Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:49

Ik ga dit zeker volgen.
Mijn ruin van 14 jaar, kan niet bij andere ruinen in de buurt.
Hij vecht ze echt de wei uit. En hij is heel fel op zijn 2 merries.
Die beschermt hij heel fel. En bij het weghalen, uit de wei van een merrie raakt hij helemaal
in de stress. Blijft vreselijk hinniken en heen en weer rennen.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:05

Die ene foto joh!
Het zou mijn ruin toch niet moeten zijn die zo opgejaagd wordt en onrust aangedaan wordt hoor... dan zou je aan mij toch echt een kwade hebben... arme ruin!

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 10:14

Little_Gift schreef:
Die ene foto joh!
Het zou mijn ruin toch niet moeten zijn die zo opgejaagd wordt en onrust aangedaan wordt hoor... dan zou je aan mij toch echt een kwade hebben... arme ruin!



Ja idd! Het is denk ik 2 dagen echt heel erg geweest en dit was net nadat hij de chip had. Het kan ook de eerste paar dagen even wat erger zijn. Nu heeft mijn ruin zich over en heeft hij meer oog voor het eten in plaats van de kudde. Nu moet allen bob de andere ruin weer vertrouwen krijgen.

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 10:16

ikkeniet schreef:
Ik ga dit zeker volgen.
Mijn ruin van 14 jaar, kan niet bij andere ruinen in de buurt.
Hij vecht ze echt de wei uit. En hij is heel fel op zijn 2 merries.
Die beschermt hij heel fel. En bij het weghalen, uit de wei van een merrie raakt hij helemaal
in de stress. Blijft vreselijk hinniken en heen en weer rennen.



Mischien is deze chip dan ook een oplossing voor jou? Ik merk echt nu al verschil en hoop dat dit zo blijft!! Natuurlijk is het ook nog kijken wat het doet over een half jaar tot jaar wanneer de chip is opgelost en niet meer werkt. Hopelijk heeft hij dan zijn rust en draai in de kudde gevonden dat hij rustig blijft!!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:24

intressant

de mijne ging naar 11 jaar dekken haha. was als 6 jarige geruind. En naar 11 jaar ging hij meer hengstengedrag vertonen omdat hij de enige man was tussen 3 merries.. Ben door andere redenen toen verhuis en dacht yes een ruinen groep dan houdt hij wel op.

nee hoor, weiland naast hem stonden 2 merries. En ging hij daar het draad onder door om bij de merries te kijken. Gelukkig ging mijn paard niet zijn ruinengroep op jagen.

ik bent toen monnikspeper gegeven en toen werdt het ook stukken minder. provarium breeding heet het trouwens wat ik gaf,werkt ook tegen merries met hengstigheid.

Nu staat hij weer gemengd. En zo ver ik weet dekt hij nu niet. Dat laat hij nu aan de andere jongere ruinen over. haha

jaren daarvoor nooit wat gemerkt aan zijn gedrag. Totdat hij de enige ruin was haha

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 10:27

plutolover schreef:
intressant

de mijne ging naar 11 jaar dekken haha. was als 6 jarige geruind. En naar 11 jaar ging hij meer hengstengedrag vertonen omdat hij de enige man was tussen 3 merries.. Ben door andere redenen toen verhuis en dacht yes een ruinen groep dan houdt hij wel op.

nee hoor, weiland naast hem stonden 2 merries. En ging hij daar het draad onder door om bij de merries te kijken. Gelukkig ging mijn paard niet zijn ruinengroep op jagen.

ik bent toen monnikspeper gegeven en toen werdt het ook stukken minder. provarium breeding heet het trouwens wat ik gaf,werkt ook tegen merries met hengstigheid.

Nu staat hij weer gemengd. En zo ver ik weet dekt hij nu niet. Dat laat hij nu aan de andere jongere ruinen over. haha

jaren daarvoor nooit wat gemerkt aan zijn gedrag. Totdat hij de enige ruin was haha



Ik heb ook monnikspeper gebruikt maar dit werkte niet genoeg voor mijn ruin helaas

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:35

Ik ga ook even volgen!
Heb wel ervaring met hengsten chemisch castreren, en eigenlijk heel goede ervaringen mee, maar had nog niet eerder gehoord dat het ook bij ruinen gebruikt kon worden! Klinkt op zich best logisch.

Ben heel erg benieuwd of het resultaat zo blijft en ook hoe het wordt als het uitgewerkt zou moeten zijn.

Laat je dat hier nog weten? :))
Vind het best interessant namelijk!

Edit: werkt die hij nu gehad heeft een half jaar of een jaar? Dat begreep ik er nog niet uit.

