouwen naar draf & galop. Ik wil haar liever niet aan de longeerlijn doen en gelukkig is ze wel al bekend met draven aan de hand. Dus kunnen we de rechte zijdes in draf nog aan de hand doen. Maar een kwartier draven aan de hand is natuurlijk ook een uitdaging.. En galoperen dat heeft geen andere optie dan aan de longeerlijn, gelukkig mag dit pas over 7 weken, dan heeft ze in totaal er al 12 weken revalidatie op zitten ( als alle mee blijft zitten).

Ze staat nu al ruim 3 weken op een stukje van 3 bij 3 ( boxrust) en mag vanaf volgende week langzaam wat meer ruimte. Dit scheelt natuurlijk al wel iets.

Dus nu de vraag hoe gaan we opbouwen zonder dat ik zelf de 5 kilometer kan rennen aan het eind en we toch een ontploffing nog even kunnen uitstellen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 18:29

Je kunt bij de dierenarts ‘muisjes’ ( vetranquil, heet het geloof ik )halen, dit werkt perfect, word vaak gebruikt bij dit soort problemen. Had eerder een paard 3 maanden boxrust, kon daarna zo opstappen terwijl het anders rodeo zou zijn geweest. Wel even van te voren testen hoe ze erop reageert, als je het niet vertrouwd kun je altijd wat bijgeven.

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 18:39

Misschien je paard leren aan de fiets te lopen?
Dan hoef je niet te rennen :P
Ik fiets zelf ook met mijn driejarige, stap en draf gaat prima :)

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:11

Hoeveel krachtvoer krijgt je 3-jarige?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:15

Stal met stapmolen lijkt me eerlijk gezegd de beste optie als je niet wilt longeren, is ze longeren helemaal niet gewend? Of is het iets wat jij zelf niet aan durft?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:39

Zo'n jong dier zou ik met hoofdstel en hengstenketting naast een heel rustig paard meenemen. Hun instinct verteld ze om bij het andere paard te blijven, dus dan hebben ze niet zo veel praatjes als bv naast een fiets. Dat laatste zou ik nu sowieso niet doen.

Maar als handpaard moet je ook wel een beetje handig voor zijn natuurlijk.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 22:15

luffwinny schreef:
Je kunt bij de dierenarts ‘muisjes’ ( vetranquil, heet het geloof ik )halen, dit werkt perfect, word vaak gebruikt bij dit soort problemen. Had eerder een paard 3 maanden boxrust, kon daarna zo opstappen terwijl het anders rodeo zou zijn geweest. Wel even van te voren testen hoe ze erop reageert, als je het niet vertrouwd kun je altijd wat bijgeven.


Bedankt, dit ga ik zeker even overleggen!


noor14 schreef:
Misschien je paard leren aan de fiets te lopen?
Dan hoef je niet te rennen :P
Ik fiets zelf ook met mijn driejarige, stap en draf gaat prima :)


Leren naast de fiets te lopen is nu geen optie ;) Daarbij mag ze alleen op zachte verende ondergrond lopen dus dat is op de fiets ook weer een dingetje..


FriesWytske schreef:
Hoeveel krachtvoer krijgt je 3-jarige?

Nu krijgt ze slechts een halve kilo onderhoudsbrok. Ze heeft wel iets nodig voor de groei maar staat niet volop in het krachtvoer. Toen we begonnen met longeren kreeg ze een halve kilo sportbrok en een halve kilo basis brok.


siskeh schreef:
Stal met stapmolen lijkt me eerlijk gezegd de beste optie als je niet wilt longeren, is ze longeren helemaal niet gewend? Of is het iets wat jij zelf niet aan durft?


Stapmolen hebben wij niet en ben ik persoonlijk helemaal geen fan van. Longeren kent ze wel en heb ik ook al gedaan met haar maar na meer als een maand rust gaat ze waarschijnlijk ffe lekker uit haar plaat (geef der geen ongelijk) Maar dat is juist nu even niet de bedoeling..

Gypsy schreef:
Zo'n jong dier zou ik met hoofdstel en hengstenketting naast een heel rustig paard meenemen. Hun instinct verteld ze om bij het andere paard te blijven, dus dan hebben ze niet zo veel praatjes als bv naast een fiets. Dat laatste zou ik nu sowieso niet doen.

Maar als handpaard moet je ook wel een beetje handig voor zijn natuurlijk.


Ik heb eerder wel de shetlander meegehad als handpony maar dit is niet het moment om mijn drie jarige te leren hoe ze als handpaard mee moet lopen met een ander..


