Dikke koker en opgezwollen buik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurrvdberg

Dikke koker en opgezwollen buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 14:03

Mijn paard heeft sinds een week een dikke koker en dat heeft hij vorig jaar ook gehad. Dat ben ik nu aan het verzorgen. Maar het rare is waar ik me best wel zorgen om maak dat zijn buik vanaf zijn koker opgezwollen is. Ik weet niet of iemands paard dat ook wel eens heeft gehad. Maar ik weet niet wat het is? Ik zal een foto erbij toevoegen waar je het duidelijk ziet. Ik hoop dat iemand weet wat het is.

mvdbijl

Re: Dikke koker en opgezwollen buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:17

Dan zou ik een da laten komen..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:17

Is vocht en kan allerlei oorzaken hebben. Van een infectie, lymfevaten ontsteking tot worminfectie of zelfs hartproblemen.

De veearts kan je helpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:19

Opgezwollen buik betekent dierenarts zsm bellen. Niet mee wachten en dat zegt iemand die veel zelf doet en weinig of niet dierenarts belt.

Fleurrvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 14:22

pien_2010 schreef:
Opgezwollen buik betekent dierenarts zsm bellen. Niet mee wachten en dat zegt iemand die veel zelf doet en weinig of niet dierenarts belt.

Oke heel erg bedankt allemaal ga meteen bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:24

Met alle respect maar ik begrijp nooit zo goed waarom er nog (zo veel) topics geopend worden met dit soort vragen. Niet banketstaaf bedoeld maar zie het echt regelmatig dat ik denk uhm daar bel je toch een dierenarts voor...? Snap gewoon niet hoe mensen wel denken aan een topic openen maar niet goh misschien kan ik het beste de dierenarts bellen om te overleggen.
Maar goed inderdaad dierenarts bellen dus..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:28

Anne Dottie is toch goed als je twijfelt dat je een topic opent. Ik weet nog goed 20 jaar geleden dat een stalgenootje ons waarschuwde tegen hoefbevangenheid. We waren zo groen als gras. Nooit dus van gehoord. Inmiddels veel bijgeleerd en doen de paarden zelf hier aan huis. Wellicht dat ts ook zo groen als gras is zoals ik 20 jaar geleden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:35

Niet zo onaardig doen mensen, TS heeft net een account aangemaakt om deze vraag te kunnen stellen.

TS is de hele buik opgezet of plaatselijk? Succes ermee, en hopelijk kan een veearts oid je verder op weg helpen.

Fleurrvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 11:59

Annet_Dottie schreef:
Met alle respect maar ik begrijp nooit zo goed waarom er nog (zo veel) topics geopend worden met dit soort vragen. Niet banketstaaf bedoeld maar zie het echt regelmatig dat ik denk uhm daar bel je toch een dierenarts voor...? Snap gewoon niet hoe mensen wel denken aan een topic openen maar niet goh misschien kan ik het beste de dierenarts bellen om te overleggen.
Maar goed inderdaad dierenarts bellen dus..

Uhm.. volgismij is dit een site om vragen te stellen? Dat heb ik ook gedaan we zijn niet allemaal hetzelfde als jou toch? En ik weet niet met welk been je uit bed bent gestapt maar kom mij hier niet lastig vallen met nare berichten want je komt er niet verder mee. Dus jij snapt het eigenlijk allemaal niet mensen vragen dingen en andere willen erop reageren niemand heeft last van mijn topic alleen jij. Dus denk daar maar overna

Fleurrvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 12:00

Koper schreef:
Niet zo onaardig doen mensen, TS heeft net een account aangemaakt om deze vraag te kunnen stellen.

TS is de hele buik opgezet of plaatselijk? Succes ermee, en hopelijk kan een veearts oid je verder op weg helpen.

Het is iets na de singel dat het gaat opzwollen. De dierenarts komt maandag

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:03

Goed afgesproken met de dierenarts. Blijkbaar vindt de arts het niet urgent. Goed om te weten.

Fleurrvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 12:04

pien_2010 schreef:
Goed afgesproken met de dierenarts. Blijkbaar vindt de arts het niet urgent. Goed om te weten.

Ja gelukkig wel :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:10

Soms is bij oudere paarden het lymfesysteem niet meer optimaal en verzamelt er zich vocht in de koker / rondom dat gebied. Begint vaak idd achter de singel (langs de grote bloedbanen) en breidt zich dan uit tot tussen de achterbenen). Soms worden de benen ook dikker op dat moment.
Kan met van alles te maken hebben zoals al wordt gezegd. Als je een paard langer hebt en weet hoe hij reageert op bijv warmte of bijv veel gras / ander voer / soms zelfs muggesteken of meer of minder werk, dan kun je daar ook goed op reageren (DA heeft wel tips).

Als DA het ernstig vindt doen ze vaak bloedonderzoek of ze starten alvast met vochtafdrijvers (poeders).

Stel dat je paard ook donkere urine heeft of sloom oogt, slechter eet, zou ik DA met spoed laten komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:14

Interessant om te weten vanhuisuit , wij hebben ook een oudere ruin. Zodra die bij ons vieze pies laat zien begin ik met Solidago d6 waarmee afstoffen afvoeren ondersteund wordt, als urine bruinachtig uitziet dan start ik gelijk met de Reneel daar jaren geleden ons paard nierproblemen had (reguliere dierenarts gaf die diagnose nav bloeduitslagen). Sinds ik dat doe gaat ie als een zonnetje.

Fleurrvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 12:15

VanHuisUit schreef:
Soms is bij oudere paarden het lymfesysteem niet meer optimaal en verzamelt er zich vocht in de koker / rondom dat gebied. Begint vaak idd achter de singel (langs de grote bloedbanen) en breidt zich dan uit tot tussen de achterbenen). Soms worden de benen ook dikker op dat moment.
Kan met van alles te maken hebben zoals al wordt gezegd. Als je een paard langer hebt en weet hoe hij reageert op bijv warmte of bijv veel gras / ander voer / soms zelfs muggesteken of meer of minder werk, dan kun je daar ook goed op reageren (DA heeft wel tips).

Als DA het ernstig vindt doen ze vaak bloedonderzoek of ze starten alvast met vochtafdrijvers (poeders).

Stel dat je paard ook donkere urine heeft of sloom oogt, slechter eet, zou ik DA met spoed laten komen.

Heel erg bedankt voor deze tips daar kan ik wat mee. Hij eet niet slechter sloom wel maar dat is hij eigenlijk ook wel in de zomer kan ook zeker zijn dat hij zo sloom is door het vocht waar hij last van heeft. Hij gaat niet in de wei maar in het paddock omdat wij vermoeden dat hij allergisch reageert op eiwitten (gras). Hij is 14 jaar oud en ik denk dat hij de afgelopen periode ook ander voer heeft gehad dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn dan. Ik wacht de dierenarts even af wat hij ervan zegt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 00:28

Oedeem kan ook wijzen op nier- en/of hartproblemen. Mijn ruin heeft het ook, ook achter de singel. Hij heeft nierproblemen en de koker is bij hem ook af en toe dik, warm en opgezwollen. Heel toevallig heeft hij het afgelopen week weer gehad. De bovenste opperhuid van de koker liet ook wat los, kon 't er zo af trekken. Heel vreemd. Merkwaardig ook dat 't nu in de zomer is want meestal heeft hij er in de winter meer last van dan in de zomer. Vorig jaar had hij het ook in de zomer rond deze tijd. Bij hem is het inmiddels nu weg (maar niet vanzelf...).