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 10:51

Quir schreef:
Ik ga ook even volgen!
Heb wel ervaring met hengsten chemisch castreren, en eigenlijk heel goede ervaringen mee, maar had nog niet eerder gehoord dat het ook bij ruinen gebruikt kon worden! Klinkt op zich best logisch.

Ben heel erg benieuwd of het resultaat zo blijft en ook hoe het wordt als het uitgewerkt zou moeten zijn.

Laat je dat hier nog weten? :))
Vind het best interessant namelijk!

Edit: werkt die hij nu gehad heeft een half jaar of een jaar? Dat begreep ik er nog niet uit.


Ik wil idd alles over deze chip gaan vertellen en dus ook hoe het gedrag van mijn ruin is als hij is uitgewerkt.

De chip wordt normaal bij honden gebruikt en daar hebben ze 2 varianten van 1 die werkt voor een half jaar en 1 die werkt voor een jaar. Nu zijn paarden niet te vergelijken met honden qua grote dus geven dierenartsen de chip die bij honden een jaar werken. Bij een paard werkt deze chip minimaal een half jaar tot maximaal een jaar.

Hopelijk heb je nu meer duidelijkheid over de duur van de chip bij paarden

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:56

Ik volg ook even. Hier ook een ruin (en ook 100% zeker geen klophengst) met dit soort gedrag. Inmiddels is hij 21, maar heeft dit gedrag altijd gehad. Veearts heeft bij hem ook weleens de injecties voorgesteld lang geleden, maar omdat hij sindsdien alleen maar bij ruinen en hengsten heeft gestaan niet meer nodig geweest.
Staat hij namelijk in een groep met alleen ruinen, niks aan de hand. Dominant en hij is zonder uitzondering de hoogste in rang, ook nu nog, maar hij is een goede ‘leider’ over het algemeen. Ook jonge hengsten erbij geen probleem, die worden op hun plek gezet en daarna prima. Oudere hengsten die geen vast deel uitmaken van zijn groep is hij ronduit agressief tegen. Er loopt hier op stal regelmatig een fjordenhengst rond en zodra hij dichtbij komt is het dikke kromme nek erop, brullen, en naar voren maaien met de voorbenen.
Staat hij alleen met 1 of meerdere merries dan dekt hij wel, drijft ze ook weleens op (vooral weg van het hek bij de andere paarden), maar verder niks aan de hand. Gooi er een andere ruin bij, bij hem en zijn merries, en hij vermoord hem.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:10

MimimiesH schreef:
Quir schreef:
Ik ga ook even volgen!
Heb wel ervaring met hengsten chemisch castreren, en eigenlijk heel goede ervaringen mee, maar had nog niet eerder gehoord dat het ook bij ruinen gebruikt kon worden! Klinkt op zich best logisch.

Ben heel erg benieuwd of het resultaat zo blijft en ook hoe het wordt als het uitgewerkt zou moeten zijn.

Laat je dat hier nog weten? :))
Vind het best interessant namelijk!

Edit: werkt die hij nu gehad heeft een half jaar of een jaar? Dat begreep ik er nog niet uit.


Ik wil idd alles over deze chip gaan vertellen en dus ook hoe het gedrag van mijn ruin is als hij is uitgewerkt.

De chip wordt normaal bij honden gebruikt en daar hebben ze 2 varianten van 1 die werkt voor een half jaar en 1 die werkt voor een jaar. Nu zijn paarden niet te vergelijken met honden qua grote dus geven dierenartsen de chip die bij honden een jaar werken. Bij een paard werkt deze chip minimaal een half jaar tot maximaal een jaar.

Hopelijk heb je nu meer duidelijkheid over de duur van de chip bij paarden


Oh, dat had ik even verkeerd begrepen! Dus ongeveer een half jaar tot een jaar.

Ben echt heel benieuwd! Hopelijk werkt het goed en is zijn gedrag blijvend (positief) veranderd als het uitgewerkt is.

Bij één van de hengsten die ik ken die chemisch gecastreerd was, was zijn gedrag echt positief veranderd (bij de andere werkte het in het begin ook heel goed, maar die zijn daarna verkocht of naar een andere stal gegaan. Geen idee dus hoe dat daarna gegaan is). Maar bij deze ook na twee jaar positieve veranderingen in gedrag. Zodra hij weer is gaan dekken, werd hij wel weer wat meer hengst (naar mijn idee logisch ook), maar bleef wel veel beter hanteerbaar! Voorheen kon je met hem niet door een stal met paarden lopen, zonder te steigeren, slaan met voorbeen, schreeuwen, etc. Nadien was dat geen enkel probleem meer, hooguit nog wat roepen en zo. Maar niet meer steigeren, slaan met de voorbenen, etc.

