Mijn vorige topic: [MD] Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)
In een notendop: mijn 5-jarige pony was spontaan kreupel, loopt 24/7 buiten. Dat spontaan kreupel lopen viel samen met wisseling van weide en een hoefsmidbezoek. Dus ik hoopte het daaraan te wijten, maar na 5 weken geen verschil. Dus naar de kliniek.
Vandaag ben ik daar geweest en dit is het resultaat:

Een cyst-like lesion in het rechterkootbeen.
Hoe het is ontstaan weten ze uiteraard niet. En om het 'op te lossen' heb ik twee opties gekregen:
- Behandeling met Bisfosfonaat (Alendronaat infuus) of Tildren
- Chirurgische behandeling van de cyste
Ze noemde het steeds cyste maar haar collega gaf aan dat ik het niet zo mocht noemen. Dus cyst-like. Whatever. Het is in ieder geval kl*te.
Ik heb me helemaal klemgelezen aan informatie natuurlijk, en ik denk dat die Alendronaat een hele goede is. Ik las dat het 30x beter moest werken dan Tildren en daarnaast zorgt het voor minder darm- en maagproblemen. Tevens raadde de dierenarts een operatie af: dat was zeer achterhaald.
Aangegeven dat ik er over ging denken en maandag zou laten weten wat ik ging doen. Advies: 12 weken boxrust. Arm beest, hij heeft nog nooit langer dan 2 uur op stal gestaan. Gelukkig heb ik lieve stalgenoten én sta ik aan de Veluwe, rechtuit lopen aan de hand mag namelijk wel onbeperkt. Wordt dus goed voor mijn conditie dit...
Hebben jullie ervaringen met vergelijkbare problemen of uiteraard met de behandelmethodes?