Koliek door dressuurtraining?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:17

Mooi grainey! Ik had dat ook met mijn ruin..

Kon me niet schelen wat we deden samen.. Ik vond het gewoon bezig zijn met hem zo fijn en ik weet ee http zeker dat dat wederzijds was. <3

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 09:15

Dat klinkt bekend :j Heerlijk zulke paarden, onbetaalbaar <3

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:11

Kun je de moeder niet meenemen als je gaat werken met haar? Lijkt me eerder dat ze stress heeft van het gescheiden zijn als van de beweging.
Te dik zijn lijkt me juist goed als ze meer gaat bewegen.

En eventueel een graasmasker overdag op? Dan kan ze ook minder eten. Stroombegrazing zorgt wel ervoor dat ze snel veel kunnen eten.

Daarnaast is de reden van veel mensen om in de zomer geen hooi te voeren de kosten. Gras is gratis, hooi kost geld..
Mijn ruin staat sinds een jaar op een stalling waar ze overdag op gras staan en snachts onbeperkt hooi in Ruiven hebben. Beetje vergelijkbaar qua situatie als jou, snachts staan ze namelijk op een stuk verhard paddock + een wei die kapot gelopen wordt in de winter dus zo goed als geen gras heeft.
Laatste jaren stond hij 24/7 op het gras, daar werd hij veel dikker als nu. Zelfs nu dat hij geen beweging krijgt door mijn zwangerschap.
Ik zou dus eerder hooi bijgeven snachts, liefst zelfs in een slowfeeder en dan eventueel overdag een graasmasker op. Denk dat de problemen eerder ontstaan door teweinig ruwvoer / te lang zonder staan als dat het met werken te maken heeft.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 09:44

Het helpt inderdaad als haar moeder dichtbij is, dus die heb ik dan al speciaal voor haar naast de bak staan waar ik met haar bezig ben. Dit zal ik ook zeker blijven doen omdat het wel zichtbaar stress vermindert bij haar, maar wat er dan alsnog intern in haar omgaat, daar kan ik moeilijk de vinger op leggen. Ik had zelf wel echt het idee dat het beter ging, ze was steeds beter op mij gefocussed ipv op de omgeving of op haar moeder en ze ontspande zichtbaar ook veel meer (hoofd naar beneden brengen, briezen, kauwen op het bit, meer ontspanning tussendoor, ook soms op eigen initiatief dingen doen (gewenst of ongewenst :+ ) ). De tijd zal het leren.

Het te lang zonder staan zal sowieso opgelost worden, en mochten ze inderdaad te dik worden op rantsoenen gras, of zal ze alsnog weer gaan graven, dan inderdaad over op slowfeeders voor de nacht. Grasmasker houd ik ook in mijn achterhoofd inderdaad :j