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:37

Quir; wat is jouw ervaring met de kwaliteit van het sperma na chemisch castreren?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:00

Lauura schreef:
Quir; wat is jouw ervaring met de kwaliteit van het sperma na chemisch castreren?


Van deze hengst was dat heel goed! Wel pas na 2 jaar na chemisch castreren weer gaan dekken en hij is ook maar 1 keer chemisch gecastreerd, dat schijnt ook uit te maken. Dierenarts zei ook dat het bij sommige hengsten ook wat langer duurt voor het sperma weer goed genoeg is om te bevruchten. Maar bij deze hengst was het na 2 jaar in ieder geval weer goed, had dat seizoen ook alles drachtig.

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 09:07

Weer een update over de chip En dit keer een hele belangrijke namelijk, wat doet de chip als de merries hengstig worden.

De 2 merries werden hengstig omdat er verandering kwam in de kudde en ze daar gevoelig voor zijn.

Utelo reageert soms met hinneken naar de merrie en snuffelen maar zijn leuter komt er niet meer uit en meer dan snuffelen aan elkaars neus doen ze niet.

De merries gaan voor hem klaar staan zodat hij erop kan maar Utelo doet echt niets en eet gewoon weer verder.

Helaas heeft Utelo door zijn hormoon vermindering ook een rang vermindering gekregen en staat hij een stuk langer in de kudde hierdoor heeft hij het idee dat hij moet vechten met de andere ruin en dit gaat er heel hard aan toe terwijl die andere ruin doods bang is voor Utelo en zodra Utelo achter hem aan gaat hij uit angst zijn urine laat lopen.

Op dit moment heb ik dus Utelo apart staan en laat ik een gedragsterapeut komen om dit rustig op te lossen. Ik heb de dierarts gebeld om te vragen of dit gedrag een bijwerking is van de chip maar volgens de dierarts kan dit geen bijwerking zijn maar is dit echt rangorde uitvechten.


Afbeelding


Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:41

Dit is in ieder geval geen normaal gedrag want als het andere paardje zo bang is, is hij al de baas en is de rangorde al duidelijk.
Wel denk ik dat jouw paard in de war kan zijn door de hormonale verandering en onzeker kan zijn, en daarom zo overdreven reageert.
Hopelijk wordt dat nog beter. :j

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 09:46

MirandaFuego schreef:
Dit is in ieder geval geen normaal gedrag want als het andere paardje zo bang is, is hij al de baas en is de rangorde al duidelijk.
Wel denk ik dat jouw paard in de war kan zijn door de hormonale verandering en onzeker kan zijn, en daarom zo overdreven reageert.
Hopelijk wordt dat nog beter. :j



Klopt ook dat hij onzeker is. Hij is altijd onderaan de rang geweest en ineens werdt hij leider van de kudde om zijn hengsten gedrag. Nu dit weer is verander snapt hij er niets van. Maar dit komt door mijn pony zelf en niet door het chip gelukkig.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:33

Die onzekere paarden zijn vaak het lastigst, hopelijk krijg je hem wat meer in balans!

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 12:56

MirandaFuego schreef:
Die onzekere paarden zijn vaak het lastigst, hopelijk krijg je hem wat meer in balans!



Dat hoop ik idd ook maar dat komt vast wel goed!

cowgirlsam

Berichten: 107
Geregistreerd: 30-06-08
Woonplaats: waalwijk

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:58

Ik volg dit ook even, wij hebben een jonge ruin van 7 die echt veel dekt en ook echt hengsten gedrag vertoont.
Mag ik vragen wat de kosten zijn voor zo’n chip en welke kliniek jou hiermee heeft geholpen?

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 17:27

cowgirlsam schreef:
Ik volg dit ook even, wij hebben een jonge ruin van 7 die echt veel dekt en ook echt hengsten gedrag vertoont.
Mag ik vragen wat de kosten zijn voor zo’n chip en welke kliniek jou hiermee heeft geholpen?


Ik heb voor de chip en bezoek €200 euro betaald. Ik heb bij mijn dierarts (de klomp dierenartsen ede) verteld wat zijn gedrag was en hij kwam met deze oplossing. Ik ben echt blij dat ik dit heb gedaan omdat hij echt niet meer dekt ook al worden de merries hengstig en hij blijft gelukkig wel de blije pony die ik ken!!

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 13:57

Weer heel wat te vertellen over de werking van de chip!