Ik heb haar nog niet beleerd, dat plan had ik eigenlijk voor juli,, ze kent dus enkel de longeerlijn (wel bijgezet)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:19

Ik zou een vitaminebrok gaan geven. Een halve kilo was voor mijn paard geblesseerd nog ruim voldoende om gigantisch op ontplofstand te gaan helaas.

Ik weet niet of het een optie is maar in drenthe zit de sealwaker. Daar kan een paard volledig in gerevalideerd worden van zulke blessures. Mijn paard is daar ook een aantal keren geweest omdat hij dan we aan het werk moest wat in dat ding heel goed is voor de pees maar ontploffen kon daar niet.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 22:23

Yvank_ schreef:
Ik zou een vitaminebrok gaan geven. Een halve kilo was voor mijn paard geblesseerd nog ruim voldoende om gigantisch op ontplofstand te gaan helaas.

Ik weet niet of het een optie is maar in drenthe zit de sealwaker. Daar kan een paard volledig in gerevalideerd worden van zulke blessures. Mijn paard is daar ook een aantal keren geweest omdat hij dan we aan het werk moest wat in dat ding heel goed is voor de pees maar ontploffen kon daar niet.


Ik heb inderdaad al gekeken naar water therapie maar kon hier in de buurt ( Ermelo) niet echt iets vinden, dus als iemand tips of ervaringen heeft zijn die zeker welkom.

Wat betreft het voer. Een halve kilo is voor dit paard voldoende om de groei te ondersteunen zonder dat ze daar heel druk van wordt.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:27

Ik geloof ook dat de seawalker de enige in nederland is in deze vorm.. Het is wel mogelijk je paard daar in revalidatie te zetten.

Longeren mocht ik absoluut niet in het opbouwen, pas nadat het schema voltooid was. Maar dat kan natuurlijk bij jou anders zijn. Is het misschien een idee het paard lange lijnen te leren? Dan kan je er achter / schuin naast lopen en de hele bak door. Dit kan ook in draf.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 22:32

Yvank_ schreef:
Ik geloof ook dat de seawalker de enige in nederland is in deze vorm.. Het is wel mogelijk je paard daar in revalidatie te zetten.

Longeren mocht ik absoluut niet in het opbouwen, pas nadat het schema voltooid was. Maar dat kan natuurlijk bij jou anders zijn. Is het misschien een idee het paard lange lijnen te leren? Dan kan je er achter / schuin naast lopen en de hele bak door. Dit kan ook in draf.


Lange lijnen had ik nog niet aan gedacht! Dat ga ik zeker proberen, dubbele longe is ze al wel mee geïntroduceerd dus dat moet wel lukken denk ik. Bedankt voor de tip

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:35

Oh dan moet dat lukken! Dan kan je gewoon rechte stukke en flauwe bochten doen.

vibabuJarig

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:45

De enige tip die ik kan geven is: doe het vooral als het rustig op stal en buiten is.
Mijn paard had een blessure en had 2,5 maand boxrust. Daarna was hij zo slap dat hij het niet in zijn hoofd haalde om te ontploffen... maar dat is natuurlijk per paard verschillend.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:47

siskeh schreef:
Stal met stapmolen lijkt me eerlijk gezegd de beste optie als je niet wilt longeren, is ze longeren helemaal niet gewend? Of is het iets wat jij zelf niet aan durft?

stapmolen bij peesblessures is in zo goed als alle gevallen sterk af te raden, constant rondjes lopen en korte/vluchtige draaibeweging wanneer de molen van richting veranderd is niet heel bevorderlijk

tiwi1969

Berichten: 7638
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 00:46


Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: De ontploffing voorkomen zonder rijden (strekpeesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:45

Ik zou zeker ook een mineralenbrok gaan geven, zonodig ernaast, niet vanwege de drukte, maar vanwege het mineralentekort dat een paard gewoon heeft met ruwvoer+0.5kg basisbrok, en dus het vertraagde herstel omdat daar mineralen (en in mindere mate vitaminen) voor nodig zijn.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:55

Een stal zoeken welke een loopband heeft ..in de US revalideren heel veel paarden op een band
Zijn tegenwoordig wel redelijk wat sportstallen met zo'n band of op een revalidatiecentrum

Sommige fokkers hebben een "gang " in hun buitenbak om te laten vrijspringen dat zou in jouw geval ideaal zijn want dan heb je rechte lijnen

Wij hebben iemand die zadelmak maakt zonder longeren dat zou in jouw geval ook een goeie optie zijn


Lastig hoor met een 3 jarige , is al lastig genoeg bij sportpaarden en dan succes met de revalidatie !

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:57

tiwi1969 schreef:
In Vierhouten zit ook aqua therapie:

http://mdamsma.nl/paard-water/ Is redelijk dichtbij Ermelo

Dat zijn fijne mensen, die kunnen je vast goed helpen.