Training merrie na dracht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtheke1995

Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 19:50

(Weet niet of het topic hier juist staat, indien fout sorryyyyy O:) )

Hoihoi iedereeenn!

Sinds zaterdag (09/06/2018) is mijn merrie trotse moeder geworden van een merrieveulentje!
Nu is mijn vraag wanneer ik terug kan beginnen rijden en hoe ik dit het beste kan opbouwen.
Tijdens de dracht heeft ze nog getraind tot ongeveer midden maart, dus kleine 3 maanden geleden. Tegen het einde niet zo intensief meer.
Ik dacht om ongeveer een maandje te wachten met terug te beginnen rijden? Het is een springmerrie, hoe lang kan je het beste wachten met springen?

En het veulen op de stal laten, veronderstel ik? Ik ben wel van plan om ook dit een beetje op te bouwen. Momenteel is de merrie heel gesteld op het veulen, in de zin van dat ze haar altijd in het oog wilt hebben.
Tips hiervoor zijn ook altijd welkom!

Het is onze eerste (sport)merrie, ons eerste veulen en ook haar eerste veulen. Dus alle gouden tips, ervaringen en weetjes zijn welkom! :o

Alvast superbedankt!

Groetjes Myrthe xxx

Elisa2

Re: Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:07

Een maandje wachten is prima hoor, daarna gewoon weer rustig oppakken..kort en met veel stappen. Nog niet al te lang bij het veulen weg in het begin (dat kan soms sowieso al een uitdaging op zich zijn), en laat iemand het veulen in de gaten houden.

Rustig uit en opbouwen..springen zou ik pas weer doen als de merrie weer een goede basisconditie heeft, na een maandje of 3 oid, afhankelijk van hoe het gaat.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:44

de dierenarts zei tegen mij: na twee weken kun je weer rustig beginnen. Maar de meeste paardenkenners uit mijn omgeving raden aan om na 6 weken weer rustig te beginnen. Ik heb het even aangekeken en ik vond inderdaad naar mijn gevoel na 2 weken te vroeg. Het veulen kan mee of je bouwt het op door het veulen steeds langer alleen in de stal te laten. ( Dus niet dat je het veulen de eerste keer al 1,5 uur alleen laat ofzo)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:19

Springen zou ok toch echt goed bekijken hoe je paard qua spiereb is

Mijn merrie heeft na de geboorte flink last van een slappe achterhand gehad. Die is nu een jaar na de geboorte pas weer echt fit.
Dus kijken en voelen of het echt weer kan en zeker niet overhaasten!

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:05

Als je begint met stapwerk, kun je zelfs het veulen aan de voet houden. Daarna kort scheiden en dat steeds uitbreiden. Komt van goed!