Utelo had ik even apart moeten zetten omdat hij de ruin aanviel en dit anders uit de hand liep. Na 5 dagen vond hij het niet meer leuk en omdat wij een probleem met stoom hebben op de draad ging Utelo door de draad heen. Ook bleef Utelo langs de draad draven en dit hielt niet op. Dus ik kon dit niet meer aan zien en er moest iets veranderen.

Dit trof in aan toen ik het weiland in kwam. Paard was doorweekt van het zweet.

Afbeelding



We hadden zijn vriendinnetje bin hem gezet maar meteen begon hij haar duidelijk te maken dat hij de baas was. De volgende dag waren ze rustig maar Utelo had een diepe trapwond op zijn schouder.

Utelo met zijn vriendinnetje Luna

Afbeelding

Ze stonden 2 dagen zo apart en toen ik die dag daarna op het weiland kwam waren ze door de draad gegaan en stonden ze bij de kudde. We waren bezig met de track bouwen zodat de paarden weg komen als ze achterna werden gezeten en deze mocht bijna helemaal open. Ik heb op die dag besloten om hem meteen helemaal open te zetten zodat de ruin waar Utelo achteraan ging kan wegkomen. Maar Utelo deed niets meer bij de ruin. Hij was wel weer de merries aan het sturen en laten zien dat hij de baas is maar dit deed hij niet meer zo erg als eerst.

Ik heb de dierarts gebeld voor het gedrag dat weer erg dominant was en de wond van Utelo.

De dierarts zegt dat het gedrag komt door een paard dat hem triggert en dit kan best kloppen want de ruinen van de buren doet hij heel boos naar en jaagt hij weg bij zijn merries.

De wond maak ik nu elke dag schoon en heb hem aan vliegen deken op gedaan.

Utelo met vliegendeken


Afbeelding

Utelo zijn wond


Afbeelding

Hopelijk gaat het nu wel goed en blijft hij rustig tegen de andere!

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:23

Zou hij niet fijner staan in een kudde met alleen ruinen ? Geen competitie over de dames en lekker mannen onderling

Heb je wel het idee dat die chip nu werkt?

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 16:10

Esther_r20 schreef:
Zou hij niet fijner staan in een kudde met alleen ruinen ? Geen competitie over de dames en lekker mannen onderling

Heb je wel het idee dat die chip nu werkt?



Ja idd heb ik ook vaak over zitten denken en kijken of er zo'n groep is maar helaas bij mij in de buurt geen groep met ruinen. Het is ook beter als er meer ruinen in de groep komen zodat er ook meer rust komt maar we moeten nog even afwachten hierop.

Ik zie zeker dat de chip werkt want zijn gedrag is veel rustiger geworden en hij dekt ook geen merries meer ook al zijn ze hengstig.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:22

MimimiesH schreef:
cowgirlsam schreef:
Ik volg dit ook even, wij hebben een jonge ruin van 7 die echt veel dekt en ook echt hengsten gedrag vertoont.
Mag ik vragen wat de kosten zijn voor zo’n chip en welke kliniek jou hiermee heeft geholpen?


Ik heb voor de chip en bezoek €200 euro betaald. Ik heb bij mijn dierarts (de klomp dierenartsen ede) verteiijld wat zijn gedrag was en hij kwam met deze oplossing. Ik ben echt blij dat ik dit heb gedaan omdat hij echt niet meer dekt ook al worden de merries hengstig en hij blijft gelukkig wel de blije pony die ik ken!!
Dat hij een hengsten gedrag heeft komt dat hij op latere leeftijd is gecasteerd is.Het gedrag ken je niet weg casteren. De chip werkt niet. Het is dezelfde chip die gebruikt bij reuen en dat is het bekend dat hij niet werkt.

MimimiesHJarig
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 16:33

pompadour schreef:

Dat hij een hengsten gedrag heeft komt dat hij op latere leeftijd is gecasteerd is.Het gedrag ken je niet weg casteren. De chip werkt niet. Het is dezelfde chip die gebruikt bij reuen en dat is het bekend dat hij niet werkt.[/quote]

Dit vind ik niet want ik zie zeker aan mijn ruin dat het werkt.
Hij denkt geen merries meer ook al zie ik dat hij wilt maar er komt geen reactie meer ook al zijn de merries hengstig.

Het gedrag van het lijden van merries blijft wel maar dit is wel in een veel rustigere vorm dan voor de chip en dit gedrag vind ik niet zo erg want dat kan zelfs een dominante merrie doen.

Dus de chip werkt zeker wel voor mijn ruin

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:52

Als zijn dekgedrag voortkwam uit onzekerheid heb je met de chip hem nu nog meer uit balans gehaald en onzekerder gemaakt.

Kun je hem ergens anders stallen?