Scheef en stijf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lorekee

Scheef en stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 08:25

Mijn paard heeft een rijd op ijzers gestaan en loopt na 3maanden ineens scheef en heel stijf aanvoorbenen
De howfsmid is gister geweest en zei een blein in zen hosf die is nu weg
Kan iemand helpem

Anoniem

Re: Scheef en stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:06

Ik zou heel even je spelling checken, kan er namelijk niks uit maken wat je nou precies verteld eerlijk gezegd.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:18

3 maanden is ook wel erg lang voor ijzers. En idd ff spelling checken en een beetje een verhaal proberen te maken want dit is heel onduidelijk zo

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:20

Blein = abces/hoefzweer in België.

Dus:
Paar heeft een tijd op ijzers gestaan, loopt nu na 3 maanden scheef en stijf.
Hoefsmid is geweest en dacht aan een hoefzweer, die is nu weg.
Kan iemand helpen

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:23

Maar stond het paard eerst jaren op ijzers en nu zonder? Of altijd zonder en nu met en loopt ie nu scheef/stijf?
Hoe lang geleden is het dat de hoefsmid de hoefzweer constateerde en hoe lang heeft het geduurd tot het weg was? Hoe lang is het nu weg en hoe lang loopt het paard al scheef/stijf?
Is er al een dierenarts/paat/peut bij geweest? Wordt het paard gereden/gelongeerd/aangespannen?

Iets meer informatie zou wel handig zijn, anders kan niemand er iets zinnigs over zeggen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:34

Ik kan je wel vertellen het ene paard is gevoeliger voor een blein dan het ander. Hier 2 volle zussen gehad de ene had het altijd met of zonder ijzers en de andere had het nooit . Ook niet als ze door een andere hoefsmid bekapt werd.
Het is aanleg en ontdekken waar het door komt voeding en supplementen of zelfs de manier van lopen en afrollen van de hoef. Je weet het niet wat bij ons hielp was een soort van sneeuw beslag een ijzer wat hielp met afrollen( er is een naam voordat gebruikt men ook bij paarden met artrose) en met een rubber tussen de hoef en het ijzer en ze heeft het echt jaren niet gehad en dat was een paard wat deed ringrijden ,landwerk en gewoon aangespannen en rijden van trektochten.
denk goed na wat was er anders in die tijd een droge wijde met harde klei.voeding etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:12

Granoek schreef:
Blein = abces/hoefzweer in België.

Dus:
Paar heeft een tijd op ijzers gestaan, loopt nu na 3 maanden scheef en stijf.
Hoefsmid is geweest en dacht aan een hoefzweer, die is nu weg.
Kan iemand helpen

Ahh vandaar _O- dacht een typfout :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:13

Haha ja raar volk wij Belgen, maar ik dacht vertaal even :P

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:08

Aangezien dubbel topics niet zijn toegestaan plaats ik hier een slotje, tips kunnen in het andere topic gegeven worden.